Utdelningsbelopp fastställt i Handelsbankens fonder

 


Handelsbanken fonder har utdelande andelsklasser av vissa fonder och de flesta av dem pyntar utdelning nu i mars. Det har varit känt ett tag att avstämningsdag för att erhålla utdelningen är den 13 mars. Nu har de meddelat utdelningsbelopp för respektive fond och de som äger de här fonderna kommer snart få utdelningen på depån.

Själv äger jag Handelsbanken Global High Dividend Low Volatility Criteria B och där blev utdelningen 5,39 kronor. Det är 2,8 procent mer än förra året då utdelningen var 5,24 kronor.

Jag äger även Handelsbanken USA Index Criteria B och där blev utdelningen 20,04. Det är 26 procent mer än föregående år då utdelningen var 15,88 kronor.

Länk till dokument hos Handelsbanken med info om utdelning i de olika fonderna: https://www.handelsbanken.se/tron/public/info/contents/v1/document/32-108717

Läs mitt inlägg om Handelsbanken Global High Dividend Low Volatility Criteria B: https://petrusko.blogspot.com/2023/05/handelsbanken-global-high-dividend-low.html

Läs mitt inlägg om Handelsbanken USA Index Criteria B: https://petrusko.blogspot.com/2023/08/handelsbanken-usa-index-criteria-b-med.html

De här två fonderna är vitt skilda saker. Den där Global High Dividend har inriktning mot utdelningsaktier och låg volatilitet. Den är lite stadigare när det är skakigt på börsen och är kanske något för en försiktig investerare. Avgiften är i högsta laget men ligger i häraden där den typ av fonder brukar vara. Handelsbanken USA Index Criteria däremot är en helt vanlig indexfond som följer USA-börsen. Den gör det till en mycket rimlig avgift och det kan vara en sund komponent i en aktie och fondportfölj för många olika typer av investerare. Det är smidigt att kunna handla små belopp och att de handlas i svenska kronor så man slipper valutaväxlingsavgift som annars är svettig vid handel i utländska aktier och fonder.

Man kan använda fonder på olika sätt. Vissa bygger en portfölj med enbart fonder. Många har aktier i svenska bolag men sneglar även på utländska aktier. Ett smidigt upplägg kan då vara att hålla sig till sina svenska aktier och komplettera dem med en fond för den där utländska exponeringen man suktar efter. Exempelvis Handelsbanken USA Index Critera för den som vill ha exponering i USA. Ja det finns som sagt många olika sätt att använda fonder på.

29 kommentarer:

  1. Hej Petrusko! Gäller utdelning alla kontotyp ISK, depå, pensionkonto, mm? Hälsningar Livi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Livi,
      Det är endast specifika andelsklasser utav fonderna som pyntar utdelning. Oftast heter de B1 SEK på slutet de som pyntar utdelning. Fondens namn och specifika andelsklass är utskrivet i dokumentet hos Handelsbanken som jag länkar till.

      Handelsbankens fonder har sin legala hemvist i Sverige. Man kan äga dem på olika kontotyper. Hur skatt hanteras är olika på de olika kontotyperna. Äger man tex på ett vanligt fonddepå så betalar man en liten årlig skatt samt 30 procent skatt på utdelningen. Äger man på ett ISK så betalar man en årlig schablonskatt som sköts via deklarationen.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Tack för svaret 😊

      Radera
  2. Tjena P, tack för blixtsnabb update kring utdelningarna! Har du värderat hur HB Global High Div jämfört med Swedbank Global High Div och Storebrand Global Low Vol? På långt håll har de samma inriktning men kikar man på detaljerna diffar det rätt mkt i aktiv/passiv förvaltning, avgifter, valda marknader etc. Men skulle uppskatta din syn på trion :) //humlan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Humlan,
      Tack för din kommentar. Det är en högst relevant jämförelse de där tre fonderna. Samma inriktning kan man säga men lite olika metodik samt aktiv eller passiv fond. Jag tycker Swedbanks fond sticker ut här. Den är aktiv, har högst avgift och den har presterat bra/bäst beroende på tidsperiod. Sett i backspegeln var den det bästa valet. Om den är det de kommande 3 eller 5 åren är svårt att sia om. Att Handelsbankens fond presterat sämst är svårt att ducka.

