Utdelning för april spikad i JGPI från JPMorgan

 Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza.

Idag har JPMorgan spikat den senaste månadsutdelningen i den börshandlade fonden JGPI Global Equity Premium Income. Fonden delar ut alla utdelningar den tar emot ifrån innehaven samt intäkter de genererar via optioner. Det är optionerna som genererar den största delen av cashen som fonden delar ut och det varierar över tid hur mycket optionerna generar. Under volatila tider får man bättre betalt för optionerna och det här resulterar i att utdelningen ifrån fonden svajar lite upp och ned från månad till månad. Den här månaden blir utdelningen lite lägre än förra.

Med X-dag den 11 april är utdelningen på $0,1281 och paydate är den 7 maj.

Förra månaden var utdelningen på $0,1316 vilket i årstakt gav en direktavkastning om strax över 6 procent. Denna månaden är utdelningen lite lägre och växlar man upp den i årstakt är direktavkastningen 5,84 procent.

Det kommer fortsätta svaja från månad till månad men jag hoppas att den ändå håller sig kring de här nivåerna som lägst.

Jag har investerat i den här fonden och gillar den för dess goda månadsutdelning och dess stabilitet. Det är en bred global exponering där de valt ut aktier med lägre volatilitet och där optionsintäkterna är lite av en stötdämpare på nedsidan.

Länk till JGPI hos Avanza (reklamlänk).

Info om reklamlänkar.

17 kommentarer:

  1. Hej funkar den att ha i ISK

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena, ja den funkar fint i ISK.

      Ha det gott.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. En mer relevant fråga är om fonden funkar bäst hos en bank som tar växlingsavgift på utdelningar eller hos en bank som inte tar växlingsavgift på utdelningar

      Radera
    3. Tjena Gustav,
      Ja det är inte irrelevant. Nordnet tror jag inte tar växlingsavgift på utdelningar medan jag tror att Avanza gör det.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Köper in mig successivt. JGPI är 1,1% av totalen avseende investerat för mig just nu. Aktiespararna Direktavkastning B är största innehav för mig med 2,95%. Jag satsar på spridning 👀

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Tack för din kommentar. God spridning är inte så tokigt. Jag har själv satsat stort på den där Aktiespararna Direktavkastning b. Medan jag tror på fonden i långa loppet är det nog så att utdelningen kan komma bli lite lägre i år och det är ju inte så nice när man lever på utdelningar. Det hade ju känts desto mindre om jag inte lagt så stor del av portföljen där. Nu går det ingen nöd på mig och jag tror som sagt på fonden så det är allt gott ändå.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Har du helt sålt Xact Sverige?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hello,
      Ja just nu har jag inget i Xact Sverige. Jag tog de pengarna för att kunna investera i något annat. Minns inte vad för tillfället men har skrivit om det här på bloggen.

      Att jag tog ifrån just Xact Sverige är enligt principen att det är en bred indexfond och en sådan kan man investera i när som helst. Jag kan enkelt köpa den åter när/om jag önskar. Till skillnad från enskilda aktier där värdering och tajming är A och O.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Om jag förstått denna fond rätt så försöker den spegla den populära amerikanska ETF-en JEPI? Vet du om det kommer eller finns någon europeisk motsvarighet till JEPQ som verkar ännu mer populär bland utdelningsinvesterare i USA då den speglar nasdaq istället för S&P500.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Snålgrisen,
      Tack för din kommentar. Den amerikanska fonden JEPI är superpopulär och har lockat till sig ett mycket stort kapital på kort tid. Det har fått JPMorgan att satsa på fler fonder med liknande strategi. JEPQ i USA med inriktning mot Nasdaq och JGPI i EU med inriktning mot globala aktier. Optionsstrategin är snarlik i fonderna. Det vettigaste som finns i EU är JGPI med inriktning mot globala aktier. iShares har kommit med en ny fond här i EU med inriktning mot USA-aktier och optionsstrategi. Den kanske kan bli något men än så länge är det lite sparsamt med info och det dröjer bortåt ett år innan vi har en känsla för utdelningsnivå då den pyntar kvartalsutdelning.

      Global X har en fond med ticker QYLE som har inriktning mot Nasdaq och covered calls men de har en svag optionsstrategi i den fonden som gör att man missar all uppgång på börsen. NAV sjunker stadigt i den och totalavkastningen är betydligt lägre än direktavkastningen.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Jag ser fram emot att du skriver mer om WINC ETF. Den kanske är ett ännu bättre alternativ eller komplement ? Kommer avanza lägga upp den tro ….

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hello,
      Jag tror att WINC och INCU kommer till Avanza. Av det jag läst om dem så tror jag att de kan vara ett trevligt komplement till den här JGPI. Kanske snarlik utdelningsnivå. Det dröjer ett bra tag tyvärr innan vi har en känsla för utdelningen i WINC och INCU då de pyntar kvartalsvis utdelning och fonden är helt nystartad.

      Mvh petrusko

      Radera
  6. Vart hittar du informationen om utdelningen så snabbt? Jag lyckas bara hitta den ett par dagar efter dig ;-)

    SvaraRadera
  7. Hej Petrusko, tack för dina fina tips om ETF:er m.m. Även jag har investerat i JGPI efter att läst dina inlägg och det verkar vara en fin ETF. Jag har emellertid en fundering över globala fonder i allmänhet, särskilt efter att ha läst denna artikel i Affärsvärlden:

    https://www.affarsvarlden.se/kronika/usas-skuldberg-bara-vaxer-vad-hander-om-guds-talamod-tar-slut

    Globala fonder innehåller mycket USA, ofta runt 65%. Jag tänker på USA:s skenande statsskuld, som ett allt större hot, vad skulle hända om USA går i "default"? Har du tankar runt det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Tack för din kommentar. Jag lägger inte allt för mycket energi på att oroa mig eller fundera på den amerikanska statens skulder. Om de defaultar så blir det förhandlingar och en lösning och sedan rullar de vidare. Det är inget fantastiskt scenario för världsekonomin men en default ligger inte i förväntningar. De skruvar åt pengakranen innan dess.

      Vad allt detta betyder för aktier är svårt att förutspå exakt men vart aktierna är noterade är ingen big deal. Påverkan för tex svenska Atlas Copco och amerikanska Apple kan vara den samma. Det är alltså ingen direkt effekt på bolag utan det är hur det slår via följdeffekter. Som hur räntan utvecklas och hur ekonomin mår osv.

      Mvh petrusko

      Radera
  8. Hej Petrusko! Nybörjarfråga: hade man kunnat lägga allt sitt kapital i JGPI på samma sätt som man kan lägga allt sitt kapital i t ex LF Global eller XACT Norden? Eller finns det större/fler riskfaktorer i denna ETF som gör det mer olämpligt än i lf och xact? Gillar upplägget med månadsutdelningar nämligen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Mja, Mjo... Det är nog inga konstigheter egentligen att ha allt i en sådan fond om man så önskar det. Jag är generellt ganska försiktig av mig och resonerar därför att jag inte vill lägga så stor vikt i den fonden för att den är något mer än en vanlig globalfond. De har ju optionsstrategin där och medan det egentligen inte är något att oroa sig för finns det lite motpartsrisk osv i upplägget fonden kör. Det är egentligen inget att oroa sig för men det är sådan jag är.

      Rent teoretiskt kan man hävda att risken är lägre i den här jämfört med en helt vanlig globalfond.

      Mvh petrusko

      Radera

Europa som investering

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Som investerare finns det många olika indelningar man kan göra på världens alla bolag....