Ben & Jerry's hos Willys

Ja, ni kan ju gissa vad jag skall göra ikväll. Just det; det är TV-kväll och jag skall äta supergod glass. Willys har kampanj denna veckan på min favoritglass så är ni sugna är det bara svischa förbi eran lokala Willysbutik.
Peanut Butter Cup som jag brukar köpa gick på 40 kronor, tror den brukar kosta kring 50 kronor. Jag gillar jordnötssmaken i den glassen och därför vill jag testa Utter Butter Peanut Cutter. Den verkar ju så nice! Jordnötsglass med jordnötssås och jordnötssmulor och lite till jordnötsgrejor...
Massvis med jordnötter kostar lite extra så denna går på kring 55 kronor i normalfallet men idag kostade den 45 kronor på kampanj.

Jag äger som ni kanske vet Axfood, bolaget bakom Willys och Hemköp. Axfood har fin historik och goda nyckeltal men vet ni, ett annat bolag i denna bilden som också har det.

Unilever, giganten i dagligvaruhandeln. De har höjt utdelningen varje år i många år och de har fint kassaflöde och goda nyckeltal. Direktavkastningen är 3,33 procent och utdelningen lär höjas även i framtiden. Unilever har en jätteportfölj med fina varumärken, checka in ett litet urval nedan:

Ben & Jerry's
AXE
Milda
Knorr
GB Glass
VIA
Lipton
Dove

Ni känner igen flera av dem va?
Jag tycker Unilever är ett fint bolag och kan se det i min portfölj i framtiden. Just nu prioriterar jag att vikta upp Axfood och Investor som än så länge inte har en viktning jag är nöjd med.
Unilever har två noteringar och utan att gå in på varför kan jag nämna att det är den med ticker UL man skall köpa som svensk via amerikanska börsen. Den dras det ingen källskatt på utdelningen. Det är skillnaden mot den andra noteringen som finns. Anledningen är att ena noteringen har hemland UK och den andra har nederländerna som hemland, olika skatteavtal med USA.
Länk till Unilever hos Avanza.


4 kommentarer:

  1. Hur ser värderingen av UL ut?

    SvaraRadera
  2. Tjena Danne,
    Kring p/e 20, inte billigt alltså men bra bolag blir ju aldrig det. På en sådan värdering bör man vara långsiktig. Klart det kan svaja en del i kurs kortsiktigt men på lång sikt tror jag Unilever kommer fortsätta ticka på.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  3. Tack för svar.
    Nu har jag inte alls kollat upp bolaget men jag antar att man har en tillväxt understigande 5%, då känns p/e 20 väl högt även om det såklart är fina varumärken man har och ett tryggt bra bolag.

    SvaraRadera
  4. Betyder det att man kan köpa UL på ett vanligt ISK eller ska man fortfarande ta det på ett kapitalförsäkringskonto?

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...