Tele2 höjer utdelningen 10%

Bolaget står fast vid sin plan att höja utdelningen med 10 procent även nästa år. I samband med senaste rapporten förtydligade man dock att det är i absoluta tal den höjs. Med anledning av förestående nyemission och att antalet aktier kommer öka markant förtydligar man alltså att det är beräknat på föregående års totala utdelning om 2.389 miljoner kronor man höjer 10 procent till 2628 miljoner kronor.

I dagsläget finns det cirka 451 miljoner aktier i Tele2 och antaget att kursen i nyemissionen hamnar på 60 kronor så är det ungefär 50 miljoner aktier de ger ut i nyemissionen. Det är då 501 miljoner aktier som skall dela på en utdelning om 2628 miljoner kronor.

Utdelningen per aktie hamnar då på 5,25 kronor nästa vår. I våras var utdelningen 5,35 kronor per aktie.

Disclaimer: Jag äger Tele2.

Annons:
The Single Best Investment creating wealth with dividend growth. Boken av Lowell Miller som av flera lyfts fram som en av de bästa om att spara i aktier och utdelningsaktier specifikt. Läs hur du hittar de bästa utdelningsaktierna och hur du bygger en pengamaskin.

10 kommentarer:

  1. Var är dina kommentarer angående axfood?! :)

    SvaraRadera
  2. Förbannat dilemma - sett till YOC är det en förbannat bra affär att köpa på kort sikt. Det som bär mig emot är dock att jag tycker att Tele2 är ett skräpföretag. Inte sagt att de inte har en vinstdrivande och bra verksamhet men jag retar mig något kopiöst på hela deras affärsmodell och inte minst reklamen som man knappt har kunnat undgå det senaste decenniet.

    Blir rejäl huvudbry för egentligen borde jag också köpa rent affärsmässigt mer känslorna som säger nej. :)

    SvaraRadera
  3. Finns det mer info om nyemissionen någonstans, när kan mam teckna?

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
  4. Hej Petrusko,

    Tack för det utmärkta räkne exemplet om kommande utdelning.
    Som jag förstod det efter att ha läst på bolagets hemsida, så skall emissions villkoren tillkännages på måndag.
    Men här är det väl bara att "åka" med? Och hoppas på att Tele2 även i framtiden skall vara Kinneviks "kassako".

    Med vänlig hälsning
    /Rille

    SvaraRadera
  5. Hej PUSA,
    Jag tror det blir ett inlägg om Axfoods rapport i helgen.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  6. Hej Utlandsutdelaren,
    Det finns så många goa bolag att äga att om det inte känns helt bra kan man med fördel passa och köpa något annat istället. Ett liknande case är ju Amerikanska AT&T som också har relativt hög direktavkastning. De har ticker T. JAg har ägt den och sålde den endast för att jag ville vikta ned min exponering i dollar.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  7. Hej Frihetsmaskinen,
    Det kommer info om nyemissionen inom kort, den är inte presenterad än mer än de sagt att den skall göras och att den kommer vara på 3 mdr.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  8. Hej Rille,
    Yes, jag resonerar så också. Även om jag är lite orolig över hur de kommer hantera utdelningen framledes. Nu till våren är sista utdelningen i det treåriga löftet att höja utdelningen 10 procent per år. Ny utdelningspolicy meddelas i årsrapporten.
    Tele2 har likt de flesta mobiloperatörer ett pålitligt kassaflöde och det tillåter feta utdelningar. Redovisad vinst per aktie påverkas av nedskrivningar mm och gör att det kan se sämre ut än det är för bolaget och dess vinst.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  9. Hej Petrusko,
    Jag måste tacka för en mycket intressant blogg som jag följer sedan 1 månad tillbaka. Jag äger inga Tele2 aktier idag men vill köpa in mig på Tele2 för ett långsiktigt sparande. Ska jag köpa Tele2 aktien idag innan nyemissionen eller vänta tills efter emissionen?

    Med Vänlig Hälsning
    John

    SvaraRadera
  10. Hej John,
    Det är oklart om det har någon större betydelse men om du köper en del nu så kommer du ju få erbjudande och teckningsrätter att köpa fler och då kan du ju köpa en del då också. Med lite flyt så kommer aktien handlas högre än kursen i nyemissionen.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...