Fördelning portföljen 200808


Det har varit en händelserik tid under våren och nu i sommar i spåren av den pågående pandemin. Samhället och bolag påverkas stort. Än har vi länge kvar innan vi har gått ur det här men vi kämpar på. Min portfölj har förändrats den med i spåren av coronan. I stora drag är det inga förändringar att tala om då alla viktiga/större innehav är som tidigare. Jag har sålt banker som är under än mer press nu då både EU och våra nationella politiker är på dem som iglar. Jag har även sålt ett par amerikanska fastighetsbolag som backat extremt på börsen då de äger kåkar som påverkas stort. Jag tänker främst på EPR Properties med sina biografer, restauranger osv.

När en dörr stängs öppnas ofta en annan. Jag har gjort riktigt fina omplaceringar då jag skiftat över till placeringar som gett mäkta fin avkastning redan nu. Tex Akelius D-aktie ända ned till cirka 1,15 euro som billigast. Den har jag tankat stort i. Cibus dubblade jag i kring 109 kronor. NP3 preferens, Corem preferens och Fastpartner D är relativt nya innehav och de köpte jag också till rejält nedpressade priser.

Jag har två nya börshandlade fonder i form av iShares MSCI USA Quality Dividend och Vanguard FTSE All World High Dividend Yield. Det är breda fonder med utdelningsaktier och de pyntar utdelning båda två. Ett smidigt sätt att sprida risken. Framöver siktar jag på att vikta upp dessa två ytterligare samt ta in fler börshandlade fonder. Utbudet är stort så det går utmärkt att sätta samman ett knippe som passar ens strategi och portfölj.

Just nu är fördelningen Fixed income/Aktier; 23 respektive 77 procent. Det är en nivå jag tycker är helt okej med nuvarande förutsättningar som portföljstorlek, utdelningsbehov, börspotential mm. Jag gillar ju utdelningstillväxt och ju mer fixed income jag har desto sämre blir utdelningstillväxten totalt.

Valutafördelningen är 76 procent Svenska kronor, 10 procent US dollar, 8 procent Euro och 6 procent Kanadensiska dollar.

Sidan "Min portfölj" är som vanligt uppdaterad med alla innehav. Där ser man dock inte fördelning utan den brukar jag uppdatera i inlägg som detta några gånger per år.

Min portfölj som den ser ut nu spottar ur sig en hel del utdelningar. Det är främst Industrivärden som ännu inte pyntat något i år. I övrigt tickar det här på bra.

Prestandamässigt ligger jag lite efter breda börsindex hittills i år men det tittar jag på enligt min ordinarie rutin med sammanställning osv i januari. Mycket kan hända till dess. Jag siktar inte primärt på att slå index även om jag gjort det i många år nu. Jag siktar på att bevara mitt kapital och generera intäkter att leva på. Jag är en försiktig general och håller nere risken med breda investeringar som ETF:er, investmentbolag men också med Fixed income som har en begränsad potential men stadiga utdelningar.

17 kommentarer:

  1. alla är vi i olika faser i livet så jag förstår att du vill vara försiktig.
    ser att du sitter på spiltans investmentbolag och det är ju en fond, du skulle ju kunna ta in amf balansfond vilket var ganska motståndskraftig nu under corona, den backade inte lika mycket men det har inte heller hängt med upp efter den stora smällen så att säga. Där skulle du ju kunna sälja av som du känner för det för att ta som utdelning

    SvaraRadera
  2. Jag är själv väldigt förtjust i spiltans investmentbolag. Den har historiskt presterat väldigt bra så jag hade istället utgått från den och kompletterat med separat ränteplacering

    SvaraRadera
  3. Hur kommer man förbi den dyra valutaväxlingen på Avanza?
    Eller gör man inte det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mikael,
      Det gör man med en ståtligare kundkategori. Antingen genom att omsätta väldigt mkt som trader eller genom att ha många miljoner.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Har PB kunder bättre växlingsvillkor?

      Radera
    3. Vanliga PB kunder har inte bättre växlingsvillkor. Man behöver upp ytterligare en nivå.
      Pro kunder har det. Det syns en bättre nivå i vanliga prislistan och jag tror det finns ännu bättre för de som är bortom den bästa nivån i prislistan. Sådana kunder hanteras individuellt.

      Mvh petrusko

      Radera
    4. Det är minst sagt sorgligt att Avanza/Nordnet och även de vanliga storbankerna får komma undan med att ta courtage år 2020...det borde inte få vara så.

      Courtagefri handel borde vara standard vid det här laget. I princip alla mäklare i USA har slopat courtage sedan länge...längtar tills dagen vi får ett liknande läge här i Sverige!

      Radera
  4. Fake news ;)
    Många av innehaven fanns inte 200808 som rubriken säger..

    SvaraRadera
  5. Tjena petrusko! Grym portfölj. Tänkte fråga dig som är så kunnig: Vad är skillnaden mellan vanguards s&p 500 etf (https://investor.vanguard.com/etf/profile/performance/voo) jämfört med ishares cores s&p 500 du skrev om i ett inlägg förut? Vanguards verkar ju slå ishares ganska rejält i avkastning. Är det något jag missar här?

    Tack på förhand och tack för en bra blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Robin,
      Tack för din kommentar. Det gäller att hålla tungan rätt i mun. Skall man jämföra så måste man se så att det är likadana produkter. Med eller utan utdelning och att det är en europeisk noterad ETF (vilket den du länkat till inte är).

      Om man jämför Vanguards och iShares S&P500 ETFer noterade i europa och som pyntar utdelning så presterade de under 2019 31,01% respektive 31,05% totalavkastning.

      Ingen skillnad alltså. De är bra och man kan köpa vilken som av dem.

      Mvh petrusko

      Radera
  6. Vad anser du om att Xact Högutdelande delar ut trots att underliggande inte gör det, pga pandemin? Måste de inte sälja innehav för att dela ut då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Det är inte så att fonder håller alla mottagna utdelningar på bankkonto. Fonder som delar ut köper aktier för utdelningarna de tar emot. När de själva skall dela ut så frigör de kapital för ändamålet. Annars missar de avkastning den tiden pengar står på bankkonto och det vore dumt.

      Om innehaven i Xact Högutdelande delar ut eller ej har ingen betydelse i den aspekten att fonden självt pyntar utdelning.

      Mvh petrusko

      Radera
  7. Hur tror du din fördelning kommer att se ut när du är några år från pensionen, Fixed income/Aktier?
    Ak

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej sp,
      Jag lever på min portfölj i dagsläget så närmre pensionen kommer jag inte. Ju äldre jag blir desto mindre behov är jag av att kapitalet växer men det är så långt kvar till dess att jag är riktigt gammal att jag tippar portföljen växt såpass att jag kan ta den värsta av smällar. Jag siktar inte på en omfördelning bara för att jag är tex 70 år gammal. Får se hur det blir den dagen.

      Mvh petrusko

      Radera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...