Johnson Controls, JCI

Johnson Controls är ett industribolag med verksamhet inom olika segment. Ett diversifierat teknik och industribolag är beskrivningen hos Yahoo Finance och det stämmer ju bra naturligtvis.
För att få ett grepp om vad de egentligen gör kommer här några exempel:

De tillverkar delar av sätena som sitter i Volvo XC90, själva överdraget och till viss del stoppningen.

Är du intresserad av racing, bilstereo och annat som kräver ett rejält batteri i bilen har du koll på Yellow Top och Red Top, ja Optima batterier alltså. Detta är ett bolag i gruppen.

JCI är involverade i energieffektivitet i byggnader med fokus på skyskrapor. Den här delen hade jag inte hört om tidigare men det var intressant att läsa om hur de har ett nätverk med underjordiska ledningar med kallvatten som används till flera olika byggnaders AC-system.

Utöver de där Optima-batterierna jag nämnde så tillverkar de även batterier till olika sorters elbilar; från hybrider till 100% el. En marknad säkerligen många tillverkare vill vara med på när den slår igenom på allvar men det skadar ju inte att varit med från "starten". På bilden vid sidan ett erbjudande om Optima ersättningsbatteri till Toyota Prius.

Man sysslar även med Brandlarm och säkerhetssystem och är en stor aktör bland skolor, sjukhus, flygplatser mm.

Jag tror vi har en god ide om vad Johnson Controls sysslar med. Aktien då?
Det är en ganska fin utdelningsaktie även om de sänkte utdelningen i finanskrisen 2008. Innan dess hade de höjt utdelningen i minst 25 år och nu är de uppe i 6 år av höjningar sedan de sänkte den 2008.
Utdelningen är $1,16 fördelat om $0,29 per kvartal. Vinsten är $2,3 och ger en utdelningsandel om cirka 50%. På kursen $35 är direktavkastningen 3,3%, ganska bra för en pålitlig utdelningshöjare.

På senaste rapporterad vinst handlas JCI till p/e 15 och på prognosen för innevarande år är p/e-talet 8,3. Aktien handlas i princip på 52 veckors lägsta kursnivå.

Jag tycker att Johnson Controls är ett fint bolag. Verksamheten de har inom fordonsindustrin är bra med framtiden för sig. Energieffektivitet för byggnader, batteribackup för byggnader och allt vad de sysslar med i det benet är jätteintressant. De har tex en lösning för Air Conditioning som utöver att den är energieffektiv fungerar som så att den arbetar för fullt på natten och lagrar kylan när elen är som billigast för att på dagen användas till AC:n.

Johnson Controls med ticker JCI är ett amerikanskt bolag och handlas således i USA. Hos vissa banker är det tokdyrt att köpa utländska aktier men hos Nordnet och Avanza kostar det från endast $1.

5 kommentarer:

  1. Låter ju verkligen som ett bolag värt att hålla ögonen på. Tack för en spännande och insiktsfull blogg. Din blogg är verkligen guld värd för nybörjare i den här världen som mig själv.

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
  2. En helt orelaterad fråga. Hur tänker du kring Realty Income? Ett av dina huvudinnehav. Handlas nu på all time high med en DA på under 4%. Det är även ett av mina största amerikanska innehav men jag tycker den börjar kännas dyr och efter debaclet med HCP har jag börjat ifrågasätta mina stora innehav. Finns det en nivå på DA där du switchar en del till ett liknande bolag som tex W.P. Carey med högre DA? Eller är det en "never sell" där du, då du tycker den känns dyr, bara inte ökar i den?

    SvaraRadera
  3. Hej Krösus Sork,
    Tack för din kommentar. Realty Income handlas på historiskt höga nivåer yes men jag funderar inte på att sälja. Det är ett mycket viktigt innehav i min portfölj och jag har som ambition att behålla det för alltid.

    Det är svårt att tajma köpa och sälja när det ser dyrt ut. Jag sålde tex Axfood för några år sedan då den såg oerhört dyr ut med obefintlig potential. Sedan dess har den mer än dubblats.

    Jag har slutat med beteendet att sälja bra bolag för att försöka köpa åter billigare.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  4. Hej, tack för en kanonblogg!
    Ser inte siffrorna lite för bra ut?
    Låga PE-tal, bra vinst- och utdelnings-tillväxt samt redan nu en ok direktavkastning.
    Vad är haken, har du någon ide? Eller tänker jag fel?
    Mvh
    /Erik

    SvaraRadera
  5. Efter lite rotande ser jag att de kommer ha kostnader för samgåendet med Tyco som motsvarar ett helt kvartals vinster. Kanske det som pressar? Kan även påverka utdelningen

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...