Vanguard All World High Dividend Yield ETF

Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza.

För den som vill ha rejält bred riskspridning är en globalfond något att överväga och här är en med inriktning på bolag med direktavkastning högre än snittet. Den innehåller drygt 1600 bolag från vida världen med storlek large och mid-cap. Små bolag är exkluderade och likaså REITs (en sorts fastighetsbolag).
Nedan listar jag de 50 största innehaven. Ja det blir en lång lista men det är ju nice att spana vad fonden innehåller:

Johnson & Johnson
Nestle SA
JPMorgan Chase & Co.
Procter & Gamble Co.
Taiwan Semiconductor Manufacturing Co. Ltd.
Roche Holding AG
Verizon Communications Inc.
AT&T Inc.
Pfizer Inc.
Merck & Co. Inc.
Exxon Mobil Corp.
Samsung Electronics Co. Ltd.
PepsiCo Inc.
Cisco Systems Inc.
Novartis AG
Coca-Cola Co.
Chevron Corp.
Toyota Motor Corp.
Bristol-Myers Squibb Co.
Amgen Inc.
AstraZeneca plc
AbbVie Inc.
Philip Morris International Inc.
International Business Machines Corp.
Texas Instruments Inc.
Wells Fargo & Co.
Gilead Sciences Inc.
Sanofi
Broadcom Inc.
HSBC Holdings plc
Citigroup Inc.
GlaxoSmithKline plc
QUALCOMM Inc.
Royal Bank of Canada
British American Tobacco plc
Total SA
3M Co.
CVS Health Corp.
BP plc
China Construction Bank Corp. Class H
Allianz SE
Toronto-Dominion Bank
Altria Group Inc.
Commonwealth Bank of Australia
Royal Dutch Shell plc Class A
Siemens AG
Unilever NV
United Parcel Service Inc. Class B
Bayer AG

Fonden innehåller som sagt över 1600 bolag varpå de här 50 endast är en liten del till antalet. Värdemässigt står de för en stor del dock. Bara de 10 största väger cirka 15 procent. 

Geografisk fördelning på innehaven ser ut enligt nedan. I en helt "vanlig" indexfond väger USA kring 55-60 procent medan det väger lite mindre här. På gott och på ont. I ett riskperspektiv kan man ju argumentera för att hålla nere exponering i enskilda bolag, länder och valutor. Å andra sidan finns det väldigt många bolag i USA varav flera riktigt stora. Amerikanska bolag utgör över halva världens börsvärde.

Fondavgiften är rimliga 0,29 procent vilket står sig mycket bra. Som vanligt när man köper börshandlade fonder så tillkommer engångsavgifter i form av courtage och valutaväxlingsavgift men det är försumbart i långa loppet. Givet ett långsiktigt spar på många år så blir alltså de där engångsavgifterna ingenting utslaget på den tid man äger fonden. Således är det fondavgiften man skall hålla koll på eftersom den tas ut årligen. 0,29 procent som den här ligger på är riktigt bra.

Utdelning betalas kvartalsvis och på nuvarande kurs kring 43 euro är direktavkastningen 4 procent. På kort sikt kan den tänkas sjunka lite i spåren av sänkta utdelningar nu i coronakrisen men på sikt kommer den nog åter. Fonden har sitt säte på Irland och därför dras ingen utländsk källskatt på utdelningen. Att äga den i ett ISK går därför utmärkt.

Att sprida risken är smart även för den som enbart investerar i index. Att sprida risken över flera länder och olika sorters index. Den här fonden har en global inriktning mot utdelningsaktier och den pyntar cash utdelning kring 4 procent. 


58 kommentarer:

  1. Tack för ett jättebra tips, jag gillar ETF-er som delar ut. Det gör det hela mycket enklare. Nu ska jag genast undersöka om denna ingår i Avanzas superränta, såsom Xacts högutdelande gör.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Snålgrisen,
      Ja det är riktigt nice med utdelande ETF:er. De är ett gott komplement till en utdelningsportfölj och ett bra sätt att få utdelningar samtidigt som man får bred riskspridning.