      Jämfört med helt vanliga indexfonder är de här tre fonderna dyra. Jämför man med liknande fonder så är det där i kring avgiften ligger. Det finns betydligt dyrare fonder i den kategorin.

      Jag är inte övertygad om att den här Handelsbanken Global High Dividend är bra eller bäst på sikt. Jag har gjort en liten investering i den och bedömt att fonden är rimlig.

      Generellt sett är jag avig till att investera i fonder med så här hög avgift och det är något jag drar mig ifrån att göra större investering i.

      Anyhow, jag gillar Swedbanks fond samt den ifrån Storebrand. För vad de är; Inriktning mot stadiga bolag med god utdelning.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Hej, jag undrar om du vet när nämnda Swedbankfond delar ut. MVH Steffen

      Radera
  3. Vill bara skriva en kommentar och tacka för en bra blogg. Alltid om jag funderar på att köpa något (för mig) nytt så brukar jag goggla "Petrusko och fond/aktiens namn". Om du har skrivit om den så är det alltid bra input. Vill också passa på att tacka alla i kommentarsfälten för intressanta frågor och diskussioner som lär mig mer. Tycker din väg mot mer fonder har varit givande att följa. Själv har jag mest aktier, men så har jag inga planer på att leva på mina utdelningar förrän om tidigast 15 år (och knappt det, jag är en sådan som älskar att jobba). Men om sisådär 10 -12 år kommer jag nog börja fasa över från aktier till övervägande fonder med utdelning. Den som lever får se!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Tack för din kommentar. Det var mycket trevligt att höra hur du använder bloggen och att du uppskattar den.

      Ha det gott

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Glömde skriva att jag förstås följer bloggen till vardags också (inte bara när jag ska köpa något....) ;-)

      Radera
  4. Hej Petrusko,

    Tack för en väldigt bra blogg, jag är en trogen läsare sedan många år. En fråga om Handelsbankens fonder, vet du varför man som kund i Handelsbanken inte kan köpa mer än en handfull av de utdelande fonderna (B1) medan för de icke-utdelande (A1) så kan man köpa betydligt fler? På Avanzas plattform går det att köpa betydligt fler B1 fonder från Handelsbanken än på deras egen.

    MVH/Frihet genom investeringar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Mja, vissa av de utdelande andelsklasserna har Handelsbanken relativt nyligen öppnat för investeringar via retailplattform som tex Avanza. De har tidigare främst varit för institutionella investerare. I övrigt antar jag att det är ett ställningstagande de gjort precis som Avanza tidigare resonerade att de inte erbjuder utdelande andelsklasser.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Hej,

      Vill tillägga att det går att få nästan alla i andelsklass B man måste bara ringa in till sitt kontor och begäran uppläggning av dom manuellt via deras fond avdelning.

      Har själv gjort det en gång.

      Mvh

      Radera
  5. X-dag 13e och utbetalning den 14e mars för Handelsbanken USA Index Criteria? Det var snabba puckar haha.

    SvaraRadera
  6. Kul att få några hundralappar på kontot imorgon, tack för info P

    SvaraRadera
  7. Hej!

    Jag har nyligen hittat din blogg och har sedan dess, men inspiration från dig, allt mer börjat gå över från utdelningsaktier till utdelande fonder. Jag har flera av de utdelande fonderna från Handelsbanken (B1) på Avanza. Dock har jag inte erhållit någon utdelning. Beror detta på att det kan ske ett par dagars fördröjning eller måste jag själv begära ut utdelning på något vis?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Kul att du hittat hit och att jag kan inspirera till sunda investeringar. Handelsbankens fonder sänder ut cashen idag tror jag och det tar någon dag innan man ser dem på kontot. Jag förväntar mig att se dem nästa vecka.

