Utlandshandel för 1 krona minicourtage

 


Jag tittade precis till mäklaren SAVR för att se vad en fond kostar hos dem. De erbjuder rabatt på många fonder jämfört med tex Avanza och Nordnet. I fondvärlden fungerar det så att din mäklare tar i runda slängar hälften av fondavgiften och stoppar i sin egen ficka. Det där har några aktörer ruckat på nu med nya affärsmodeller. SAVR tar inte hela slanten och stoppar i fickan utan de låter en del av den återgå till kunden i form av rabatt på fondavgiften. Ja det är väl ungefär hur SAVR funkar men nog om det.

När jag skulle spana på den där fonden fick jag se att de snart kommer erbjuda aktiehandel också. Jag som köper en hel del utländska värdepapper fastnade så klart för vad jag tycker var mycket trevlig info.

SAVR avser erbjuda 1 krona minicourtage även vid utlandshandel och de avser erbjuda 0,19 procent valutaväxlingsavgift. Avanza och Nordnet tar 0,25 procent valutaväxlingsavgift och de kör minicourtage om 1 dollar eller 1 euro. Det blir stor skillnad samt möjliggör betydligt mindre köp. Om man tex vill köpa aktier i utlandet för 500 kronor så blir courtaget hos Avanza kring 11 kronor vilket är en stor del utav de där 500 kronorna. Hos SAVR skulle det bli 1 krona vilket inte är lika betungande. 

Länk till prislista hos SAVR: https://savr.com/sv/prismodell

Hur gick det med fonden jag spanade efter då? Äh det gick kass. Jag hittade inte ens en sökfunktion på deras sajt så jag undrar fortfarande vad fonden kostar hos dem. Bra pris på aktiehandel men sopig sajt summerar jag dagens besök.

9 kommentarer:

  1. SAVR är ju främst en app, så du ska nog inte lägga för stor vikt vid sajten. Installera appen så hittar du nog fonden du söker :)

    SvaraRadera
  2. Sökfunktionen verkar ligga under "upptäck" nu mer i inloggat läge...känns som det var enklare innan de uppdaterade siten...men de jobbar på det tror jag.

    SvaraRadera
  3. Savr är faktist inte bara en app, efter årsskiftet blev dem själva en "institut" och allt lagras hos dem istället för 3e part numer.

    SvaraRadera
  4. Vilken trevlig information. Jag gillar speciellt det om växlingsavgifterna. Idag så tar bankerna växlingsavgifter som är skyhögt över deras egna kostnader så de kan lätt sänka dem, om de bara får lite konkurrens.

    SvaraRadera
  5. Har använt SAVR för fondköp under 2-3 års tid och det funkar bra samt billigt,MEN hemsidan är urusel ffa.nu vid senaste uppdatering svart och mörklila ihop i grafik går knappt läsa samt fruktansvärt svårnavigerat

    SvaraRadera
  6. Hej, Tack för en bra blogg. Nu när Savr har sänkt sin valutaväxlingsavgift till 0,19% blir det mer intressant att köpa utländska fonder. Vad tycker du om fonden Vanguard US 500 Stock Index Inv USD Acc som man kan köpa hos Savr? Kan den vara en bättre exponering mot S&P 500 en etf:en spy5 och Handelsbanken usa index criteria a1? Tack tack

    SvaraRadera
  7. De erbjuder ju inte KF utan bara möjligt att öppna ISK.
    Källskatt, källskatt...

    SvaraRadera
  8. Har varit kund hos SAVR länge, men upplever att plattformen blivit betydligt sämre efter den senaste uppdateringen. Förhoppningsvis blir det bättre, men är inte imponerad än så länge. Har märkt att en del fonder-rabatter försvinner hos SAVR och att fonder inte går att handla längre, vilket gör sparandet omständigt. För fondhandel så tycker jag att det finns det billigare alternativ som t ex Fondo.

    Gällande aktiehandel så har ändå Avanza betydligt bättre användarvänlighet (och även fondinformation) och för egen del så är det viktigare än att kunna spara småsummor. Tror dock att det är bra med konkurrens som förhoppningsvis får Avanza att skärpa till sig, vilket behövs gällande t ex stabilitet.

    Tack för ditt engagemang Petrusko!

    SvaraRadera

Europa som investering

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Som investerare finns det många olika indelningar man kan göra på världens alla bolag....