      Ingen superränta på några utländska ETF:er i dagsläget. Det där tror jag funkar mycket bättre på Nordnet. De har ett annat upplägg kring belåning och har inte bara några få utvalda med superränta.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Gött, tack för tipset! Ingen källskatt antar jag då det står?
    "Investment structure : Irish UCITS"
    https://www.vanguardinvestments.dk/portal/instl/dk/en/product.html#/fundDetail/etf/portId=9506/assetCode=equity/?overview

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hello,
      Det stämmer. Fonden har sitt säte på Irland och ingen utländsk källskatt dras på den.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. så himla kul att läsa om dessa, ofta så konstiga namn och känns som om ETF:erna är mer för proffs. Du gör det mer lättåtkomligt för mig , tack :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej CS,
      Tack för din kommentar. Så himla kul att du tycker och säger det. Jag siktar på just det där, att prata om börsen på ett tydligt sätt.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Tjena Petrusko

    Jag köper också ett gäng ETF:er nu. Dessa placeras i min ISK då Irland inte drar källskatt som du tidigare påpekat. En del av ETF:erna ger utdelning. Hur ser du på risken att skatteavtalet Irland->Sverige ändras. Blir det inte dyrt trycka över all från en ISK till KF?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej myntaren,
      Relevant fundering det där och jag har lagt en del tankar kring det och kommit fram till två saker. Jag tror inte att det kommer förändras i närtid samt om så sker så får man ta den engångskostnaden att sälja/flytta och köpa igen i en KF eller placera i något helt annat.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Hejsan Petrusko, tack för en mycket bra blogg.

    Jag har letat en hel del på internet. Att man får hålla koll på skillnaden i avgifter mellan en fond/ETF tycker jag du belyser bra spread etc. som kanske inte spelar så stor roll i det långa loppet.

    Jag undrar dock om en ETF har som en fond inte ha? Att de underliggande aktiernas värden kan gå till 0 är en risk båda delar. Det jag syftar på är snarare om det finns en risk t.ex. gällande den som ställer ut ETF:en, eller är risken endast bunden till de underliggande aktiernas värden?

    Jag märker att min fråga är lite rörigt formulerad, hoppas det går att förstå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Jag tror jag är med dig på din fundering. Vad är din risk liksom. Fonden går under EU-regler och är hårt reglerade. Man behöver alltså inte vara orolig att någon plötsligt drar med dina pengar. Vanguard är ett av världens största fondbolag. Det är en trygghet. EU-regler är en trygghet.

      Mvh petrusko

      Radera
  6. Hur ser det ut med förvaringsinstitut i denna ETF? Fungerar det som en vanlig fond?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Oscar,
      Ja man behöver inte vara mer orolig för en sådan här ETF än en vanlig fond. Den är reglerad av EU-regler och Vanguard är ett av världens största fondbolag.

      Mvh petrusko

      Radera
  7. Hej.

    Ja må vara korkad. Sökte upp fonden via Avanza och tycker att den verkar mkt intressant. Men, om den är Irlänsk, varför står det då en Tysk flagga framför den?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Tobbe,
      Man kan inte ha koll på allt utan att fråga. Den handlas via tyska börsen. Därav tysk flagga. Sök på Ericsson så kan du se att den finns med finsk och amerikansk flagga också. Flaggan visar alltså vilken börs man handlar på.

      Mvh petrusko

      Radera
  8. Hej!
    Hur ställer du dig till valet mellan denna etf och en vanlig fond med samma inriktning? Förutsatt att förvaltningsavgiften är densamma.
    Fördel är utdelning men nackdel är ju courtage och växlingsavgift.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Ja det vore ett trevligt alternativ men finns inga vad jag vet.

      Sedan är ju en fördel att en börshandlad fond går att köpa/sälja i realtid.

