Mitt börsår 2021

 


Ännu ett börsår är till ända och det är ett mäkta bra sådant där breda börsindex avkastat runt 40 procent. Min portfölj nådde nästan 30 procent avkastning i år och det är jag mycket nöjd med. Jag har en defensiv strategi som bla innefattar 25 procent investerat i fixed income. Det sänker både risk på nedsidan och potential på uppsidan. Ett medvetet val och skall jag jämföra mot något har jag landat i att titta på AMF Balansfond som har en liknande andel aktier. Jag har investerat på börsen i drygt 30 år och det är inte så många gånger ändå jag varit med om att portföljen avkastat 30 procent på ett enda år. Att det nu sker bara något år efter senaste tillfället är ju bara för mäktigt. Medan 2020 var ett väldigt svagt år för mig var alltså portföljen upp över 30 procent 2019.

Vad 2022 skall bjuda på vet ingen på förhand men jag gissar att det inte blir ännu ett år med runt 30 procent avkastning. Förutsättningarna för bolagen är goda varpå jag tror på ett gott börsår. Det kan nog bli en och annan utdelningsskräll under året. Många bolag har varit återhållsamma med utdelningar de senaste två åren och kanske lättar man extra på lädret under 2022. Det kan ske via vanlig utdelning men också som inlösenaktier och återköp av egna aktier. Jag är positiv till återköp av egna aktier då det är ett smidigt sätt för bolaget att återföra kapital till ägarna. Det genomförs löpande under året och kan avslutas vid behov, något oförutsett kan ju hända.

Vid varje årsskifte noterar jag ett knippe valutakurser att ha som jämförelse från år till år. Dollarn stämplade ut kring 9,03 kronor och har ganska stora rörelser år till år. 8,22 kronor stod den i 31/12 2020 jämförelsevis. Euron har en stadigare utveckling sett till mina årsnoteringar. 10,27 kronor nu siste december mot 10,03 kronor året innan. De senaste 5 årsskiftena har den kostat kring 10 spänn. 

Min portfölj består till 22 procent av investeringar i utländsk valuta där USD och Euro utgör lejonparten. Jag håller koll på valutautvecklingen och dess andel i min portfölj för att ha kontroll på utdelningen i svenska kronor räknat. Då jag lever på utdelningar blir det känsligt för mig om valutasvängningar skulle få påverka allt för mycket hur många slantar jag har att lägga på mjölk och bröd.

I breda penseldrag är min portfölj den samma som för ett år sedan. Castellum, Axfood, Akelius D och Xact Norden Högutdelande är mina största innehav. Jag har under året sålt några mindre innehav som AT&T där jag tog hem en fin vinst på kort tid. Ett par innehav som jag saknar sedan försäljning är de två börshandlade fonderna iShares MSCI USA Quality Dividend och Vanguard All World High Dividend. Det är rimliga fonder men jag sålde dem för att skrapa ihop pengar till en annan investering jag ville göra där och då. Vad har jag glömt men fonderna kan jag alltid köpa åter.

Apropå fonder så är det något jag premierar framledes. Eller rättare sagt investeringar jag kategoriserar som stadig grund. Det är fonder och investmentbolag som i sig är en riskspridare. Sådana investeringar utgör nu 31 procent av min portfölj och det kan gott få väga än mer. Det är investeringar med god potential men där en viss risk är borttagen. Bolagsrisken och jag själv som riskfaktor. Oförutsedda saker kan hända i enskilda bolag och jag själv kan ha fel i min bolagsanalys.

Utdelningar 2022 nämnde jag i förbifarten men där har jag förhoppningar om goda höjningar generellt sett. Några av mina bolag har redan aviserat årets första höjningar. Det är Abbvie och Realty Income vars första höjningar betalas ut nu i januari/februari. Det är en kickstart på utdelningsåret. En osäkerhet är för ovanlighets skull Castellum. De har presterat stadigt och höjt varje år sedan noteringen 1997. Nu har de ett år i ryggen med svagt förvaltningsresultat pga försäljningar bla och de har en ny ledning med Rutger Arnhult i spetsen. Vad detta innebär för utdelningen får vi se med bokslutsrapporten som kommer 16 februari. De brukar rapportera tidigare men de skjöt nyligen upp det där datumet.

Jag lever på utdelningar och investerar med det i hänsyn. Strategin innefattar tankar om att bevara mitt kapital och generera utdelning till rimligt risktagande. Portföljen är således inte värst hipp men den gör jobbet. Mina innehav listar jag alltid på sidan "Min portfölj" medan aktuell fördelning skriver jag ett inlägg om några gånger per år. Ett sådant lade jag upp för några veckor sedan, länk till det här: https://petrusko.blogspot.com/2021/12/fordelning-portfoljen-211202.html

3 kommentarer:

  1. Hej Petrusko! Nu är inte procenten i innehaven mellan Akelius D, Fastpartner D och Sagax D något stort men jag undrar ändå lite varför just Akelius D är störst. Jag är bara lite nyfiken. Jag äger Fastpartner D och Sagax D.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Mikael,
      Utmärkt fråga. Jag är en försiktig general och har investerat som jag gjort i Akelius av anledning att det är lägre risk i den. De har den bästa fastighetstypen med ett otroligt pålitligt kassaflöde. Fastigheterna är dessutom belägna i starka städer som Paris och London. Utöver detta har de en stark finansiell ställning.

      Nu har Akelius D stigit en del på sistone och är i högsta laget. Tickar den vidare upp en aning överväger jag att sälja mina aktier. Det skulle kunna vara ett rimligt läge att låta pengarna växa vidare någon annan stans. Vi får se hur det spelar ut. Jag äger gärna fortsatt Akelius D och tar emot utdelningar för en lång tid framöver.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Hej petrusko hur ser du på det faktum att inflationen och därmed räntan är på väg upp med tanke på alla dessa låtsaspengar som världens centralbanker har tryckt upp ur tomma luften? När alla börjar prata om hur lätt det är att tjäna pengar på börsen då ska man vara försiktig har Jag fått erfara då Jag har hängt med sedan 1996. Alla skryter nu med hur väldans mycket deras portföljer har stigit i värde!! Jag vill se deras miner då börsen istället tappar 50% då brukar sådana där människor bli väldigt tysta.

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...