Southern Company


Southern Company är en elproducent i USA med verksamhet i flera stater. I dagsläget består verksamheten till 100% av elektricitet men de har precis gjort färdigt en deal som innebär att de köper AGL Resources som sysslar med naturgas, en växande energikälla i USA.

Jag gillar köpet av AGL vilket är relevant business för dem samtidigt som det differentierar verksamheten.
En faktor som man skall känna till när det gäller försäljning av både el och naturgas är att det är en reglerad marknad (i vart fall i flera stater) och det innebär att bolaget har en ganska begränsad vinstpotential. Enkelt förklarat är det så att motsvarande typ landstinget bestämmer priset och det baseras på att bolaget skall göra en rimlig vinst och kunden skall få ett rimligt pris.
Jag gillar den här regleringen som betyder att bolaget har en mycket stabil och pålitlig intjäning/vinst. En risk i detta är att det är svårt för Southern Company att föra vidare kostnader på kunden. De har nyligen färdigställt en anläggning som blev dyrare än väntat och efter förhandlingar med gubbarna på "landstinget" lyckades  de få igenom en tillfällig prishöjning men inte fullt så stor som de önskat.

Elproduktionen kommer från vattenkraft, kärnkraft, gas och kolkraftverk. För den oinsatte låter det ju smutsigt och miljövidrigt med kolkraft men det finns olika typer och Southern Company har ett mycket gott miljöavtryck. Utan att gå in nördigt på djupet: deras kolkraft är inte den miljövidriga typen.

Bolaget har betalat utdelning varje kvartal i över 60 år och har stadigt höjt utdelningen varje år i över 15 år. Genomsnittlig utdelningstillväxt på 5/10/25 år är 3,62/3,85/4,89% vilket inte är fantastiskt men ändå helt okej. Den här typen av verksamhet i USA har sällan bättre tillväxt än så här p.g.a. den reglerade marknaden. Nedan är en graf över utdelningstillväxten de senaste 30 åren.
 Utdelningen betalas ut i mars, juni, september och december. Den månad de brukar höja är juni så vi står precis inför nästa höjning. Värderingsmässigt så handlas Southern Company till aningen lägre direktavkastning än historiska snittet men med den förestående höjningen samt en högre förväntad tillväxt efter köpet av AGL så är det nog rimligt att säga att den handlas till en sund värdering nu kring $50. Just nu är utdelningen på totalt $2,17 per år och det ger en direktavkastning om 4,35%. Kommande höjning kan tänkas ta utdelningen till $2,21 och 4,45% direktavkastning.
Bolagets ticker är SO och ofta benämns det med tickern istället för fullständiga namnet, som vanligt för amerikanska bolag.

Länk till Southern Company hos Avanza.



7 kommentarer:

  1. Jag har denna i min globala utdelningsportfölj och är man ute efter ett stabilt och lågvolatilt inslag i portföljen så kan jag rekommendera den.

    SvaraRadera
  2. Hej! Antalet aktier ökar stadigt varje år och senaste 10 åren har dom ökat med över 20%. Varför? Vet ej men givet den obefintliga omsättningsökningen senaste 10 åren är det knappast emittering för nyinvesteringar. Stor varningklocka i min värld. //Anders

    SvaraRadera
  3. Risken för oss är väl valutan. Eller möjligheten om man tror kronan kan bli ännu svagare.

    SvaraRadera
  4. De har funnits där i utkanten och lockat ett tag men i höstas skulle pengarna till annat och nu känns aktien aningen dyr (eller som du skriver, sunt värderad och nära sitt faktiska värde). Jag hoppas på lite sättning så kanske bolaget landar i portföljen för det verkar vara ett toppenval.

    Tack för en bra blogg

    SvaraRadera
  5. Tack för informationen om detta bolag!
    Jag är på jakt efter ett amerikanskt utdelningsbolag till, och detta bolag ser bra ut. Dessutom saknar jag utdelningar i juni och december.
    Ska nog satsa på detta bolag när jag får mer likvider.

    SvaraRadera
  6. Japp, jag lyssnade häromdagen på en nyinspelad pod om just den aktien - en amerikansk pod med Investools Radio
    Mkt intressant :)
    //P

    SvaraRadera
  7. Nu befinner sig Southern Company i min bevakningslista och många av parametrarna är mycket gröna! :-) Snyggt skrivet!

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...