      Mvh petrusko

      Radera
  9. Verkar som att det är kvartals utdelning 01-04-07-10 på denna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Ja det stämmer. Nästa utdelning meddelas i början av juni och betalas i början av juli.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Skulle vara toppen med en sammanställning av vilka datum som man kan förvänta sig utdelningarna på kontot. Tex som VGWD sår förstår jag när jag till på www.justetf.com att avstämnings datum är mars, juni, sept och december.

      Radera
  10. Det börjar bli lite väl många ETF fonder som poppar upp nu tycker Jag, allt för att krångla till det för oss investerare.Den stora frågan som infinner sig är ju om man enbart ska äga etf eller enskilda bolag???

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Ja det blir lite av ett dilemma att välja när det finns så mycket bra. Såväl aktier som fonder.

      Mvh petrusko

      Radera
  11. ETF´r är toppen tycker jag! Börshandlade fonder är att föredra mot vanliga fonder då man slipper vänta flera dagar på köp- eller säljkurs. På något sätt tycker jag att vanliga fonder skulle fasas ut till förmån för de börshandlade då det är ett gammelmodigt sätt att handla på. Fortsätt gärna med fler analyser, Petrusko. Jag tackar dig för det.

    SvaraRadera
  12. Det finns en stor nackdel med dessa etf:er som har amerikanska innehav och betalar utdelning. Det dras 15% källskatt på dividenderna som betalas av amerikanska bolag in i fonden. Det handlar alltså om den 15 % källskatt på utdelningar som man vanligtvis får i retur om några år, förutsatt att man direktäger amerikanska aktier i en KF. Utöver det faktum att man betalar förvaltningsavgift, så får man alltså sin utdelning naggad i kanten.

    Gör stor skillnad i långa loppet och något man bör känna till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant synpunkt! Så ETF:erna/fondbolagen har ingen möjlighet att begära källskatten i retur efteråt?

      Radera
    2. Helt riktigt. Just en av anledningarna jag drar mig från att köra högutdelande ETF:er med amerikanskt innehav. Om utd är 4% blir det 4% x 0.15 = 0,6% som går förlorat varje år. Då kör jag hellre en vanlig global ETF på 2% utdelning och alla high yields genom aktier.

      Radera
    3. Ja det där med hur skatten hanteras är samma för alla fonder oavsett om det är en börshandlad fond eller en vanlig fond. Svenska fonder får inte den amerikanska skatten i retur. Det är lite olika från olika länder. Sverige har tex avtal med Norge och Finland så de får den skatten i retur vad jag kan minnas. I Luxemburg slipper de undan den amerikanska skatten men istället tar Luxemburg ut en skatt så det går nästan jämnt ut.

      Hur det ser ut mellan Irland och USA har jag faktiskt inte koll på. Jag ska försöka spana på det då det är kul att veta. Det skulle kunna vara så att Irland inte pyntar utländsk källskatt på amerikanska utdelningar.

      Mvh petrusko

      Radera
    4. Om jag förstår det rätt betalar både irländska och svenska fonder reducerad källskatt på 15% på utdelning från amerikanska bolag. Luxemburg-registrerade fonder ska enligt uppgift betala fulla 30% källskatt pga fonder inte ingår i skatteavtalet.

      @Omid: För övrigt är det inte bara USA som tar ut källskatt, de flesta länder gör det. Sen finns det olika skatteavtal som reducerar den ibland. USA är såklart viktigast pga dess vikt i de flesta globala fonder. Rörigt. MSCI har gjort en sammanställning om du vill läsa mer.

      Storbritannien tar oftast inte ut källskatt, därför är ETF på Irland med brittiska bolag som underliggande lika bra ur skattesynpunkt som svensk fond med svenska aktier. Tex FTSE 100 och FTSE 250

      Som petrusko säger är även nordiska aktier rätt bra då källskatt inte tas ut, förutom från danska bolag.

