Jag köpte högavkastande SDIV från Global X

Jag har tittat på denna länge och vacklat lite fram och tillbaka. Bara för någon vecka sedan var jag riktigt bitter på Global X som fondbolag då de sänkte utdelningen på en annan ETF som jag ägde. Det kom dock inte som en blixt från klar himmel, jag hade det på känn.
Den här ETF:en har de sänkt utdelningen på tidigare och jag blir inte förvånad om det händer igen. Nu är direktavkastningen såpass hög att om det skulle bli någon enstaka mindre sänkning på flera års sikt kan jag leva med det.

Fonden heter Global X Superdividend och tickern är SDIV. Det är en indexfond som följer Solactive Global SuperDividend Index, ett index över 100 st bolag med riktigt hög direktavkastning världen över.

En aspekt jag gillar med denna är just det där att det är en globalfond vilket tonar ned valutarisken något. Även om den handlas i dollar så är ju innehaven noterade i diverse olika valutor som går upp och ned.

På bilden här till höger kan ni se fördelningen bland innehaven, vilket land de är noterade i.
Många olika länder och olika valutor är det. Visst USA väger tungt som det bör, en stor del av alla bolag (i värde räknat) är noterade i USA. Ur den aspekten är USA underrepresenterat i den här fonden men det tycker jag är helt okej. Jag gillar att innehaven kommer från vida världen.





Utdelningen betalas månadsvis och är just nu på $0,1205 per månad. På kursen $17,8 ger detta en direktavkastning om cirka 8,1%.
Fondavgiften är 0,58% och är inte billigt men långt ifrån det dyraste. Jag tycker avgiften är motiverad.

Nedan är en bild som visar sektorfördelning samt en lista på de tio största innehaven i fonden.



SDIV, Global X Superdividend är en börshandlad fond och handlas precis som vanliga aktier över börsen i USA.

18 kommentarer:

  1. Helt klart intressant! Det jag saknar i min portfölj är lite av det här "dividend carpet bombing" som du pratar om. kanske vore läge att investera februarisparingarna på detta. får ta en funderare :).

    SvaraRadera
  2. Gillar fonden trots att den är lite dyr, ett bra basinnehav.

    Den är faktiskt månadsutdelare, gissar att du skrivit fel bara.

    SvaraRadera
  3. Fonden verkar dock inte haft speciellt bra utveckling, eller vad säger du?

    http://seekingalpha.com/article/3899636-sdiv-proves-less-super

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Jag har varit i valet och kvalet om jag ska behålla denna, då utvecklingen varit dålig sista året. Å andra sidan är den inte sämre än iaf svenska index, så det blir nog behåll för mig. Tror du har skrivit fel, då den delar ut månadsvis och inte kvartalsvis, som månadsbeloppet ju ger en hint om.

    Tack för en bra blogg!
    /Claes

    SvaraRadera
  5. Hello,
    tack för era kommentarer. Yes, det blev en typo där. Utdelningen betalas månadsvis som de flesta av Global X ETF:er. Det är lite av deras grej.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  7. Tjena, petrusko! Jag är nybörjare och håller på att snickra ihop en utdelningsportfölj med dig som föredöme. Till att börja med tänkte jag H&M och investor. Är även denna globalfond att rekommendera som ett tredjeval? Eller har du något annat bättre alternativ?

    Mvh Lärjungen

    SvaraRadera
  8. Tycker du risken i Western Asset Global High Income Closed Fund(EHI) är för hög?
    Den ger ju över 14%. Bör väl bli över 15% årsavkastning när dom delar ut månadsvis.

    SvaraRadera
  9. Lärjungen, du kan titta in på min blogg och där kommer du finna mina val och mina tankar, även jag är ny men snickrar också på en utdelningsportfölj.

