Avanza och utdelningen från Akelius


Igår var det pay date för kvartalsutdelning från det svenska fastighetsbolaget Akelius Residential Properties. Vi som äger aktierna via Avanza fick dock inga slantar medan övriga mäklare verkar fixat det galant. Förklaringen från Avanza är att det är deras utländska depåbank som gör att det dröjer. **Uppdatering: Swedbank verkar inte ha betalat ännu varpå Avanza kanske inte är ensamma om det här ändå.

Jag är inte jätteförtjust i den här förklaringen som förtäljer att Avanza har någon egen lösning som gör att det dröjer extra lång tid. Avvikelser är ofta förknippade med risk. Oavsett så är tid pengar.

Idag har pengarna fortfarande inte kommit in på depån och Avanza säger att de håller på och bokar den och att det syns under dagen alternativt imorgon. Andra gånger de sagt på det där viset så har det slutat med att man sett pengarna dagen efter.

Ja imorgon har förmodligen pengarna göttat färdigt sig hos Avanzas utländska depåbank och hittat till oss ägare.

Det var de dåliga nyheterna och jag har goda nyheter också.

När jag grävde i det här med Avanza passade jag på att bekräfta växlingsförfarandet kring utdelningen från Akelius. Aktien handlas i euro och utdelningen betalas i euro. Det är väldigt speciellt för ett svenskt bolag noterat i Sverige och det här med valutan hanteras inte på samma sätt som när du äger utländska bolag i annan valuta.

Om du äger tex ett tyskt bolag noterat i Tyskland och mottar utdelning i euro så kommer Avanza växla beloppet till svenska kronor och dra en valutaväxlingsavgift om 0,25 procent.

Så funkar det inte med Akelius utdelning. Akelius växlar själva från euro till svenska kronor varpå pengarna kommer färdigväxlade och klara till dig/din mäklare. Ingen valutaväxlingsavgift där alltså.

En liten grej men bra att veta.

Akelius D-aktie har blivit ett stort innehav i min portfölj. Tidigare när deras preferensaktie fanns så var det faktiskt mitt största innehav men när den löstes in och den här D-aktien kom så tog jag det lugnt pga hög värdering och valutarisk. Sedan kom coronakrisen och drog ned aktien rejält varpå risk/reward oavsett valuta var riktigt fin. Då slog jag till och köpte rejält. Akelius D väger cirka 8 procent i min portfölj och det gör det till femte största innehav. Utdelning pyntas som sagt kvartalsvis och på nuvarande kurs om 1,62 euro är direktavkastningen 6,2 procent. Den här D-aktien är mer lik en preferensaktie än en vanlig stamaktie. Utdelningen kommer aldrig stiga och aktiekursen värderas därför på samma sätt som man värderar preferensaktier och obligationer. Man ser till risken i verksamheten och det allmänna ränteläget. Detta har jag skrivit om i inlägget: Intro till preffar.

Länk till Akelius D hos Avanza (affiliatelänk)

Info om affiliatelänkar.

17 kommentarer:

  1. Jag passade med på att köpa in Akelius under krisen. Ger ett fint kassaflöde nu.

    Även jag har märkt att Avanza ofta har en del konstigheter för sig på sitt back office. Saker som stör och försämrar rejält. Men det där med service är ofta något Avanza inte bryr sig om, det sk vara lite krångligt och ta lite mer tid helt enkelt. Pengarna för "utveckling" satsar de istället på fluff, flärd och skit.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
  2. Hur ser du på riskerna med Akelius D? Är själv lite sugen på att köpa men har inte läst in mig på bolaget ännu. /Anders

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anders,
      Risken är förhållandevis låg i Akelius. De äger den bästa sortens fastighet (hyreslägenheter) i starka städer som Paris, Berlin, Washington. I tillägg till det har de en relativt låg belåningsgrad och stark credit rating.

      Sammantaget ett mycket pålitligt kassaflöde och en stark finansiell ställning.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Avanza är inte de enda som har problem med utdelningar. Får ringa in och efterlysa var var 10:e utdelning (varje nu under sommaren) hos Nordea. Riktigt uselt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej myntaren,
      Ja Nordea är helt bedrövliga för aktiehandel. Lågt pris men precis urdålig funktion, service osv.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Fortfarande värt det eftersom man inte får all källskatt tillbaka från Avanza

      Radera
  4. Akelius kom i alla fall in igår på Nordea. Köpte nya direkt för det som kom in 😁.

    SvaraRadera
  5. Utdelningen på mitt isk i Swedbank kom idag

    SvaraRadera
  6. Vore intressant att veta vilken kurs det kommer att bli för Akelius växling. Sen kan man jämföra den mot MasterCards referenskurs för samma datum och se om det är ngn spread.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Stefan,
      Enligt Avanza använder Akelius en kurs från dagen innan utan några pålägg.

      Mvh petrusko

      Radera
  7. Det är ju lysande med växlingen, nu blev aktien mer värd i mina ögon! Tack för informationen. Tyvärr har det varit skralt i sparbösssan i år så har bara en liten post av D-aktien. Gamla preffen tecknade jag vid ena introduktionen och det var en trevlig bekantskap ända tills de löstes in.

    SvaraRadera
  8. Hej! Sorry att jag skriver något orelaterat till inlägget, men tänkte fråga dig som kan, minns att du skrivit inlägg gällande dessa etfer:

    Vad är skillnaden mellan vanguards s&p 500 etf (https://avanza.se/borshandlade-produkter/etf-torg/om-fonden.html/299683/vanguard-500-index-fundetf) jämfört med ishares cores s&p 500 (https://avanza.se/borshandlade-produkter/etf-torg/om-fonden.html/1063851/ishares-core-s-p-500-ucits-etf-usd-acc) Det står att båda följer s&p 500 indexet men vanguards verkar ju slå den andra rejält i avkastning.

    Tack på förhand!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Robin,
      jag svarade dig i det andra inlägget där du frågade ungefär samma saken.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Varför jag och författaren väljer Ishares:

      https://www.youtube.com/watch?v=muajhQNn7Bk

      Mvh Thomas

      Radera
  9. Hej!
    Kursen på Nordea var 0,257908 på Akelius utdelning

    SvaraRadera
  10. Det är inte bara med Akelius som Avanza har problem. I ingen utlänsk aktie klarar dom av att hantera källskatten rätt. Jag saknar fortfarande rätt utdelning från 2016. Dom skyller på danskarna. Men dom som har danska aktier får för hög utdelning medan alla andra som inte har danska aktier får för låg. Surt!
    Du Petrusko som har bra kontakt med Avanza se till att dom åtminstone justerar 2016 och 2017. Dom borde faktiskt klara av 2018 också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Ulf,
      Näe det där med utländsk källskatt hanterar Avanza uselt. Dels att de inte fixat ett bättre upplägg så att de kan lösa all dansk källskatt i retur som övriga mäklare fixar. Det är särdeles uselt att Avanza väljer att ta pengar från folk som inte har några danska aktier för att ge till de som äger danska.

      Precis genomuselt av Avanza. Det är mina och dina pengar de tar för att ge till andra.

      Mvh petrusko

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...