Fördelning portföljen 211202

 


Då och då gör jag ett sådant här inlägg med fördelning av innehaven i min portfölj och nu var det dags igen. Senast var nog i våras och jag länkar till det här. I breda penseldrag är det inga förändringar att skriva hem om. Mina stora innehav är hyggligt oförändrade. Det är några mindre justeringar här och var. Några småttingar har fått lämna och något nytt litet har hittat in. Jag har ingen strategi att hatta runt små innehav utan siktar för jämnan på att äga länge men saker förändras. Ibland är det bolagen och ibland är det jag. Exempelvis sålde jag mina två små innehav Vanguard All World Dividend och iShares USA Quality Dividend, inte för att de förändrats utan för att jag behövde skrapa ihop pengar till något jag hellre ville investera i. 

Ett innehav som jag ägt länge och viktat hyggligt har fått lämna och det var Brookfield Renewable Partners. Det är fortsatt ett bra bolag men i takt med att värderingen blev allt högre kände jag samtidigt att jag inte hade ork/lust att hålla mig uppdaterad och inläst på bolaget. Jag fasade ut mitt innehav under en period om 6 månader eller så och jag gjorde en mäktig avkastning på den investeringen. Nu har den backat en del sedan jag sålde och om den fortsätter söderut kommer jag sannolikt spana närmre på den igen.

Innehavet jag haft allra längst är Industrivärden och det tror jag är inne på +20 år. Castellum har jag ägt oavbrutet runt 15 år. Både Johnson & Johnson och Axfood kan jag ha ägt lika länge eller längre än Castellum men jag har i båda fallen stått utanför en kort period för ett antal år sedan. Gemensamt har de här gobitarna att de år efter år pyntat högre utdelning. Jo det finns väl något hack i kurvan i Industrivärdens och Axfoods utdelning men det är ingenting i långa loppet. Har de sänkt något år har de kommit åter med råge efteråt. Axfood sänkte en aning i finanskrisen men tickade vidare åren efter det.

En sak jag mäter och värdesätter är något jag kallar för "Stadig grund". Det är investeringar som är riskspridare i sig och tar bort bolagsrisk och risken att jag har fel. Fonderna från Xact räknar jag in där samt investmentbolagen i min portfölj. Jag har en ytterst liten slant i vanliga fonder och de räknar jag in här också. Det här stadig grund väger kring 30 procent i portföljen och är hyggligt oförändrat.

Fondportföljen består av en ytterst liten slant i AMF Aktiefond Småbolag och SPP Akfiefond USA. Jag gillar de här fonderna och tanken på en fondportfölj som sprider risken ytterligare på totalen för mig. Visst pyntar de ingen utdelning men jag har utrymme för det. På sikt kan jag tänka mig att investera mer i de här fonderna och eventuellt någon mer. Jag är dock nöjd med den exponering jag får av de här två som jag valt med omsorg.

Fixed Income väger 25 procent och det är investeringar främst i preferensaktier och D-aktier. Sådana aktier har hög direktavkastning men ingen utdelningstillväxt. De har begränsad kurspotential men en tydlig nedsida om allmänna ränteläget går upp. Jag använder denna typ av investering för att hålla nere risk och för att boosta direktavkastningen i portföljen. Eftersom utdelningstillväxt är viktig för mig håller jag den här delen med fixed income i schack och vill inte vikta den högre. Framåt fokuserar jag främst på att investera i sådant som höjer utdelningen över tid.

Jag har ett innehav som inte finns med och det är Orion Office REIT som delades ut från Realty Income. Det avser jag inte behålla långsiktigt och kommer sälja det förr eller senare.

Mina innehav uppdaterar jag regelbundet på sidan "Min portfölj" medan fördelning postar jag då och då i sådana här inlägg.

8 kommentarer:

  1. Fin portfölj fortsätt med det goda arbetet. Mvh/T

    SvaraRadera
  2. Tja Petrusko.
    Tack för tipset om vanguard ftse all world etf’n.
    Tog in den i portföljen.
    Den har ju sitt säte i Irland sa du och funkar då bra på isk.
    Har kollat upp en annan ETF jag har kikat på, ishares msci world information technology sector ucits dist.
    Tänkte se om du vet vart den har sitt säte, och hur går man tillväga för att hitta den infon så kan jag leta upp det själv nästa gång. Tack för en grym blogg och info om bra stabila utdelare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Robin,
      Ett sätt är att gå in på fondbolagets hemsida och läsa. Ett annat är att lägga på minnet "IE" som start på ISIN-koden. Alla olika värdepapper har en ISIN-kod och de första bokstäverna berättar om vilket land pappret har hemvist i. Just IE hör hemma på Irland. ISIN-koden ser du under aktiedata/fondinformation hos Avanza för det värdepapper du vill kolla upp.

      Fonden från iShares som du funderar på hör hemma på Irland om jag spanat rätt. Ett tips är att just iShares har en bra sajt på svenska för sina ETF:er.

      ishares.se

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Tack så mycket för ditt svar! Nu vet jag vart jag ska leta.

      Radera
  3. Hej P

    Tack för uppdatering! Tycker det är väldigt intressant att se din fördelning. Hur ser du på Unilever vs Procter Gamble och är Bristol Meyer nåt du kollat på med tanke på att du har Abbvie och Johnson?

    Mvh
    Erik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Erik,
      Bristol har jag spanat på för ett bra tag sedan och det såg attraktivt ut då. Jag är inte insatt i värderingen i bolaget i dagsläget. Procter & Gamble är ett bra bolag som alltid är högt värderat. De har en bra portfölj varumärken och produkter men jag är mer imponerad av Unilevers mäktiga portfölj med varor i dagligvaruhandeln. Inget fel i att äga bägge.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Tack för din blogg Petrusko och särskillt tack för dessa uppdateringar. Har följt dig länge och du är en stor inspiration för mig. till stor del köper jag det du köper och säljer det du säljer.

    Passar också på att skicka ut de små ETF:erna jag har och köper Skanska och Hexagon.

    Tack för att du fortsätter inspirera med dina klocka tankar och sunda värderingar kring pengar och sparande.

    //Niklas

    SvaraRadera
  5. Hej P

    Tack för input.

    Mvh
    Erik

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...