      Radera
    5. Detta är en fråga som också jag har funderat på. Vi kan konstatera att det inte dras källkskatt på utdelningar från ETF-er registrerade i Irland, det gäller väl även de med globalt innehåll, inte bara de med amerikanska papper.

      Men frågan är ju hur mycket källskatt som gått förlorad i det tidigare steget, det vill säga på aktieutdelningarna i fondens innehav. Nordnet har t.ex. förklarat att de *inte* får tillbaka källskatten för sina innehav i Indexfonden Danmark. Där försvinner 28 procent, som annars hade återinvesterats i fonden.

      Med vänlig hälsning
      Matte M.

      Radera
  13. Finns det någon lista på ETF som går att handla på Nordnet?

    SvaraRadera
  14. Hej igen Petrusko,

    Har rätt nyligen upptäckt din blogg och tycker den är fantastiskt bra.

    Personligen har jag sparat i utdelningsaktier i 10 år, med väldigt liten andel fonder. Innehaven har gått helt okej, men jag vill hävda att det mer har varit flyt än kunskap.

    Jag håller nu på att öka riskspridningen i portföljen och finner alla dina inläggom ETF:er väldigt intressant.

    Jag undrar om det finns någon anledning till att du skriver om just denna ETF? Kollar jag vilka innehav du har, så finns denna ETF inte med. De ETF:er du verkar ha är främst Xact Högutdelande samt iShares MSCI USA Quality Dividend.

    Jag undrar även ifall du har koll på någon ETF som följer de amerikanska utdelningsaristokraterna (dividend aristrocrats) med låg avgift och som delar ut?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena OL,
      Ja jag gillar just den här ETF:en. Avgiften är låg och inriktningen är nice. En superbred portfölj med "utdelningsaktier". Jag har inte haft cash helt enkelt att köpa den ännu.

      Det finns ingen europeisk ETF som följer de riktida utdelningsaristokraterna. Det finns en från SPDR som följer HIgh Yield Dividend Aristocrats. Det är ett index med betydligt lägre krav. Det tillåter mindre bolag och kortare tid av utdelningshöjningar.

      Mvh petrusko

      Radera
  15. Nicke Nyfiken29 maj, 2020 12:35

    har själv börjat gå över mer till ETFer efter jag läst din blogg, med siktet på att bara ha ETFer som delar ut. Enda problem jag har är att dom oftast delar ut kvartal eller halvårsvis. Har du något exempel på tex 3st ETF man kan äga för att täcka alla månader av året?

    SvaraRadera
  16. Vad tycker du om den här: UBS (Irl) ETF plc DJ Gl Sel Divid UCITS ETF USDAd (ticker UBUM)? Den följer indexet Global Select Dividend 100 och delar ut två gånger om året, i februari och augusti. Jag köpte just en slurk men det vore intressant med synpunkter från någon annan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rättelse: indexet heter Dow Jones Global Select Dividend och beskrivs "The Dow Jones Global Select Dividend aims to represent the stock performance of 100 leading dividend-paying companies worldwide."

      Radera
  17. Bra inlägg och ETF! Tror att fler och fler i Europa tittar på dessa instrument. En risk man bör tänka är om sannolikheten att ETFn stängs och man löser in värdet. Det är lite större risk än en fond.

    En annan sak är, ommer det komma info om utdelningar och x-dag på Avanza tror du? Lite jobbigt att varje gång man hittar en bra etf man måste gå till BlackRock eller vanguard för att läsa på utdelningshistorik med mera. Där ligger Nordnet lite bättre tycker jag (men även dem har inte heller all info).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Ja visst vore det nice med mer info om ETF:erna direkt hos Avanza. Jag tror det är mycket avlägset dock.

      Mvh petrusko

      Radera
  18. Hej,

    Kanske en dum fråga men om denna köps via Avanza, sker utdelning då eller återinvesteras utdelningen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Ja den här betalar cash utdelning. Om du köper den via Avanza så får du utdelningen cash in på ditt konto.

