Kommande inlösen av SAS preferens. Den ger bara 6,5%

SAS preferensaktie har en fallande trappa på inlösenkursen i kombination med en stigande trappa på utdelningen. Detta är en tydlig signal om att man har för avsikt att lösa in preffen när lägsta inlösenkurs inträffar. Detta sker efter utdelningen som betalas i maj 2018. Det är alltså 4 stycken utdelningar kvar innan en sannolik inlösen (nu när detta skrivs i slutet maj 2017).

Efter utdelningen i maj 2018 blir inlösenkursen 525 kronor vilket är den lägsta i trappan. Först år 2019 höjs utdelningen dock så det är ju ett tidsspann där men det återkommer vi till. 2019 höjs utdelningen till 55 kronor per år vilket är en höjning om 10 procent.

Det finns 7 miljoner stycken SAS preferensaktier och till inlösenkursen 525 kronor så rör det sig om nästan 3,7 miljarder kronor som SAS måste punga ut för att lösa in sin preff. Det är inte fasligt långt ifrån vad börsvärdet är på hela SAS. Hur skall de lyckas med detta?

När SAS gav ut sin preff hade de en ansträngd finansiell situation. Även om flygbranschen kan svänga fort så är finansiell ställning samt outlook betydligt bättre för SAS nu. Och här närmar vi oss hur de skall kunna lösa in preffen. SAS har inga 3,7 miljarder att snyta fram till en inlösen utan det är snarare en refinansiering som lär vara aktuell.
Min tro står till nya preferensaktier. Nya SAS preferens till en lägre kostnad/direktavkastning som speglar risken i bolaget.
Om eventuellt nya preffar har en liknande trappa för inlösen och utdelning så kommer jag överväga att äga den. Om inte så passar jag, jag vill inte äga en evig preff i ett flygbolag.

Jag tror på inlösen i mycket nära anslutning till första möjliga tillfälle vilket alltså är i maj 2018.

Om man köper SAS pref idag pyntar man 540 kronor och får 4*12,5 kronor utdelning samt 525 kronor inlösenbelopp antaget inlösen om cirka ett år. Detta ger en avkastning på cirka 6,5 procent. Du betalar 540 kr och får totalt 575 kr. 575/540= 6,48 procent.

Det här är viktigt att ha koll på. SAS pref ger alltså 6,5 procent avkastning. Lätt att trolla bort sig i detta och bara titta på direktavkastningen som nu är 9,2 procent ungefär. Stor skillnad där om man gör den tabben!

Länk till min sida med inlösenkurser för preffar.

10 kommentarer:

  1. Förstår inte helt. Om inlösen täcker nästan hela värdet är det verkligen en bra ide att teckna mer? Säkerheten för preffen/lånet är väl då låg? Dessutom flygbolag. Vad är det jag missar?

    /Andreas

    SvaraRadera
  2. Hur ser du på risken då, är det bättre att äga en pref som har ungefär samma avkastning men ett tryggare bolag, t.ex Akelius? Å andra sidan har ju SAS mindre kursrisk då eftersom man nästan kan räkna med att få sina 525 kr nästa år oavsett hur börsen utvecklas?

    SvaraRadera
  3. Hej Petrusko!
    Jag har räknat nästan som du men trodde bara det fanns 3 utdelningar kvar, dvs 525+3'12.50 kr in på satsade 440 kr ger en avkastning på 4.17% ungefär (iofs på ungefär 9-10 månader så årsräntan blir lite bättre). Enligt listan med inlösen på preffar kan inlösen ske efter första utdelning 2018, dvs efter 5 februari. Har jag tänkt fel där? Jag sålde därför all mina SAS preffar direkt efter förra utdelningen o gick in lite mer i klövern, Akelius och Balder pref som såg aptitligare ut än SAS.

    SvaraRadera
  4. Tjena, följer din blogg sedan flera år med stort intresse. Har ett dilemma som jag funderat mkt på och inte får någon rätsida på. Har ungefär 400 tusen på börsen i fonder och aktier. Ligger kanske 20% plus. Om ungefär ett år vill jag och sambon köpa hus eller bostadsrätt. Där vi bor behöver vi cirka 350 till 400 tusen i handpenning. Vi bor i hyresrätt nu. Ska jag gå ur börsen successivt under året, sälja allt på en gång eller hoppas att börsen inte har gått ner så mycket till nästa sommar? En tanke som jag hade var att sälja allt och börja att köpa in mig igen när jag hade säkrat upp handpenningen på kontot, men då får jag ju köpa in mig på dyrare börs. Ja jag blir inte klok på detta. Kanske nån klok person kan ge mig råd.

    Tack för en bra blogg!
    Robert

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade sålt de där 400k och satt dem på ett vanligt bankkonto, tex SBAB. Fråga dig själv om du är ok med att dina fonder o aktier bara är värda 280k när du behöver dem. Det kan mycket väl hända. Pengar man behöver inom några år skall man inte ha på börsen.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Visst är HCP ett rel stort innehav i din portfölj? Äger du även dess spinoff QCP? Vad tror du om den?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Atticus,
      Jag sålde HCP för längesedan. Det höll ej måttet och jag gav upp hoppet till slut.

      Deras spinoff innehåller ju den delen som är sämst. Den delen som drog ned hela bolaget i skiten. Näe QCP är inget att hänga i granen.

      Mvh petrusko

      Radera
  6. Det är väl så att inlösenpriset för SAS pref sänks till 525 kr efter februari utdelningen 2018, medan utdelningen höjs med 5 kr först 2019? Detta innebär att SAS kan ha prefarna kvar under hela 2018 till samma kostnad som tidigare. Då borde det vara 3 - 7 utdelningar kvar beroende på när SAS väljer att lösa in prefen.

    Ha en bra dag

    //Krusse

    SvaraRadera
  7. Räntan på SAS prefen sjunker ... kanske bara 3 utdelningar kvar och kursen 543kr. undra om SAS kan göra som Balder lösa in dagen innan utdelning? ...

    SvaraRadera
  8. Gaah! Vad händer nu med preffarna? SAS sa igår att de kommer "börja lösa ut..." efter freb 2018 och nyemissionen kommer väl användas där.
    Frågan är vad "börja med betyder"? Jag köpte in mig på 545 och kommer få två utdeklningar innan inlösen börjar. Men hur ska jag tänka, sälja nu?

    De kommer vara värda 525 men samtidigt kanske inte alla löses in och jag hinner med en utdelning till?
    Hur ska man tänka?
    Nu är den ju bara värd 532kr...

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...