Diverse tankar om börs och annat. Nummer 13

Det är lördag och solen skiner. Jag har hunnit vara ute en god stund med barnen men nu sitter jag i TV-soffan inomhus med datorn i knät då ett av barnen sover en sväng. Det är längesedan jag skrev ett sådant här inlägg nu och med en del tankar i skallen kändes det som jag borde kunna få ihop något vettigt. Vi får se hur det blir med den saken.. =) Varning för viss Off Topic här då.

Jag har i veckan sett flera medier skriva i termer som om Trump skulle bli avsatt från sin tjänst som president any day now.. Med det i minnet har jag noterat vad många det är som skriver och tycker om Trump. Vad många det är som lägger tid och energi på att försöka förneka att han är president eller ens existerar. Jag tänker som så att hur mycket jag än ogillar svetsarn Löfven så är han ju ändå Sveriges statsminister, han är min statsminister. Jag kan gråta ut i artiklar och låtsas som om han inte finns men han är ändå min statsminister. Stefan kan lägga en mäkta fin svets och han är min statsminister. Trump skakar hand med en annan statsman och folk spyr galla. Ja ja, folk gör ju som envar önskar men det ter sig ett himla slöseri med tid att gnälla över det i tid och otid, framförallt göder man sitt sinne med negativ energi.

Det är nu kring eller drygt 2 år sedan jag sålde min sista slatt Ratos, bolaget jag då ägt kring 15 år och som var ett mycket viktigt innehav för mig. De hade presterat dåligt en tid och fått en rad chanser att bevisa sig men de gjorde snarare tvärt om, bevisade sin oduglighet. Nu är de åtminstone på en väg jag gillar, de rensar i portföljen och drar åt svångremmen. De har sålt ut flera innehav där de inte sett potential och tagit smällen. De håller fortfarande på och "make Ratos great again" men den senaste exiten de gjorde var faktiskt en god sådan, de sålde Nebula med en IRR långt över målsättning. Om ungefär 2 veckor har Ratos kapitalmarknadsdag och presenterar då en genomlysning av bolaget som de gjort under en tid för att säkerställa att de arbetar på rätt sätt, har rätt strategi osv.
Jag ser mycket fram emot den här kapitalmarknadsdagen och genomgång av strategi osv framåt. Ratos behöver övertyga marknaden att de faktiskt har potential och skicklighet att prestera avkastning åt ägarna. Just nu har de bara ett facit på att de är kass, japp du hörde mig; Ratos är kass! De har presterat riktigt dåligt och då får man stå för det också. Det är inte knattefotboll det här där man kan vara sopdålig men ändå höra att man är gullig och få ett diplom.
Jag hoppas verkligen att jag får höra vad jag hoppas på vid den här kapitalmarknadsdagen, jag vill ju gärna äga Ratos igen. Äga ett bra Ratos som presterar stadigt och bra.


U står för Uggla och V står för Varg. Jag inser precis att någon barngrej spelar för fullt på Youtube. Kryss på det och åter till datorn, mina tankar landar i att Albin på Nordnet nämnde att han idag gör sin sista dag på företaget. Om du inte har twitter kanske du inte har koll på vem Albin är men det är en finanstwittrare som arbetar på kundtjänst hos Nordnet. Han är glad och har en sådan där vinnande utstrålning som vissa har. Albin skall börja hos EFN och arbeta med något program hos dem. Så coolt! Jag ser fram emot att kolla på de första grejerna Albin gör hos EFN.

Det är rena rama högsommaren med tryckande värme och stekande sol hela dagarna, hur gött är det inte?! Grillen har gått varm och även idag skall det grillas. Kött klyftpotatis och Bea blir det nog idag, Mmmm. Hur har du det med grillandet i det goa vädret?

I morse var jag sugen på att åka till gymmet direkt efter frukost men det blev avslag på det från min fru som påpekade att jag hade andra grejer som behövde göras. Jag blev lite cranky inombords och jag har lärt mig vid det här laget att det märker min fru. Big cry baby syndrome eller liknande brukar hon säga att jag har. Har ni förresten sett att det finns Snickers nu med fräsig text på. En bekant till mig hade köpt på ICA, istället för Snickers stod det Arrogant, Cry Baby mm. Bäst jag håller låg profil kring det annars får jag väl en hundrapack Snickers av min fru. Tur att hon tycker jag skriver så tråkiga saker här på bloggen att hon med största sannolikhet inte läser detta =)

Den tunga utdelningsperioden är över för den här gången och jag tror inte jag slagit nytt rekord här på våren och det beror ju på att flera bolag nu mera delat upp utdelningen i två. Den andra delen kommer på hösten och det tycker jag är okej, det betyder ju egentligen att jag får vänta på pengarna utan ränta men det gynnar bolaget som får ett jämnare kassaflöde och dessutom är den som förräntar pengarna. Hur går det för dig och dina utdelningar den här våren?

Avslutningsvis vill jag tipsa om en fräsig blogg jag följer. Det här inlägget kan ju vara lite Off Topic och så är väl bloggtipset också. Det är skidåkaren Adam Steen som bloggar frekvent och gör det intressant. Jag tycker det är kul att följa hans blogg och kanske kan du också gilla den. Är du intresserad av träning så borde du absolut gilla den! Länken: http://www.adamsteen.se/

Over and out för denna gången

1 kommentar:

  1. Tja petrusko,
    Ang det här med uppdelad utdelning vår o höst, eller varje kvartal, är min åsikt att det är ok och t o m bra, men bara om bolaget också i konsekvensens namn tar aktiv ställning om utdelningens storlek inför varje utdelningstillfälle; bibehållen, höjd eller sänkt! Precis som de gör i staterna. Man selar alltså ut senaste halvårets eller kvartalets vinst. Helt logiskt. Annars blir det som att bolaget både har kakan och äter den, d v s om utdelningen för hela året redan är bestämd och de bara håller inne en del av den! En poäng med uppdelad utdelning är ju möjligheten till att den höjs under året, i m o. Då blir det fördel både för bolaget med jämnare kassaflöde och för mig som ägare som fritt får disponera min del av utdelningen. Inte större fördel bolaget, som det är nu för de flesta svenska bolag som har delat upp sin utdelning.
    /Gurkan

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...