Atlas Copco sämre än väntat

Idag rapporterade Atlas Copco första kvartalet 2016 och även om det går ok för bolaget så var förväntningarna högre än så. Rörelseresultatet kom in på 4170 miljoner och omsättningen uppgick till 23137 miljoner kronor. Väntat var 4352 miljoner rörelseresultat och en omsättning på 23376 kronor.

Outlooken är ljummen, och efterfrågan väntas ligga kvar på nuvarande mediokra nivåer.
Den svagare dollarn slog hårt i kvartalet och resulterade i en resultatminskning på närmare en halv miljard kronor. Håller sig dollarn på dessa nivåer kommer den slå negativt även i andra kvartalet.

Det är sannolikt att analytikerkåren nu kommer sänka sina förväntningar på Atlas Copco och även om aktien backade kring 3% på den svaga rapporten är det klart tänkbart att marknaden handlar ner den mer på kort sikt som 2-4 månader.
Imorgon onsdag handlas den exklusive rätt till utdelning om 3,15 kronor och det kommer bidra till en nedgång i aktien under morgondagen.

Själv är jag betydligt mer långsiktig och för mig har inte mycket förändrats i Atlas Copco, det är fortfarande ett jättebra bolag som kommer tuffa på och tjäna pengar och höja utdelningen nästa år, om tio år och tjugo år osv.
Förra året började jag köpa när Atlas Copco b gick under 200 kronor och köpte tungt hela vägen ner till cirka 165 kronor.
Nu är det ett tag sedan jag släppte av, när jag köpte senast. Om Atlas går ner några tior ytterligare nu så kommer jag köpa fler men jag har redan en fin size på innehavet.



Jag ser nedgången som ett gott läge att köpa ett bra bolag!

Läs mer om analytikernas tankar om rapporten hos Avanza

Disclaimer: Jag äger Atlas Copco.



9 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Hur ser du på Sampo nu Petrusko? Inga kända triggers i närtid, så kanske dags att börja småhandla lite om några dagar?

    SvaraRadera
  3. Jag är en aktie-newbie som följer din blogg sedan ett år tillbaka. I ett äldre inlägg skriver du om Handelsbanken och där länkar du till SHB A. Själv har jag köpt lite av B-aktien. Hur vet man vilken man "bör" köpa? Jag ser att A-aktien är billigare och att utdelningen är den samma, är det helt enkelt det som avgör? Jag känner till att man har olika rösträtt för A och B, men det spelar ingen roll för mig :).

    SvaraRadera
  4. Som privatperson köper man den som har lägst kurs, vilket ger mest pengar tillbaka i utdelning per investerad krona.

    SvaraRadera
  5. Personligen köper jag den billigare aktien för tillfället. Ibland skiftar det vad som är billigast, och då kan man ju sälja bort dom för att köpa den andra istället.
    Det kan också skilja sig hur mycket A resp. B-aktien omsätts, vilket är intressant om man önskar syssla med lite day-trading.

    SvaraRadera
  6. Tack båda! Det verkar rimligt, det som ni säger. Jag sysslar inte med day-trading (bara once per month trading), så jag byter till A så snart jag kan.

    SvaraRadera
  7. Helen.

    Det är bättre att du köper den billigare aktien om du tänk tagit del av utdelningen då du får en lägre värdering samt högre direktavkastning. Köper själv alltid den billigaste av SHB aktier. Gäller samma med AtlasCopco. Är du bara småsparare är får du ju mer aktier av b sorten än a då den står i lägre pris.

    SvaraRadera
  8. Helen, det finns en bra lista med vilken aktie man bör välja på Hernhags site: http://hernhag.se/tidlosa-rad-om-borsen-och-aktier/kopa-a-aktien-eller-b-aktien/

    SvaraRadera
  9. Jag gillar Atlas Copco (och äger sedan 10mån tillbaka), då det är ett oerhört bra skött bolag med stadigt orderintag sedan 2010.
    Men jag börjar tvivla lite på mitt eget case, trots att min tidshorisont är tänkt att vara 5år +.
    Jag ser orosmoment såsom Kina, högt p/e, övergipande svag organisk tillväxt (bortsett från 7% på kompressor teknik) och en marknad där Atlas produkter inte efterfrågas i framtiden. Hjälp mig att komma tillbaka till att tro på mitt eget case. Jag har nämligen svårt att se kursen vara uppe på sina forna glansdagar på 270kr.

    SvaraRadera

Jag köpte fler Cibus

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Igår köpte jag lite fler aktier i Cibus på en kurs strax över 125 kronor. Det är inte ...