Därför blir inte Ratos utdelning lägre

Inlägget innehåller affiliatelänkar.
Igår fredag den 17:e februari kom Ratos med sin bokslutsrapport och det finns inte mycket positivt att säga om varken rapporten, eller presentationen av den. Jag lyssnade på presentationen online och det var bara så beige och intetsägande. Marknaden har förväntningar om nya tag i det här bolaget som presterat genuint skitdåligt i många år nu. Inget vettigt alls kommunicerades som ingav tro eller hopp om framtiden. VD-ordet i rapporten är det sämsta VD-ord jag någonsin läst, så opersonligt, oengagerat och ointressant. Rabbla siffror som står på andra sidor i rapporten samt en sista rad Vi skall se över Ratos strategi.
I presentationen jag lyssnade sade de att vi återkommer någon gång i framtiden med vad vi menar med se över strategi...
Kan ni kommunicera sämre med marknaden? Går det?

Att skylla på att VD "bara" arbetat i x antal månader och att det är för tidigt att presentera översyn verksamhet/uppdaterad strategi nej det köper jag inte, det är bara sopigt kommunicerat. Man skulle naturligtvis haft med sig ett datum för en kapitalmarknadsdag och sagt att vid det här tillfället presenterar vi vår genomlysning av bolaget och dess strategi. Det är bara se till att hålla deadline, bita ihop och arbeta färdigt en genomgång och presentation av strategin. Om den skall uppdateras eller hållas oförändrad eller what ever!
Inte komma med slappt, intetsägande besked att vi kanske ska kolla lite och hör eventuellt av oss. Amatörmässigt!

Okej, nu är jag färdig med att dissa Ratos communication skills moving on till utdelningen, för det är ju egentligen fokus i det här inlägget. Jag kan ju nämna att rapporten var kass och bolagen presterar sämre än man väntat sig. Nog om det, vill man gräva mer i rapporten så gör man det. Nu snackar vi utdelning.
First thing first; ägarsituationen, för den är väsentlig i frågan om utdelning. Grundarfamiljen Söderberg kontrollerar kring 75 procent av rösterna och 35 procent av kapitalet i bolaget. Till stor del ligger ägandet i stiftelser av olika slag och de är beroende av kassaflöde i form av utdelning. Jag vill minnas en artikel om någon Söderbergperson som betonade tungt vikten av utdelningarna. Japp, utdelning är viktigt för dem och eftersom de har majoritet i bolaget är det helt upp till dem vad utdelningen skall bli.

Utdelningen sänktes från 3,25 kronor till 2 kronor ungefär som marknaden väntat. Själv hoppades jag på en sänkning till 1,5 kronor faktiskt för Ratos behöver bygga upp kapitalbasen och preppa för framtida avkastning. En sänkning till 2 kronor är ändå okej medan en oförändrad utdelning hade varit fullkomligt vansinne. Då hade jag peststämplat bolaget för all framtid. Så illa är det nämligen för Ratos. Värde har gröpts ur bolaget under en lång tid och skulle det fortsätta finns det snart inget Ratos kvar. Nu måste de börja skapa värde på allvar.
Jag vill tro att de gör det också.

Även om VDn gav ett otroligt svagt intryck i rapporten och under presentationen har jag ändå tro och förhoppning att han är en bra rekrytering och att han vänder den här skutan nu. Tills motsatsen bevisas eller hur. En sopig presentation dömer jag honom inte på.

Nu till mitt resonemang kring utdelningen framåt då.
Det var nu det gällde, det var nu man kunde sänka utdelningen utan att besvika i onödan. Marknaden förväntade sänkningen och har förståelse för den för det behövs. Nu kunde man alltså göra sänkningen utan sura miner. Då gör man det ordentligt, en gång för alla! Marknaden gillar inte utdelningssänkningar, signalvärdet i dem samt det faktum att många är beroende av stadiga utdelningar. I det här fallet är en gång ingen gång men två gånger är helt åt helsike!
Nu kan inte Ratos komma med en sänkning igen den närmsta tiden utan att bli fullkomligt amatörförklarade. En sänkning nästa år skulle vara en svår peststämpel för alla involverade i bolaget men även året efter skulle vara ett otroligt dåligt betyg om de skulle sänka.

Jag ser därför en utdelning om minst 2 kronor per år de närmsta tre vårarna, årets inkluderad. På en kurs om 44 kronor ger det en direktavkastning på 4,5 procent. Skulle Ratos de närmsta åren få ordning på skutan och komma med positiva rapporter kan aktien tänkas värderas upp något. Om Ratos sluta vara dåliga kan det rentav bli en hygglig placering från nu. En chansning absolut, vi har ingen anledning att tro på dem för de har bevisat sig ruttna en lång period. Men vi kan ha hopp, hopp om bättring. Klart de kommer få ordning på skutan förr eller senare. När de väl får det är avkastningen sannolikt bäst om man redan är med i båten.
Länk till Ratos hos Avanza (affiliatelänk).

Jag äger i skrivande stund inte Ratos.

6 kommentarer:

  1. Jag börjar luta åt att det är dags att likvidera bolaget och dela överskottet till aktieägarna. Tålamodet tryter definitivt!

    SvaraRadera
  2. Du gör säkert en helt korrekt tolkning av framtiden både för företaget och dess utdelning, Petrusko. Kan dock som aktieägare känna att företagsledningens för att vårda aktievärdet gentemot oss aktieägare är helt under isen... Analytikerna och aktieägarna hade 95% fokus på utdelningen och konsensus låg på 2,5 kr. Det är ju kommunicerat och alla vet om det... Och då att "spara in" den sista 50-öringen och därmed sänka aktiekursen 8-10% känns ytterst märkligt. Sålde 1/3 av innehavet direkt - tack och lov utan att förlora något. Får se om resten ryker med vad det lider... Hälsar Lars D

    SvaraRadera
  3. Ångest, äger aktien med 20 procent ned. Kan inte bestämma mig för om jag skall sälja eller inte. Allt annat känns bara dyrt för tillfället. (O min strategi är att hålla fast vid det jag köpt)
    Växla till Latour eller öka i H&M.

    SvaraRadera
  4. Det som talar emot nya vd är det sätt han lämnade Byggmax på. Inte så snyggt att smita ut med svansen mellan benen, precis innan bolagets tillväxtresa gick in i väggen. Och precis efter ett stort förvärv som visade sig vara helt kass, med allt för dyr köpeskilling och svårigheter som sedan visade sig. Nej, den mannen litar jag inte på. Mvh http://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
  5. Känns inte som att ratos på sikt kommer att kunna bli en lyckad investeringsbolag. Snarare som ett sjunkande båt.

    www.fonderochaktier.blogspot.se

    SvaraRadera
  6. Så när kliver du in i Ratos Petrusko? Vad vill du se hända i bolaget?

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...