Ökade i Volati idag 8,75% DA

Idag köpte jag fler Volati preferens på 91,5 kronor vilket ger en direktavkastning om 8,75%. Nästa utdelning kommer om bara några dagar och X-datum är 4/2. Jag har väntat och hoppats på att den skall backa till 88 kronor innan utdelning, där tycker jag det är en fin värdering. 91,5 kronor är i övre spannet vad jag vill betala (motsvarar 89,5 kronor efter utdelningen) och jag tycker det är ett ok pris.

Volati släpper sin årsrapport 23/2 men innan dess kan man kolla in presentationen från Avanzas börsdag 25/11 där Volatis VD Mårten Andersson presenterar bolaget (farbrorn på bilden).
Länk till presentationen: http://www.volati.se/sv/finansiell-information/presentationer.aspx

Den här preffen skall man se som en evig sådan och alltså inte förvänta sig en inlösen. Aktiekursen påverkas inte så mycket av bolagets verksamhet utan det är det allmänna ränteläget ihop med riskbilden i bolaget som påverkar aktiekursen. Högre räntor pressar ned aktiekursen och då vi befinner oss i historiskt lågt ränteläge skall man ha i åtanke att det är sannolikt att Volati preferens backar än mer på kort sikt.

På lång sikt kommer denna likt övriga preffar gå upp och ned men ändå hålla sig inom ett visst spann så länge riskbilden i bolaget inte förändras drastiskt.

Jag siktar på att köpa fler Volati preferens kring 88 kronor efter utdelningen. Utdelningen är på totalt 8 kronor fördelat på 2 kronor per kvartal.

4 kommentarer:

  1. De fipplar fätt mycket med aktieägandet nu, riktade emmissioner till utvalda personer. Hoppas man kan tolka det som att de ser med tillförsikt på framtiden.

    Dock tycker jag portföljen spretar ordentligt. Visst, diversering kanske är bra för ett "typ" investmentbolag, men det gör det väldigt svårt att spå framtiden.

    Låt oss säga att det kommer en 3-5 års "depression" nu och betydligt tuffare tider för småbolag, då är det nog nära till att börja slakta i portföljen, snarare än att effektivisera verksamheterna.

    Hur ser du på bolagsrisken (långsiktigt) i denna PREF - hög, medel eller låg?

    SvaraRadera
  2. Mycket snack om förväntningar på höjda räntor men det händer ju inte. Känns som preffarna bara sjunker på ren spekulation om detta.

    SvaraRadera
  3. Hej Leif!

    Jag kan ha fel men det känns också som att många ser preffar som lite oattraktiva då det ju går att få stamaktier till rea-pris just nu. Med stamaktier får du ju dels en större potentiell upsida i stegrande aktiekurs men även värdeökning, tillväxt och möjlighet till höjd utdelning. Men det är min teori bland många andra.

    Andreas/Vägen till Rikedom
    www.vagentillrikedom.blogspot.com

    SvaraRadera
  4. Hej Andreas,
    Volati har gjort om bolagsstrukturen. Det handlar främst om att styra upp en snårig ägarstruktur där stamaktieägarna ägt delar av dotterbolag. Nu stuvar man om så att ägandet är koncentrerat i moderbolaget.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...