      Mvh petrusko

      Radera
  8. Vart minus i fonden idag, antar att det är utdelningen som skiljs? Men Ingen utdelning bara minus på kontot. Värdet i fonden minskar med samma procent som utdelningen. Så får man det i cash istället. Så den utdelning vi får ligger redan i fondens procentuella värdeökning. Det är inget extra som skjuts till? Det är ett nollsummespel rakt av helt enkelt då. För värdet på mina pengar i fonden har dragits motsvarande vad utdelningen blir.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Daniel,
      Om du har två femkronor i ena fickan och flyttar en utav dem till din andra ficka, då förväntar du dig inte att det skall bli tre femkronor utav det.

      När man tar pengar ur en fond eller ett aktiebolag och sänder ut till andelsägare så minskar värdet på aktiebolaget/fonden med motsvarande värde.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Yes det är taget. Så utvecklingen som visas i fonden procentuellt är ju i grunden inte korrekt. För nu ligger jag minus sedan köp pga utdelningen. För där räknas inte utdelning med i procentuella ökning/minskning som visas på mitt avanza antar jag. Så den totala avkastningen i fonden som visas för mig kommer helt enkelt inte stämma. Då jag får cashutdelning som inte syns där. Eller justeras detta?

      Radera
    3. Tjena,
      Ja det där är lite hur man kollar. När du kollar på din egen depå hur utvecklingen för din investering är så är siffran korrekt. Där är uppgången på ditt innehav kurstillväxten utan utdelning. När du går in och kollar på fondens sida hos Avanza så står totalavkastning i den lilla listan under kursgrafen medan själva kursgrafen tror jag är exklusive utdelning. Det är lite rörigt men man klurar ut det om man tittar på det.

      Den totalavkastning som fondbolaget rapporterar är värdeutvecklingen på dina andelar plus den utdelning du mottagit. Ett enkelt sätt att följa totalavkastningen är att helt enkelt titta på samma fond fast Andelsklass A. Den ger exakt samma totalavkastning men där är det inget krångel att fundera på utdelning.

      Mvh petrusko

      Radera
  9. Ex det står utveckling i år 11,25%. Är utdelningen inkluderad där? Isåfall borde det inte vara -2,31% för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där det står utveckling i år 11,25% hos Avanza det är den där listen där de visar totalavkastning. Där är alltså utdelning inräknad.

      Utdelningen får man om några bankdagar.

      Mvh petrusko

      Radera
  10. Ok tack för utförligt och bra svar. Har i år börjat månadsspara i denna fond samt SEB indexnära b utdelning, xact Norden och aktiespararnas diriektavkastning b. Har puttat in kapital sen innan i dessa fonder oxå. Men månadsspara har jag börjat med nyss. Tror det blir bra på sikt detta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Ja det låter som ett mycket sunt spar du satt samman där, Bara luta sig bak och låta tiden göra sitt.

      Mvh petrusko

      Radera
  11. Hej igen Petrusko! Är det vanligt att utdelningen dröjer så här länge på den här fonden? Mvh Livi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Livi,
      Vissa utav Handelsbankens fonder har utdelningen redan kommit på. Jag väntar fortfarande på utdelning ifrån Global High Dividend Low Volatility. Har den inte dykt upp imorgon så kommer jag efterlysa den.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Tack för svaret

      Radera
  12. Samma här, jag väntar på mitt Avanza - ISK för denna fond. Noterade också att för utdelningen från JGPI så kommer denna i USD medan fonden handlas i EUR. På notan stod det EUR som växlats till kursen 10,12 eller något sådant, vilket jag var tvungen att fråga om såklart. Men det skulle alltså vara USD och då är ju kursen rimligare. Det jag är lite småsur över är att Avanza behövde 1,5 vecka på sig att svara på detta. Högklassig service, verkligen.
    Mvh Anders

    SvaraRadera
  13. Utdelningen kom inatt!

    SvaraRadera

Europa som investering

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Som investerare finns det många olika indelningar man kan göra på världens alla bolag....