Så jämför du enkelt utdelande fonder

 


Våra nätmäklare har det senaste året tagit in en del utdelande fonder i sortimentet. Helt vanliga fonder alltså fast de pyntar utdelning. Ja jag har haft ett finger med i spelet på det viset att jag pushat dem och pitchat för saken. Det är ett väldigt smidigt sätt för gemene man att investera och få utdelning. 

Det är lite klurigt att jämföra dem ibland beroende på hur och var man tittar. Om man bara tittar på själva kursgrafen så saknas utdelningen och det tänker man kanske inte på och man har förmodligen svårt att väga in den själv även om man vet att den inte ingår.

Ett enkelt sätt att jämföra eller utvärdera fondens totalavkastning är att titta på ett annat sätt. De flesta fonderna har flera andelsklasser och särskilt så gäller för dem som har en utdelande andelsklass; att de finns även i en icke utdelande andelsklass.

Man tar helt enkelt och tittar på den icke utdelande andelsklassen. Där är all avkastning inkluderad i kursgrafen och de siffror man ser. Vill man jämföra med någon annan fond så gör man det med en icke utdelande andelsklass och får full jämförbarhet.

I bilden överst har jag tittat på Aktiespararna Direktavkastning A då jag investerar i den utdelande andelsklassen av den fonden. Jag har jämfört den med SEB Sverige Indexnära A som är en helt vanlig indexfond som följer Stockholmsbörsen. I den här jämförelsen kan jag enkelt se hur min fond Aktiespararna Direktavkastning står sig mot en vanlig bred indexfond. Totalavkastningen är den samma i utdelande och icke utdelande andelsklasser. Totalavkastning beräknas som standard med en återinvesterad utdelning som om utdelningen aldrig skett. Så gör fondbolag och så gör även aktiebolag som tex Investor och Swedbank.

Jag investerar som sagt i fonden Aktiespararna Direktavkastning B som jag tog som exempel här. Det är en indexfond med inriktning mot mogna bolag som pyntar god utdelning. I min jämförelse ovan kan jag se att fonden under de senaste 3 åren avkastat nästan samma som en bred svensk indexfond. Det kan man tycka olika om. Jag tycker det är klart rimligt. Fonden innehåller stadiga bolag som jag kan investera i och sova gott om natten. Den utdelande andelsklassen som jag investerar i pyntar utdelning varje år i juni och baserat på förra årets utdelning är direktavkastningen strax över 5 procent.

Läs mitt inlägg om fonden Aktiespararna Direktavkastning B i länken: https://petrusko.blogspot.com/2022/10/aktiespararna-direktavkastning-b.html

12 kommentarer:

  1. Tycker du att man kan ha Aktiespararna direktavkastning B och SEB Sverige indexnära utd. Eller blir det för mycket kaka på kaka?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Det är alltid smart att ha en helt vanlig indexfond som SEB Sverige Indexnära. Man kan komplettera med annan inriktning parallellt med den. Som tex en fond med inriktning mot utdelningsaktier likt Aktiespararna Direktavkastning.

      Det blir ju en avvägning man gör enligt ens egen inriktning, riskbenägenhet osv.

      Man kan med fördel tänka i termer av att man utgår ifrån 100 procent i en bred svensk indexfond och sedan tar man procentenheter därifrån för att lägga i annat för att forma den inriktning osv man själv önskar. Det kan mynna ut i en mycket liten del vanlig svensk indexfond och en stor del i annat. Man kan av olika anledningar vilja ha en stor del i utländsk valuta och väljer en mycket stor del av portföljen i tex en USA-fond eller vad man nu vill ha för inriktning. Eller så vill man likt mig ha en stor del i utdelningsaktier och lägger en mycket stor del i sådana fonder och aktier.

      Oavsett strategi så är en helt vanlig bred svensk indexfond en bra komponent i portföljen.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Hej,
      Super bra förklarat och jag kanske jämför fel men önskar så klart att du belyser mer inkl valutan som har skilt sig 35,1% sedan vanguard all world tex startades så medför detta att vanguard gett inkl utdelning 165-170% länsförsäkringar global index har under samma period gett 340% jämför jag kanske med fel, vanguadd kanske äe mer riktat på mindre volatila bolag?

      Radera
    3. Tjena,
      Den fonden som är jämförbar med Länsförsäkringars fond heter: FTSE Developed World UCITS ETF - (USD) Accumulating. Den startades den 24 september 2019 och har sedan dess presterat en totalavkastning om cirka 70 procent räknat i fondens basvaluta. Ovanpå det tillkommer alltså utvecklingen för den svenska kronan.

      Länsförsäkringar Global Indexnära har under perioden sedan 24 sep 2019 presterat cirka 80 procent men där är all valutaeffekt inräknad.

      Under den här perioden 24 sep 2019 till och med nu har den svenska kronan försvagats strax under 10 procent mot dollarn och där har du i princip den samma avkastningen i de här två fonderna.