    För att svara dig så kan detta absolut vara ett alternativ, dock tycker jag att du ska försöka få händerna på något fler aktier, då det är, i min egen mening, aningen risky att ta in denna som tredjeval redan. Men Om du tillsammans med lite annat smått o gått diversifierar riskerna du utsätter dig själv för så tror jag absolut att en fond med inriktning på hög utdelning kan vara intressant. Men glöm inte att risken ökar i samband med hög DA och det säger mig att det finns lite risk även här. Men du är något på spåret, det tror jag!

    Men som sagt, titta förbi bloggen och säg vad du tycker! Kanske kan du följa med på resan och lära dig ett och annat... Det gäller såklart alla intresserade! =)

    //Utdelningsnissen

    SvaraRadera
  10. Tycker snarare det ser ut som att Australien väger tungt :)

    SvaraRadera
  11. Hej Lärjungen,
    Den här fonden är lite speciell, den är nog mest lämpad för den som söker hög utdelning, kanske någon som lever på utdelningar från sin portfölj. Långsiktigt finns det nog många alternativ som ger bättre totalavkastning.

    Svenska börsen är en av de som gått allra bäst de senaste 100 åren. Vi har dessutom väldigt många globala företag. Man klarar sig bra med endast svenska aktier.

    Man kanske skulle kolla in en fin svensk indexfond. Tex Avanza Zero eller Xact OMXSB Utd.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  12. Hej Jaki,
    EHI är väldigt riskfylld. Visst har de varit med i tuffa tider förut, finanskrisen bla men det är ingen garanti. De har ju statsobligationer från en del riktiga U-länder/krisländer, sen har de ju en del bra också naturligtvis.

    Visst är den lite lockande. Skulle jag köpa nu skulle jag överväga att äga den i en vanlig depå för att kunna utnyttja förlustavdrag om det går åt skogen. Direktavkastningen är ju såppass hög att även efter 30% skatt är det mycket kvar. Som du kanske anar har tanken slagit mig att göra så här =)

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  13. Tack för dina synpunkter, petrusko.
    Jag föredrar att ha mina tillgångar i en kapitalförsäkring. Så det är en mycket liten del EHI i den, så jag klarar mig om det går käpprätt in i aftonskogen med den. Men tanken på att det tickar in pengar varje månad, och den höga procenten är angenäm.

    SvaraRadera
  14. Hej,

    Denna fråga har säkert ställts tidigare men jag är relativt ny läsare - vart handlar du dina utländska aktier/ETF m.m. Gör du det i en separat kapitalförsäkring?

    För övrigt vill jag gratulera till en mycket välgjord blog, keep up the good work!

    Tack på förhand,

    / P

    SvaraRadera
  15. Hur ser du på denna ETN nu när det våras för räntehöjning i USA och en stor del av innehaven är REIT? Ökar du något eller ligger stilla?

    SvaraRadera
  16. HEj C,
    Det är inte en ETN, det är en ETF. STor skillnad. De äger innehaven fysiskt medan en ETN ofta är en syntetisk skapelse att följa vissa index/värdepapper utan att äga dem.

    Räntehöjning har varit på tapeten i över ett år. Det är inget nytt och inget man bör förvånas över eller oroa sig extra mycket för nu. I takt med att räntan och förväntningar kring den ändras kommer REITs värdering påverkas, det är så marknaden fungerar. De är dock inte som obligationer utan de värderas även utefter hur bolaget presterar och det är det viktiga på sikt.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  17. Hej Petrusko. Tack för en mycket bra blogg. Jag noterar att du avyttrat SDIV från din portfölj. Vad fick dig att sälja ? Hur har du resonerat ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. HEj Tony,
      Jag minns inte exakt om det var för att minska dollarexponering eller för att öka utdelningstillväxten i portföljen. Det är ju inte en fantastisk fond men den kan fylla en funktion. Avgiften är inte låg och kurspotentialen är so so. MEn är man ute efter hög direktavkastning och samtidigt potential kurstillväxt så är den värd en titt. Jag kan mycket väl ta in den igen framöver.

      Mvh petrusko

      Radera

Jag köpte fler Cibus

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Igår köpte jag lite fler aktier i Cibus på en kurs strax över 125 kronor. Det är inte ...