Diverse tankar om börs och annat. MK3

Här kommer det tredje inlägget i serien börs och utsvävningar. Jag har haft en riktigt fin helg, hoppas ni har haft det samma. Nu är det måndag och ny vecka, det gillar jag. Ny vecka, nya möjligheter brukar jag säga. Jag upprepar det gärna till den grad det blir töntigt men hey, positivt tänkande min vän. Positivt tänkande är en av Chuck Norris 4 viktiga punkter för att hålla sig frisk och fräsch. De fyra punkterna han lägger fram är:

Äta hälsosamt
Träna
Dricka mycket vatten
Tänka positivt

Man kan välja att tänka att oj vad töntigt eller så kan man vara positiv och säga; shit vad bra!
Det är 4 enkla saker att påverka och göra, Just do it.

Det är rapportsäsong där bolagen kommer med sina bokslutsrapporter och de är ju lite extra roliga. De innehåller ett förslag till utdelning men också ett trevligt VD-ord och ofta en guidning för kommande år. Alla mina svenska bolag som jag äger har nu rapporterat. Preffarna räknar jag inte in för deras rapporter intresserar mig inte på samma sätt, jag får mina preffutdelningar oavsett vad det står i den där presentationen. Har bolaget gått urstarkt? Jag bryr mig inte för jag är preffägare och tar inte del av urstarkt resultat. Jag följer preffarna löpande att deras finanser är sunda och kan stå för sina finansiella åtaganden. Så länge de gör det så kvittar det om de tjänar en miljard eller fem. För mig som preffägare alltså.
En rapport jag ser fram emot där jag faktiskt är preffägare är Volati. De brukar ha intressant VD-ord och det är deras första bokslut sedan de noterade stamaktien.
Länk till Volati hos Avanza (adlink).

Min fru skall köpa med sig semla idag efter jobbet. Jag längtar extra mycket efter henne idag...

Jag har spanat hos SME.direkt på analytikernas förväntningar på Atlas Copco och om de slår in är aktien nära på ett fynd nu. För 2017 är snittestimatet cirka 13 kronor vinst per aktie och för 2018 kring 14 kronor. Anledningen att jag spanat lite extra är flertalet köprekar jag sett med riktkurs kring 360 kronor och med de här estimaten framstår det inte så tokigt.

Förra veckan slogs jag av ett minne jag inte tänkt över på länge. När jag som liten pojk satt där i hammocken vid min farfars hus och drack hemmagjord saft. Stort släktkalas var det och massvis med tanter och farbröder jag knappt sett förut var där. Gamle Adam på 93 år som inte kunde sträcka ut fingrarna varpå jag tyckte det var otäckt att skaka hand med honom. Min kusin tyckte nog jag hade för mycket energi för han utmanade mig att klippa gräset med handjagaren. Gräsmattan var enorm och klipparen rullade så trögt. Gamlingarna fick en lugn stund och skrattade nog då och då när de tittade till mig där jag kämpade med gräset.

Optimismen i gruvsektorn verkar sprudla, jag läser här och var att det går bättre nu och om gruvbolag som kommer in högre än förväntat. För Boliden till exempel väntas vinsten stiga extremt under 2017. 23,56 kronor upp från 15,49 kronor per aktie. Jag är inte värst förtjust i gruvbolag men jag gillar Atlas Copco som förser gruvbolagen med utrustning. Goda tider i gruvan är positivt för Atlas.
Länk till Atlas Copco hos Avanza (adlink).

Stefan Thelenius, en annan bloggare skrev om utdelningsinvestering. Det är ju vad jag kallar mig, utdelningsinvesterare. Det finns olika sätt att göra det på och Stefan presenterar sitt i ett långt och gediget inlägg. Länk till det här.

Nu när min veckorapportering är "on hold" passade jag på och läste "Kronan till Miljonens" sådan, kul med en länk till Alfons Åberg-klipp. Länk till bloggen.

Medan jag har skrivit det här inlägget har börsen hunnit öppna och OMXS30 är just nu +0,2 procent. Jag har fikat, pratat telefon och diverse annat. Inte multitaskat, jag har hippetihappat... Gjort lite här gjort lite där. Nu är denna sagan slut och jag får nog min prinsessa, med en påse semlor dessutom.

3 kommentarer:

  1. Just det du skriver om att tänka positivt är nog något som många tänker som "blaha blaha" men som faktiskt hjälper! Tänker alltid 2 saker som jag är riktigt nöjd över innan jag går och lägger mig, funkar toppen och man somnar dessutom bättre :D

    HAHA! Tänkte precis..."Men hur kan min läsarstatistik exploderat såhär på bara en dag?". Fick svaret i det här inlägget :) Tack så mycket för omnämnandet och kul att du tyckte om inlägget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Det där var ett bra tips. Jag brukar börja varje dag med att säga till mig själv "Idag är en bra dag" men jag gör inget liknande på kvällen. Det där skall jag spana på att applicera något sådant i mitt eget liv. Klart man skall mata sig själv med positivism på kvällen också.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Man tackar för omnämnande och inspiration till min fäbless för utdelningsinvestering :-)

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...