Ratos; Länge leve Kung Arne!

Inlägget innehåller Affiliatelänkar.

Det var en gång en fabror som hette Arne Karlsson, han utropades av folket till kung av Ratos, Länge leve Kung Arne skanderade folket. Arne var VD för Ratos under perioden 1999-2012 och det var han som införde nuvarande strategi. En strategi som i breda penseldrag går ut på att köpa onoterade bolag och sälja dem senare till en planerad årlig avkastning om minst 20 procent. En liten förändring i strategin gjordes för något år sedan och det var när man sänkte avkastningskravet till minst 15 procent.
Snabbt blev Arnes strategi mycket lyckosam och bolag såldes med mycket god avkastning. Man köpte ännu mer bolag och även de såldes till avkastning vida överstigande målet om 20 procent.

Länge leve Kung Arne!
Aktieägare skrev euforiskt på diverse forum, DIs Börssnack var väl det hetaste under en lång tid och så här lät det verkligen, vi kallade honom Kung Arne. Jag skriver vi för jag såg honom nog på det viset också. Lång och stilig denne kung, vis och vältalig var han också.
Länge leve Kung Arne!

I strategin var en tydlig del alltså att det man köpte skulle säljas inom ett antal år. Så gjorde man också, Ratos köpte bolag och sålde dem med sällan skådat resultat. En transaktionsdriven strategi.

En annan transaktionsdriven strategi stod kungen i grannlandet för.. Kung Jens var av folket utnämnd till kungen av Kungsleden. Med en rasande fart och liknande strategi köptes fastigheter som sedan såldes till ett högre pris. På forum som Börssnack skrev vi om Kung Jens, vi såg upp till honom, han var otrolig, han var kung!
Men så kom verkligheten i kapp och affärerna i Kungsleden var inte så kungliga längre. En rad finurliga skatteupplägg som senare kom underkännas gjorde inte saken bättre.
Jag kom ur Kungsleden ganska tidigt eftersom de var snabba med att justera utdelningspolicyn. Efter att jag gått igenom bolaget och dess händelser konstaterade jag att den här transaktionsdrivna strategin är problemet, den är inte bra på lång sikt.
Långt senare konstaterade Kungsleden det också och ändrade strategin till ett fokus på att äga fastigheter och tjäna pengar på dess kassaflöde. Det tog många år för Kungsleden att inse detta och nu år 2017 har de haft den nya strategin ett par år och är på väg att åter bli ett sunt bolag på riktigt.

Kung Arne har lämnat landet Ratos för längesedan och det är nog minst 5 år sedan den här transaktionsdrivna strategin slutade fungera väl för bolaget. Om Ratos byter investeringsinriktning eller fortsätter satsa på onoterat lägger jag i detta inlägg ingen vikt i. Däremot flaggar jag för att se över det här transaktionsfokuset.
Släpp målsättningen om exit, köp bra grejer, äg dem, utveckla dem, tjäna pengar långsiktigt på stigande kassaflöden.

Ratos, här har ni nyckeln i er nya strategi. For The Win!
Länk till Ratos hos Avanza (affiliatelänk)

4 kommentarer:

  1. Förväntar mig att inriktningen förändras i Ratos på lite sikt. Köper själv billigt kring 35, om möjlighet uppstår, om inriktningen tilltalar mig.

    SvaraRadera
  2. Många skriver Sälj Sälj. Jag ser det som ett köp tips. :)

    SvaraRadera
  3. Ratos
    HM
    Telia

    Tre aktier på stockholmsbörsen som kommer öka din avkastning genom icke ägande ;)

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...