Min suveräna strategi i Investerar-SM

Well, jag är tillbaka vid ritbordet efter en tillsägelse från min fru.

Jag hade en helt suverän strategi tyckte jag, min plan var att låta portföljen bestå av 100% cash eftersom jag tror att fler än hälften kommer spekulera bort pengar i den här tävlingen. Jag skulle på så vis vara bättre än majoriteten andra.

Du är en sådan nedrans mespropp, gör om gör rätt var min frus kommentar på min strategi.

På sätt och vis är jag tacksam för det för det har ju fått mig att titta närmre på det här. Det har fått mig att läsa och förstå mer om certifikat och liknande produkter. Och detta är syftet med hela tävlingen, att lära sig mer om den här typen av produkter.

Så i dagarna skall jag göra någon sorts placering i min fiktiva portfölj i investerar-SM. Stora stygga blankarsidan i mig själv har vaknat och jag har främst kollat på att blanka ditten och datten. Livsfarligt! Watch me spekulera bort 100k. Hehe.

Annons:
Allt om utdelningsaktier. Köp boken på svenska hos Adlibris
Hernhags nya bok, Bli rik på Aktieutdelning. En suverän bok på svenska om sunda aktieinvesteringar. Det mesta man behöver veta om att investera i utdelningsaktier.

9 kommentarer:

  1. Jag tänkte att om jag investerar sansat i den här tävligen så lär jag som bäst hamna runt plats 100. För att ha en chans att vinna behöver jag ta några riktigt huvudlösa risker och ha en stor skopa tur.

    Efter drygt ett dygn och ca 10 affärer hade jag +77% och låg på plats 6. Några timmar senare hade jag -100% och var ute ur leken. Den som gapar efter mycket... Det var kul så länge det varade. :D

    SvaraRadera
  2. Haha, det är kul hur det alltid blir i sådana här tävlingar. Vinnaren har alltid satsat järnet och köpt en eller ett fåtal extremt volatila aktier eller certifikat, och sedan av ren bondtur hamnat på +800 %.

    Inget som funkar på längre sikt...

    SvaraRadera
  3. Den som INVESTERAR i investerar-sm har inte en chans att vinna. I sådana här tävlingar är det all-in vinna-eller-försvinna strategier som lyckas (i kombination med tur förstås). Och det har ju ingenting med investering att göra och inte trading heller för den delen. Själv har jag därför bojkottat tävlingen...

    SvaraRadera
  4. Man kan knappast vinna Investerar-SM genom att ha en sund investeringsstrategi. De som har vunnit tidigare år har satsat stort på något förhoppningsbolag som har gått upp massor med % Det är precis som i lotto och andra tur spel, man lyfter fram den som vinner. Att det sedan finns många andra som förlorar på en sådana investeringar pratas det inget om. Om Du köper Dina Atlas, H&M, stabila preffar, etc så kommer Du knappast att komma bland de 10 bästa. Tävlingen främjar våghalsighet & tagande av stora risker, om man nu vill vinna Investerar-SM och det är väl det som syftet men en tävling? Jag kommer inte att delta.

    Ha en bra dag

    //Krusse

    SvaraRadera
  5. Tack för en otroligt intressant blogg. Har suttit här och läst ett tag nu :-) Jag bloggar också en del om ekonmi. Här hittar du min blogg: https://fretagsverksamhetochekonomiblogg.wordpress.com/2016/08/29/5-oumbarliga-sparknep/

    SvaraRadera
  6. Det är väl ett utmärkt tillfälle att passa på att pröva högriskstrategier som man skulle tänka flera gånger om på att använda i verkligheten. Blir spännande att se hur det går - har aldrig provat blankning och läser gärna om dina erfarenheter från tävlingen kring detta!

    SvaraRadera
  7. Jag förstår att du måste ha annonser för att få in pengar men tycker du borde vara noga med att skriva att det grundar sig i annons i varje inlägg du gör på ämnet. Skapade ett konto för att vara med såg sen att det gick ut på att handla högriskcertifikat och förstod då att detta måste vara något du fått pengar att skriva om. Jag hade alltså inte läst ditt första inlägg där det tydligt står att det är en annons.

    SvaraRadera
  8. Hej anonym,
    Jag märker tydligt ut anonnsinlägg. Detta är ingen annons. Bra att du tycker man ska vara tydlig med sådant. Det håller jag med om.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  9. Hej anonym,
    Jag märker tydligt ut anonnsinlägg. Detta är ingen annons. Bra att du tycker man ska vara tydlig med sådant. Det håller jag med om.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...