Många bäckar små, jag storhandlade idag

Med mina mått mätt.
Idag har jag köpt Balder pref till ett snitt om 332 kronor och Akelius preferens till ett snitt om drygt 308 kronor.
Jag har utökat min belåning och handlat för motsvarande 1 procent av portföljen. Det är att storhandla med mina mått mätt.
Den högre belåningen räknar jag med att betala ned inom någon månad.

I både Balder och Akelius pref började jag köpa för att senare under dagen köpa ännu mer till lägre kurs. Ett förfarande jag är mycket bekväm med. Jag är inte rädd för att köpa, att köpa till "fel" pris. Det är få förunnat att veta exakt hur en aktie skall röra sig. Är man skotträdd eller försöker pricka in bottnar blir det kanske inget eller pannkaka.

Det är fortfarande inget fyndläge generellt i preffar och heller inte specifikt i de här två. Jag tycker det är ok läge att köpa och i spåren av dagens nedgång tyckte jag det var läge att ta lite större köp än de jag gjort på länge i preffar.

Balder preferens på 332 kronor är cirka 6 procent direktavkastning.
Akelius preferens på 308 kronor ger cirka 6,5 procent direktavkastning.


8 kommentarer:

  1. Lägre räntor kanske kommer ...
    http://www.di.se/nyheter/nordea-ingves-sanker-rantan-i-oktober/

    SvaraRadera
  2. själv köpte jag några Klövern Pref. idag, då den dök under 300. Akelius köper jag gärna under 300 :)

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Har du skrivit något inlägg om riskerna med preffar, eller det som är negativt med preffar utifrån din investeringsfilosofi? Skulle du kunna länka det inlägget i så fall?

    Tack för en intressant blogg!

    Mvh
    Novis

    SvaraRadera
  4. Och har du dina preffar i en ISK?

    Mvh
    Novis

    SvaraRadera
  5. Hej! Hur ser du på kurserna i fastighetsbolagen nu när det fallit en del. Själv har jag tankat lite np3, om jag har prognositicerat rätt blir utdelningen där drygt 6%. Tyckte det var mer lockande än att köpa mer preffar ;).

    Vänligen JFG

    SvaraRadera
  6. Skulle vara intressant med ett inlägg om dina tankar kring belåning och belåningsgrad nu när du sagt upp dig. Tänker du minska din belåning då? Hur stor belåning har du idag?

    //Jonas

    SvaraRadera
  7. Tror han nämnde det nyligen att belåningen utgör 1% av portföljvärdet.

    SvaraRadera
  8. Tjena,
    Jag har drygt 6% belåning i portföljen nu. Skriver inlägg om det ibland. Jag tänker lite annorlunda kring belåning framöver och kommer sannolikt skriva ett inlägg om det den närmsta månaden eller så.
    Kan hinta om att jag inte avser öka belåningen framöver när jag ej har lön från anställning längre.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...