Sålt Handelsbanken Global High Dividend Low Volatility

 


Jag har haft en liten slant i fonden Handelsbanken Global High Dividend Low Volatility B. Det är snart ett år sedan jag tog in fonden och jag har gjort ett antal köp i den. Från start har jag tyckt att avgiften är i högsta laget men jag kan leva med det om den presterar okej.

Det är ingen fullkomlig dikeskörning i fonden men den har inte presterat lika bra som andra fonder med inriktning mot globala utdelningsaktier. I grafen ovan jämför jag fonden med Storebrand Global Low Volatility samt Swedbank Robur Global High Dividend. Alla tre fonderna i jämförelsen är andelsklasser utan utdelning för jämförbarhet.

1 år är ju en kort tid men det ser liknande ut även på 3 år. 

Nu har jag sålt mitt innehav i fonden och jag satte in slantarna i JGPI JPMorgan Global Equity Premium Income istället. Den har också global inriktning och det är hög utdelning men det är en annan typ av fond. Jag spanar dock fortfarande på att ha en fond för globala utdelningsaktier. Som vissa av er uppmärksammat har fondbolaget Cicero nämnt att de snart startar en Aktiespararna Global Direktavkastning. Det kan nog bli den fonden jag satsar på. Jag har inte all info om den ännu men det är inte långt bort innan jag kan skriva om den och den finns tillgänglig att köpa. 

14 kommentarer:

  1. hej!
    jag tror att aktiespararna global direktavkastning kommer bli bra i portföljen!men återstår se!
    kommer hursomhelst att invester i fonden från start sen göra utvärdering av den!
    har storebrand global low volaility B!
    har även nordnet global index 125 och handelsbanken global infrastruktur B som globalportfölj!
    Mvh Patrick

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Patrick,
      Tack för din kommentar. Jag gillar den där Storebrand Global Low Volatility B och den är ett alternativ jag spanar på att investera i. Jag siktar dock på att ha 1 vanlig fond med inriktning globala utdelningsaktier så vi får se vilken utav dem det blir. När jag nu sålt Handelsbankens fond har jag lämnat utrymme för en av dem.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. hej!
      jag tycker storebrands fond e utmärkt ha i portföljen låg risk(värdebolag)stabila flöden starka kassor!
      Tycker allt man kan ha 2 st globalfonder för som sagt det finns ju massor av fina bolag att välja mellan!eller hur Petrusko?
      Patrick

      Radera
    3. Tjena Patrick,
      Absolut är det så. Det kan gott bli så att jag äger dem bägge i slutändan. Jag börjar med en utav dem. Jag har ju en annan typ av globalfond i den där JGPI och där är ju många fina att välja bland.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Aktiespararna Global Direktavkastning blir spännande med fokus på 2 stycken utdelningar en i juni och en i dec samt att dom fokuserar på både utdelningar och aktieåterköp

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp jag är taggad på den.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Var kan man hitta information om denna kommande fond från Aktiespararna? Jag skulle verkligen behöva en bra globalfond med utdelning i portföljen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Vänta några veckor så lanserar de fonden och då finns där info om den.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Tack för en inspirerande blogg! Har ni några tankar om den här etf:en
    Om Xtrackers STOXX Global Select Dividend 100 Swap UCITS ETF 1D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena M,
      Jag får frågor om den ETFen titt som tätt. Den har hög direktavkastning och det är vad folk fastnar för. Dess inriktning/metodik är inte fantastisk där den väljer in bolag främst på hög direktavkastning och har inte någon nämnvärd kvalitetsparameter.

      Den äger dessutom inte aktierna i fonden utan använder sig utav SWAP. Via finansiella produkter/avtal med tredje part skapar de avkastning motsvarande de underliggande bolagen utan att äga dem. Ett extra lager av risk och minskad transparens.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Jag har den också och undrade över swap men det förklarade du bra. Även den tidigare High Dividend hade jag men den sålde jag av rådet från din blogg och den mäktiga utvecklingen av minus.

      Radera
  5. Hej!
    En fundering kring brookfields split...

    Brookfield avsett management LP och Brookfield corperstion. Fick ju dessa båda när de gjorde en utdelning.... vad gan är skillnaderna på dessa, jag har försökt googla men går bet...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Det är många år sedan jag var insatt i Brookfieldsfären. Jag var med i en liknande split där jag ägde Brookfield Renewable Partnes LP och fick Brookfield Renewable Corp. Så gjorde man av skatteskäl och framförallt för att nå fler investerare. Många fonder saknar mandat att investera i LP-bolag och kunde därför inte investera i Brookfield Renewable.

      Corp-aktien är samma bolaget fast i en vanlig aktiebolagstruktur.

      Samma men lite annorlunda. Man kan förenklat sammanfatta det som samma grejen.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Albin Jakobsson19 april, 2024 14:49

      Så spelar ingen roll vilken av dem man äger? Den ena har typ ingen DA och andra 3.5% DA. Så den ena investerar vinsten i bolaget och andra ger DA de är egentligen ända skillnaden? Så ingen är bättre att äga än den andra med andra ord?

      Radera

Europa som investering

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Som investerare finns det många olika indelningar man kan göra på världens alla bolag....