Det viktigaste du har läst, köpa dyrt och sälja billigt!

Jag har flera gånger påtalat det svåra i att tajma börsen, köpa billigt och sälja dyrt är ju devisen. Att statistiken påvisar att vi i praktiken gör tvärt om har inte ens det gett gehör. När jag skrivit i dessa termer har jag ofta fått kommentarer om att jag har fel och att det gäller andra inte "mig", det är enkelt att tajma börsen osv. Ni har fel! Ju förr man kommer underfund med detta desto bättre. På börsen är tiden din vän.

Om det vore enkelt att tajma börsen, att köpa billigt och sälja dyrt skulle vi ju alla vara börsmiljardärer eller hur!

Avanza har bloggat och skrivit om just det här, att vi köper dyrt och säljer billigt. De backar upp det hela med fina diagram och statistik. Läs deras inlägg, läs det noga. Lär dig av det och det kan vara det viktigaste du gör i ditt liv som aktiesparare. Här är länk till inlägget, läs det, du bara måste! http://blogg.avanza.se/avanza/kop-billigt-och-salj-dyrt-latt-i-teorin-men-svart-i-praktiken/#rubrik

Jag förespråkar att köpa regelbundet i sunda bra bolag. Billiga indexfonder är ett utmärkt alternativ, Warren Buffett rekommenderar gemene man just detta. Eftersom så få lyckas att slå index på lång sikt ger det den bästa avkastningen att spara i billiga indexfonder. Avanza Zero är ett jättebra alternativ helt utan avgift, den följer OMXS30. Min favorit är den börshandlade fonden Xact OMXSB Utd, den följer ett bredare index på bortåt 100 bolag och avgiften är låga 0,15%.


5 kommentarer:

  1. Tack för en underbar blogg. Sitter i ljuvliga Tornedalen och njuter av en skön bastu och dina tankar

    SvaraRadera
  2. Tjena Rawbert,
    Tornedalen och bastu låter riktigt gött. Tack för din kommentar.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  3. Om man vill investera i Sverigefonder mot stora bolag, vill jag slå ett slag för Spiltans investmentbolagsfond med låga 0,2 % i avgift. Den har sopat banan med omhuldade Avanza zero på tre års sikt:
    Spiltan Investment 58,66 %
    Avanza Zero 28,02 %.

    Om valet står mellan dessa två, så tycker jag att det är lätt! Gratis är gott, men lite betalar jag gärna, särskilt för sådana resultat. Om framtiden vet vi intet, men det ser ju bra ut hittills!

    Go afton och tack för en bra blogg!

    SvaraRadera
  4. Jag köper i minst 95 fall av 100 vid fel tillfälle, tycks det! Hoppas det jämnar ut sig med tiden. Jag har dock vid senaste tidens uppgång faktiskt lyckats med konsstycket att inte köpa i uppgången, bortsett från en återinvestering i Nordea, som inte riktigt hängt med upp på samma tid. Man lär sig med tiden...

    SvaraRadera
  5. Hej. Håller på att bygga upp en utdelningsportfölj just nu.
    Mitt nuvarande innehav är nordea, investor, hm, castellum och cloetta. Har även planerat att köpa swedish match, axfood, intrum justita, Skanska och nobina. Och sedan utöka med amerikanska aktier som jag inte riktigt bestämt mig för ännu. Ser denna portföljen bra ut? Eller vad skulle du byta ut?
    Har även funderingar på att köpa någon preferensaktie och belåna ungefär 50% utav det jag köper för med superlånet. Har kollat på akelius och sas. Låter det som en bra investering? Har inte använt belåning tidigare

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...