      Man måste jämföra liknande fonder och man måste få med utdelningar varpå man väljer att jämföra med en andelsklass som inte pyntar utdelning. Du gör något knas i din jämförelse och därför får du ett knasigt resultat. Det är inte ETFerna det är fel på =)

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Snabb fråga, hur ofta uppdaterar du din fördelning av dina innehav? Tack för att du uppdaterar oss med olika fonder med mera, Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Bosse,
      Min sida på bloggen där jag visar mina innehav är alltid uppdaterad. Några gånger per år brukar jag skriva ett inlägg med aktuell fördelning av innehaven och det senaste sådant skrev jag i december. Där är inga stora förändringar sedan dess. Länk till inlägget nedan:

      https://petrusko.blogspot.com/2023/12/fordelning-portfoljen-231229.html

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Hej Petrusko,

    Jag har ett månadsspar i 4 spiltan fonder aktieinvestment bolag, global investmentbolag, realinvest och Småbolagsfond. Sedan har jag 4 etfer med utdelning vanguard all world, xact norden högutdelande, franklin european, jpm global equity samt cibus i ett annat konto där jag återinvesterar all utdelning tillbala. Kruxet är att jag älskar kombinationen fonder med utdelning helst varje månad. Men jag känner att ETFer inkl utdelning presterar historisk sämre än vanliga fonder med eller utan utdelning. Är det bättre att köpa bara vanliga fonder och sälja av enligt 4,5% regeln i åldernshöst eller ska man tycker du trots allt köpa etfer med utdelning som då är mest kul att äga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Tack för din kommentar. Det låter som att du gjort en liten miss i din utvärdering utav ETFer. Det låter som att du inte tänkt på att valutaeffekten inte är inräknad i de börshandlade fonder som handlas i utländsk valuta. För vanliga svenska fonder är valutaeffekten med i kursgrafen. Den försvagade kronan visar sig som extra bra avkastning i kurgrafen för en fond som handlas i svenska kronor.

      De senaste åren har kronan försvagats mot dollarn och euron och det har gjort att investeringar i tex globalfonder har givit extra bra avkastning.

      Om man köpt en börshandlad fond noterad i euro så får man den där valutaeffekten också men den syns inte i kursgrafen eller i fondens rapporter om totalavkastning. De rapporterna och graferna är ju i fondens basvaluta som är euro eller dollar. Man får som sagt utvecklingen men man ser den i värdeutvecklingen i sin depå. Värdet på fondinnehavet stiger alltså både via kurstillväxt samt när värdet växlas om till svenska kronor.

      Sen kan det ju vara så att du tittat på fonder med specifik inriktning och jämfört med någon annan inriktning. Över tid går olika typer av aktier bra och så har det alltid varit. Benjamin Graham skrev om det i boken The Intelligent Investor redan för 75 år sedan. De senaste åren har värdeaktier/utdelningsaktier gått sämre än tillväxtaktier. Därför ser det under den perioden ut som att fonder med den typen av aktier är sämre än en vanlig indexfond eller fonder med tillväxtaktier. Det där svänger som sagt över tid fram och åter. En period är de bättre och en period är de sämre.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Hej, Tack för en bra blogg. Nu när Savr har sänkt sin valutaväxlingsavgift till 0,19% blir det mer intressant att köpa utländska fonder. Vad tycker du om fonden Vanguard US 500 Stock Index Inv USD Acc som man kan köpa hos Savr? Kan den vara en bättre exponering mot S&P 500 en etf:en spy5 och Handelsbanken USA Ind Crit A1 ? Tack tack !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Fonden ifrån SPDR är billigast så om man går på pris så är den bäst. Den är dock en ETF och är därmed lite fyrkantig att handla med. Man behöver pytsa in flera tusingar som minst åt gången för att inte courtaget skall bli gör högt procentuellt sett.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Hej Petrusko,
    Tack för en bra blogg.
    Jag är intresserad av att investera i AI- börshandlade fonder, helst med utdelning. Du är ju grym på att hitta fonder och jag uppskattar verkligen alla dina inlägg gällande just detta. Hur ser du på att investera i AI-fonder och har du några tips på fonder att titta närmae på? Mvh/ Goga

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Goga,
      Tack för din kommentar. Jag har sett ett gäng olika börshandlade fonder med inriktning mot AI. Den typen av bolag pyntar ingen eller låg utdelning. Jag kollade snabbt nu för att se om någon av fonderna finns i utdelande andelsklass och det var sparsamt. iShares fond finns i utdelande andelsklass. Den har ticker 2B7F på tyska börsen och om du skriver in den tickern i sökrutan hos tin mäklare så hittar du den. Namnet på fonden är iShares Automation & Robotics UCITS ETF

      Eftersom den här typen av bolag pyntar ingen eller låg utdelning så är direktavkastningen i en sådan här fond mycket låg. Cirka 0,4 procent direktavkastning har den.

      Mvh petrusko

      Radera

Europa som investering

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Som investerare finns det många olika indelningar man kan göra på världens alla bolag....