Tele2 nyemission 53 kronor

Idag meddelade Tele2 villkoren i företrädesemissionen och det är 53 kronor per aktie man får pynta. Ägare av Tele2aktien kommer få 1 teckningsrätt per befintlig aktie och det krävs 8 stycken teckningsrätter för att köpa en ny aktie för 53 kronor.

28/10 är X-datum för rätt att erhålla teckningsrätter. Man måste alltså äga Tele2 vid börsens stängning 27/10 för att erhålla teckningsrätter. 28/10 handlas den utan rätt till teckningsrätter.

Teckningsrätterna kommer att handlas på börsen så om man inte vill skjuta till pengar för att köpa fler Tele2 för 53 kronor i nyemissionen kan man sälja teckningsrätterna. De brukar värderas till mellanskillnad aktiekurs/teckningskurs fördelat på antalet rätter som behövs (8st) för att köpa en aktie.

Under perioden 2-16/11 kan man meddela sitt deltagande i emissionen och man måste meddela att man vill utnyttja sina teckningsrätter. Det räcker alltså inte bara att äga dem.
Länk till Tele2 hos Avanza.

Anledningen till nyemissionen är Tele2s förvärv av TDCs svenska verksamhet.

Disclaimer: Jag äger Tele2.


4 kommentarer:

  1. komplett vansinne att göra NE för att skylla iväg utdelningar.

    SvaraRadera
  2. Patrik Sjöstjärna25 oktober, 2016 08:36

    Hej Petrusko

    Jag undrar också om du kommer teckna, eller sälja rätterna?

    SvaraRadera
  3. Hello,
    Jag lutar åt att sälja mina rätter. Har minimalt intresse att vikta upp Tele2 i min portfölj utan är nöjd med den stek jag har.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...