Akelius flexar musklerna

Akelius Residential Property släppte sitt bokslut idag och det går riktigt bra för dem. De redovisar stark värdetillväxt och intjäning. Under en tid har de fokuserat på att förbereda sig på tuffare tider, de stålsätter sig. Bolaget är starkt, nej starkare än självaste Hafthor Björnsson eller Magnus Samuelsson om man inte känner till den förste gubben.
Akelius flexar musklerna och är starka som tusan, "Winter is coming"

Självaste atomvintern kan komma och Akelius står starka!

Belåningsgraden är 43 procent. Driftöverskottet är historiskt högt på 8 procent. De äger fastigheter till ett värde om ungefär 88 miljarder kronor och hyresintäkterna var cirka 4,5 miljarder kronor. För jämförbart bestånd ökade hyresintäkterna 4,5 procent under 2016, det tycker jag är bra för ett bolag som Akelius som bara äger hyreslägenheter. Den fina, starkare hyresökningen förklaras av att de under året hunnit med att uppgradera betydligt fler lägenheter än tidigare. Det är ju en del av deras strategi, att renovera upp lägenheterna till fint skick med bra utrustning och höja hyran. 41 procent av Akelius fastigheter är uppgraderade vilket är fem procentenheter fler än för ett år sedan.

En annan del i att stålsätta sig är att se över vilken typ av fastighet man äger och vart. Akelius bestånd består nu till 80 procent av fastigheter i miljonstäder, städer med minst en miljon invånare alltså. De har ju fastigheter i vida världen som tex Berlin och New York.

Akelius rapporterar även en likviditet om ungefär 7 miljarder kronor och står redo att köpa fler fastigheter som stärker förvaltningsresultatet ytterligare.

Info om antal preffar och kredit rating:
"Preferensaktier
Antalet preferensaktier uppgick i slutet av
kvartalet till 18 835 606, vilket motsvarar
6 020 mkr i eget kapital. Preferensaktier
utgör 0,64 procent av totalt antal aktier i
Akelius Residential Property AB. Per
2016-12-31 uppgick stängningskursen till
304,5 kronor.

En utdelning om 5 kronor utbetalas
vid de avstämningsdagar som följer av
bolagsordningen, 2017-02-03, totalt 94
mkr.

Akelius rating
Kreditvärderingsinstitutet Standard &
Poor’s bekräftade i 2016 kreditbetyget
BBB- med stabila utsikter. Noterade
obligationer har kreditbetyget BBB-."

En kredit Rating vill man ha för att anskaffa internationellt kapital och BBB- som Akelius har är en bra rating, det är investment grade.

6 kommentarer:

  1. Jo, Akelius är ett mycket fint fastighetsbolag, där jag gärna skulle köpa stamaktien om det gick. Jag hade Akelius preffar också, dock så sålde jag Akelius och köpte Klövern istället för ett tag sedan. Prisskillnaden var vid sälj/köp tillfället över 30 kr. Nu har jag högre DA och det viktigaste är att Klövern preff ingår i Superlånet hos Avanza, vilket Akelius preff inte gör. När det kommer dagar som måndagen efter Brexit då börsen faller över 8% så vill jag ha så stora möjligheter till superlån som möjligt.

    Ha en bra dag

    //Krusse

    SvaraRadera
  2. Tack för en bra sammanställning om ett bra bolag. Jag gillar Akelius. Jag tycker att fokuseringen mot hyressegmentet är intressant långsiktigt. Det känns som att ett innehav i Akelius är högst vettigt. Kommer det tuffa tider lockar även fin utdelning.
    /AktieFamiljen.blogspot.com

    SvaraRadera
  3. Tycker att dina sammanställningar av rapporterna är helt fenomenala. Brukar gå in och läsa här till våra gemensamma innehav innan jag väljer att grotta mig ner i själva rapporten :)

    Tror utdelningen från preffen kommer in nu i veckan om jag inte minns fel. Blir att återinvestera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena kronantillmiljonen,
      TAck för din kommentar. Kul att det uppskattas. Japp Akelius senaste utdelning kommer in på depån denna veckan. Denna gången köper jag nog Skanska mm för pengen men jag är öppen för att öka i Akelius framöver trots att det redan är mitt näst största innehav.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Tack för din kommentar, hade missat att rapporten kommit.

    I ljuset av din ganska positiva syn, skulle jag nog ändå påpeka ett par saker om just denna pref. Kassaflödet LTM täcker prefräntan ca 2.8 ggr, vilket faktiskt är lägst bland de mer respektabla svenska fastighetspreffarna.

    Den höga skuldsättningen (i relation till intjäning, inte på fastighetsvärderingen) medför att det räcker det med en ränteuppgång på ca 1.7% innan andra räntor börjar äta in prefräntan, också det mest känsligt bland de noterade de fastighetspreffarna.

    Sen kan man förstås argumentera (med rätta) att låg operationell risk rättfärdigar hög finansiell risk. Och tur är väl det, annars borde man nog hålla sig borta från denna pref iaf.

    SvaraRadera
  5. Jag planerar att fortsätta öka i Akelius nu när vi fick bekräftat att de fortsätter i rätt riktning. Funderar på att sälja av MQ och växla upp Akelius som februariutdelare istället.

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...