      Mvh petrusko

      Radera
  19. Fondavgift på 0,29% anger du och jag följer länken och finner fondavgift 0,33%

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Avanza har fel uppgift på den och flera andra ETF:er.

      Mvh petrusko

      Radera
  20. Hej Petrusko!
    Grym blog, gillar den skarpt.
    Har jag fattat saken rätt med den ETF från Vanguard:
    1) Det dras ingen källskatt i och med att hemvist för fonden är på Irland?
    2) Men fonden går miste om 15% av utdelningarna från amerikanska aktier?

    Hoppas du kan reda ut detta med källskatten.

    Trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      1 Korrekt.
      2 Ja den likt de flesta fonder (som tex Avanza Global) går miste om utländsk källskatt från vissa länder som tex USA.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Eftersom Avanza Global är en matarfond till en Amundi-fond registrerad i Luxemburg går den miste om 30% av utdelningarna från USA till skillnad från irländska och svenska fonder som betalar 15%

      Radera
  21. Daniel Berglin06 juni, 2020 23:26

    Etf:er känns riktigt rätt i tiden. Jag har läst hela chatten och det verkar vara många som går i tankarna att vikta om till etf från enskilda bolag. Jag brukar ofta hamna i ett val och kval varje månad när det är dags att spara undan en slant, saken gäller etf:er eller investmentbolag. Vist kan man äga lite allt möjligt men när man inte har obegränsat med kapital kan man ju inte äga allt som finns som verkar vettigt. Jag menar ungefär så här: jag ställer investmentbolaget Investor mot xact Högutdel. Fonden följer ett smart beta index (högudelande bolag) har billig förvaltning, delar ut en bra utdelning samt har riktigt fin riskspridning. Men den delar inte ut bara mottagen utdelning utan har ett fast mål. När det dessutom är månader mellan beslutad utdelning och tillfället innehav säljs och kapital delas ut kan ju direktavkastningen bli högre än det satta målet. Detta skulle väl kunna leda till att fonden nettosäljer aktier och nva urholkas. När det gäller Investor får man sämre riskspridning, men en ännu billigare förvaltning som dessutom är aktiv. En lägre utdelning i % men bolaget delar mig veterligen inte ut mer än mottagen utdelning, faktiskt tror jag att de delar ut mindre än all mottagen utdelning och återinvesterar en del, vilket ger en liten ränta på ränta effekt trots att man själv lägger all sin mottagna utdelningen på godis. Man kan dessutom ofta köpa Investor till substansrabatt med allt vad det innebär. Visst jämför jag äpplen och päron nu men på ett ungefär så resonerar jag...

    SvaraRadera
  22. Hej Petrusko! tack för dina svar i ämnet. Enligt uppgift ovan går tex Avanza Global miste om 30% av utdelningarna från USA, denna Vanguard går miste om 15% av utdelningarna från USA. Nu till frågan; hur mycket tycker du är acceptabelt i form av uteblivna utdelningar från USA när fonder handlas? Vart går din smärtgräns (utifrån ett teoretiskt perspektiv?). Idagsläget tolkar jag det som att minst 15% försvinner av utdelningar från USA, kan vara så pass mycket som 30% som försvinner.... Om tex regelverk kring förändras källskatt förändras så att en större andel än 15% försvinner skulle du då fortsätta investera i dessa? Alternativet som jag ser det är att själv identifiera utdelningsbolag från USA att investera i med syfte att inte gå miste om källskatten (givet att man i sitt konto har rätt till skatten med viss fördröjning....). Å andra sidan är det inte praktiskt möjligt att investera i +1000 olika bolag, men man kanske kommer en bit på vägen med säg de 10-15 största i tex Vanguard-fonden..? Hur går dina tankar kring detta med förlorad källskatt? tack i övrigt för allt värdefyllt du skriver!

