Handelsbanken har en USA-fond som jag gillar

 


Fonden heter Handelsbanken USA Index Criteria och finns redan hos många mäklare, Avanza bla. Det finns en utdelande version utav den här fonden också som pyntar cirka 3,5 procent årligen i cash utdelning. Utdelningen sker i mars varje år likt flera andra fonder ifrån Handelsbanken.

Fonden har ISIN-kod: SE0004870020. När jag kollar på externa sajter som tex Morningstar så har fonden koden B9 i slutet vilket är Handelsbankens kod för utdelande version och hög minsta köpgräns. Hos Handelsbanken själva skriver de B1 som kod och jag har även hittat dokumentation för fonden ifrån Handelsbanken där det står B1.

Det där B1 är Handelsbankens kod för utdelande version och normal minsta köp.

Den här grejen kring minsta köp väntar jag på svar på ifrån Handelsbanken men är det en rimlig minsta köpgräns så tänkte jag be Avanza lägga upp fonden på sin plattform. Den här utdelande versionen finns alltså inte hos Avanza i dagsläget men man kan läsa om fonden som har A1 på slutet hos dem. Det är samma fond fast den pyntar ingen utdelning.

**Uppdatering: Det här gick fort. Handelsbanken har bekräftat att det finns en version B1 utav fonden utan minsta köpgräns. Jag har bett Avanza lägga upp den.**

Fonden har en total kostnad om 0,22 procent och är en vanlig indexfond för USA.



31 kommentarer:

  1. Intressant - hoppas du kan återkomma med ett svar från Handelsbanken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Tack för din kommentar. Ja det här gick snabbare än väntat och jag har fått bekräftat av Handelsbanken att det finns en B1 version utan minsta köpgräns. Har bett Avanza lägga upp den så nu hänger det på att de är sugna.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Messade med Avanza och de bekräftade ett stort intresse för fonden men oklart om den gick att ta in.

      Fick detta till svar "Det är svårt för oss att ge en prognos då vi i dagsläget inte vet om det ens är möjligt att ha fonden i vårt utbud. Det beror bland annat på att vi måste samarbeta med Handelsbankens fondbolag som givit ut fonden. Handelsbanken vad jag kan se verkar inte själva erbjuda handel i fonden."

      Vet du om den finns att handla med hos någon aktör?

      Radera
    3. Tjena Mikael,
      Jag har inte sett distribution någonstans av den andelsklassen och det kan vara så att Handelsbanken främst kör den för diverse inhouse-lösningar. Det där kan de dock rucka på om Avanza sträcker ut handen och säger att de vill ha fonden i sortimentet.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Tjena, tror du det är fortsatt bra långsiktigt läge att fylla på med Aktiespararna dir B? Tack för en bra blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hello,
      Jag tror på det index och metodik som fonden Aktiespararna Direktavkastning följer. Den har gått uselt det här året vilket är en avvikelse mot dess historik sedan start men ändå sådant som kan förekomma. Den är ju något annat än breda börsindex och då behöver man vara beredd att ta perioder som denna när den avviker. Den kommer aldrig gå exakt som Stockholmsbörsen eftersom den följer något helt annat än ett sådant index.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  4. Vad är det i denna fond som du finner mer intressant, eller kanske även ett bättre alternativ, än Länsförsäkringar USA Index?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Länsförsäkringars USA Index är en bra fond och den gör saken minst lika bra som den här ifrån Handelsbanken. Om man investerar i Länsförsäkringar USA Index så har man gjort ett rimligt val och det finns ingen anledning att byta bort den.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Hej vet du om Handelsbanken har de utdelande (B1) versioner av sina andra index criteria fonder jag tänker främst på Europa och Global?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hello,
      Handelsbanken Europa Criteria vet jag finns i en B1 version medan deras vanliga Global Index Criteria har jag inte sett i B1. Den där Europa Index Criteria B1 pyntar 3,5 procent utdelning årligen i mars. Den är en intressant komponent men jag avvaktar med att be Avanza lägga upp den till de fixat den där USA först.

      Mvh petrusko

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Hej Igen jag var inne på morningstar o där finns Handelsbanken global index criteria b1 med, vad det verkar pyntar den 2,15% direktavkastning senaste året. Vore toppen om du kunde få Avanza att få in både europa o global i sitt utbud.

      Radera
    3. Hittade ISIN-koden för Handelsbanken Global Index Criteria B1, det är: SE0011309764

      Radera
    4. Grymt. Tack för ISIN. Via den så hittar jag nu fonden.

      Mvh petrusko

      Radera
  6. Hej petrusko har den fonden sen innan men vill gärna byta den mot den utdelade fonden om den kommer in.
    Vet du nån sida eller hur man kan kolla substansvärdet på utländska investmentbolag som ex brookfield assetmanagment som ib index tack för en bra blogg

    SvaraRadera
  7. Tack för tips! Storbankerna är inta bara kass ändå ;).