    SvaraRadera
  23. Hej, hur tror du den här etf:en står sig mot en global indexfond som tex LF global indexnära? Tänker på urvalet av bolag med utdelning kontra ”alla” sorters bolag. Kommer den överavkasta eller gå ungefär som index?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Ungefär som breda världsindexet vore rimligt. Historiskt har aktier med högre utdelning än snittet presterat en bättre totalavkastning men det är ju inte säkert att det blir så framåt. Nu väger ju Amazon, Facebook mfl väldigt tungt i ett vanligt index och de har gått bra.

      Potentialen till överavkastning finns medan den risken för underprestation inte är så stor.

      Mvh petrusko

      Radera
  24. Hej Petrusko
    Har varit lite sen ur startblocken när det gäller den här fonden och nu har den dragit iväg. Men ett suveränt tips. Tack.
    När det gäller avgiften står det 0.38% på Avanza!?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Tommy,
      Häromdagen såg jag en ETF där det stod -0,08 avgift hos Avanza. De har fel info titt som tätt på de tyska ETF:erna.

      Mvh petrusko

      Radera
  25. Tack. Såg precis att du redan svarat på samma fråga!
    Cherioooo:-)

    SvaraRadera
  26. Hej Petrusko,
    1.Förstår jag alltså rätt att det inte medför några andra skattekonsekvenser att jag äger denna ETF i ett ISK än tex XACT norden högutdelande?
    2. Sett till din 7% regel. Gäller detta även vid innehav vid ETF/Fonder? Detta då jag ändrar mer och mer strategi ifrån aktier till månadssparande i 6 olika, rätt diversifierade & enkla fonder samt 2 ETFer för dess utdelning. Gäller all mitt nysparande och aktier ska i framtiden säljas för att även dessa ska in i två ovannämnda ETFer. XactHU & Vanguard fonden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,

      1. Sett till dig och hur du beskattas i ett ISK så är det ingen skillnad på den skatt du betalar om du äger den här Vanguardfonden eller Xact Norden Högutdelande.

      2. Min 7%-regel är primärt utformad för att hålla nere bolagsrisk och det gör man ju per automatik i en fond som innehåller många olika bolag. När det gäller fonder kan det funka utmärkt att bara ha någon enstaka om man så önskar.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Och det blir ingen extra skatt på utdelningen heller då alltså, tack för din tid.Mvh.

      Radera
  27. Hej,
    Vet du vilka parametrar fonden har för att välja in bolag i portföljen?
    Ser ut som kvalitetsbolag, men har inte förstått riktigt hur dom gör för att välja in bolagen i indexet..

    Mvh
    Tommy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Tommy,
      Det här är en mycket bred fond medd strax under 2000 innehav. Vanliga globalfonder brukar ha kring 3000 innehav och några speciella ffonder som innehåller "allt" har bortåt 9000 innehav.

      Den här fonden har utgått ifrån ett vanligt globalindex och valt bort alla bolag som pyntar sämre direktavkastning än snittet. Det funkar utmärkt att göra så i breda termer på det här viset medan det är förödande att investera i enskilda aktier enbart baserat på direktavkasstning.

      Som grupp har utdelningsaktier presterat bättre totalavkastning än breda börsindex historiskt.

      Mvh petrusko

      Radera
  28. Undrar en sak, det finns två med samma namn på avanza men lite olika kurser och spreaden är lite olika även båda delar ut. Vet du skillnaden?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena, exakt samma namn är det inte på två ETF:er. Titta noga så kommer du hitta en skillnad. Klicka på fondens PRIIP-dokument om du inte ser skillnaden hos Avanza. Dokumentet är ifrån fondbolaget och de misslyckas sannolikt inte med att förklara skillnaden på fonderna.

      Apropå spread så är den missvisande efter börsens öppettider. Då ser den väldigt dålig ut. Titta på spread under en handelsdag.

      Mvh petrusko

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...