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej
      Även en blind höna......
      //Jojje

      Radera
  8. Vilket jobb du gör för oss 👏👏👏
    En fråga vilka utdelande fonder är dina favoriter? Och vad har de för utdelning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Det varierar lite vad man har för strategi men en sak jag tycker alla skall ha är en helt vanlig svensk indexfond. Så bred som möjligt eftersom småbolag över tid presterar bättre än storbolag och därmed är även de breda svenska indexfonderna bättre än storbolagsfond som Avanza Zero. PLUS Alla bolag Sverige och SEB Sverige Indexnära är två bra fonder som följer hela stockholmsbörsen till en låg avgift.

      Vill man likt mig ha utdelning så finns den där SEB Sverige Indexnära i en utdelande version och den pyntar cirka 3,5 procent årligen i maj.

      Oavsett vad man har för strategi så är en bred svensk indexfond en bra grund i portföljen.

      Mvh petrusko

      Radera
  9. Vad skulle vitsen med att plocka in den fonden vara när du redan äger en globalfond via Handelsbanken där USA står för ca 50% av innehaven? Det låter som kaka på kaka enligt mig.
    Själv så har Jag kvar mina Vanguard all world och ser ingen anledning att byta, kommer förmodligen att börja nyspara i Handelsbankens globalfond framöver men behåller mina vgwd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Mikael,
      Globalfonden jag har är ingen vanlig indexfond utan det är en indexfond med inriktning mot högutdelare. Jag föredrar att göra på det viset och gör likadant med min Sverigeinriktning där jag har en helt vanlig indexfond parallellt med en indexfond med inriktning mot svenska högutdelare.

      Apropå att behålla en fond men göra nysparet i en snarlik så gör jag just så med min vanliga sverigefond. Jag har sedan många år investerat i Xact Sverige och kommer behålla det innehavet medan mitt nyspar i svensk indexfond väljer jag att lägga i SEB Sverige Indexnära.

      Mvh petrusko

      Radera
  10. Vet du om det finns någon schweizisk indexfond man kan investera i?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ett par stycken ETF med fokus på Schweiz, en av dessa är Amundi MSCI Switzerland UCITS ETF EUR

      Radera
    2. Hello,
      Det finns ingen vanlig fond vad jag känner till. Förståeligt då det är väldigt nischat. Som någon redan svarat finns det några börshandlade fonder. De handlas i Euro men innehåller Swiss-aktier varpå din exponering blir i Schweiz valuta och inte euro.

      Mvh petrusko

      Radera
  11. Hej. Vad tror du om storebrands fonder ? Finns ju flera som är utdelande hos leveler.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Storebrand har generellt sett rimliga avgifter och trackar index effektivt. Det är ett bra fondbolag. Jag gillar särskilt deras breda globala fond "all Countries".

      Mvh petrusko

      Radera
  12. Tack! Den är jag sugen att slå till på.

    SvaraRadera
  13. Hur många bolag ingår i den här fonden?

    SvaraRadera
  14. Tjena P, har du sett att Avanza lagt upp ännu fler Handelsbanken B1 utdelande? Båda är indexfonder, Sverige (100 mest största/omsatta) och Norden. Roade mig med en jämförelse och båda har preseterat fint. Kikade då på HB Sve vs Aktiespararna B, Xact Sve, SEB Sve ind.nära samt HB Norden vs Xact Hög.utd. Om backspegeln avslöjdade vägen framåt borde man byta in dessa eller komplettera med ännu ett lager av ungefär samma. Några tankar kring dessa fonder?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Ja nu har det blivit ännu fler utdelande fonder ifrån Handelsbanken. En ganska käck är Handelsbanken Norden Index Criteria. Den ger en mycket bred nordisk exponering då den ämnar spegla alla bolag på svenska, norska, danska och finska börsen. Den innehåller en mycket stor andel Novo Nordisk vilket drivit upp avkastningen rejält.

      Aktiespararna Direktavkastning är ingen vanlig sverigefond utan snarare en idnexfond med inriktning mot utdelningsaktier. Just nu har den gått uselt i närtid men på längre sikt har den utvecklats väl. Det är rimligt att tro att den över tid kommer underprestera ibland men i långa loppet prestera hyggligt.

      Det är lättare att investera i rena sverigefonder och inte utsätta sig för den psykologiska press det innebär när en fond avviker mot börsindex.

      Handelsbanken Sverige 100 torde presterat ungefär som Xact Sverige över tid då de följer liknande index. Använd inte Avanzas sopiga funktion för att se totalavkastning inklusive utdelning, den visar ofta fel. Hos Handelsbanken kan du se den totalavkastning Xact Sverige genererat.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Tjena, tack för ditt utförliga svar. Tycker HB Norden känns lockande att komplettera med. Novo lär som alla företag ha toppar och dalar, jag gillar bredden i fonden
      och riskspridningen i 4 nordiska länder.

      Radera

Europa som investering

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Som investerare finns det många olika indelningar man kan göra på världens alla bolag....