Idag köpte jag mer index.

Inlägget innehåller affiliatelänkar.
Som jag nämnde igår var det en del utdelningar på ingång idag och det är främst från svenska preffar men jag har också fått lite utländska utdelningar i min KapitalFörsäkring. Skatten dras som bekant kvartalsvis i en KF varpå jag avvaktar till den är dragen här om någon vecka innan jag köper något där.
I mitt ISK däremot där skatten kommer på deklarationen året efter är det fritt fram att shoppa och så har jag gjort. Det blev "mossigt" värre kan tyckas då jag köpte lite olika indexfonder. Men mossigt behöver inte vara negativt, i fallet med indexfonder är det snarare tvärtom. Billiga indexfonder är ett utmärkt sätt att sprida sina risker och få exponering på börsen samtidigt.

Jag köpte mer i den börshandlade fonden Xact Högutdelande. Mer info om den i mitt inlägg om fonden: http://petrusko.blogspot.se/2017/04/xact-hogutdelande-etf-nordic-high.html

Det blev också mer i Avanza Zero som kanske inte behöver någon närmre introduktion. I dagsläget äger jag två st vanliga fonder och den vakne reagerar kanske över det. Jag som är profilerad utdelningsinvesterare äger vanliga fonder som ej betalar utdelning. Länge var jag strikt emot det men när jag skulle köpa en globalfond i ETF variant gjorde jag en drastisk förändring i mitt synsätt. Jag hittade en fin vanlig globalfond med låg avgift och det blev billigare att köpa den och inte sämre på något sätt. Bättre kanske rentav. Det är ju enkelt att sälja en liten del årligen för att motsvara en utdelning och det har jag ju såklart alltid varit medveten om men det har ju funnits så mycket att välja bland som betalar utdelning att jag inte behövt hamna i den situationen.
Nu äger jag i alla fall vanliga fonder och jag planerar att de skall ge kring 5-6 procent årlig direktavkastning genom att jag säljer motsvarande. På lång sikt kan de nog ge en totalavkastning som överstiger det så att värdet på innehavet ändå ökar lite.

Globalfonden jag nämnde ökade jag också i idag och det är Länsförsäkringar Global Indexnära. Länk till mitt inlägg om den: http://petrusko.blogspot.se/2017/08/lansforsakringar-global-indexnara.html

De här två fonderna ger mig utdelning i december, det är en fördel med att äga vanliga fonder att man kan välja själv när de skall lämna utdelning och hur mycket =)
När jag ändå är inne och vurmar för fonder kan jag nämna att jag är väldigt sugen på att köpa Spiltan Globalfond Investmentbolag som innehåller cirka 30 stycken investmentbolag från vida världen som ger en mycket bred exponering likt andra globalfonder. I denna fonden har man dock superplacerare vid rodret, som Warren Buffett i fondens största innehav Berkshire Hathaway. Avgiften är därefter, 0,5 procent är inte direkt billigt men smakar det så kostar det. Det är på smärtgränsen för mig vad jag kan acceptera för en fond av denna typen men jag tycker Spiltan Globalfond Investmentbolag motiverar avgiften väl. Man får exponering i mycket fina innehav och den är unik på det viset.
Om jag köper denna fonden kommer jag låta den ge mig utdelning någon annan månad på året för att jämna ut det hela lite. Juni eller juli kanske, det skulle passa mig bra då de inte är värst starka utdelningsmånader för mig. Länk till Spiltan Globalfond Investmentbolag hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

19 kommentarer:

  1. Tecknar du balco handicare och bio atctic?

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Tycker personligen att det är ok att betala
    högre avgift om man får valuta för pengarna.
    Om du jämför Avanza Zero och LF Gl Index med
    Didner o Gerges motsvarande så talar ju siffrorna
    för sig själva.
    Med vänlig hälsning Jojje

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Kör själv med Didner & Gerges fonder.
    Tycker att det är ok att betala lite högre
    avg om jag får valuta för den.
    Jämför man med Zero och LF så talar ju
    siffrorna för sig själva.
    Med vänlig hälsning Jojje

    SvaraRadera
  4. När det gäller global fond i etf format så gillar jag själv Vanguard Total World Stock ETF (VT). Hyfsat billig med 0,14% samt bred exponering med över 7000 innehav både i developed och emerging markets.

    SvaraRadera
  5. Avanza Zero är helt sjyst. Själv har jag i min ISK hos Avanza följande fonder: Länsförsäkringar Global Indexnära (02,20 % i årlig avgift, enl. faktabladet hos Avanza), Swedbank Robur Access Asien (0,20 % i årlig avgift, enl. faktabladet hos Avanza) och Länsförsäkringar Global Indexnära (0,47 % i årlig avgift, enl. faktabladet hos Avanza). Men mig veterligen redovisar den årliga avgiften inte samtliga kostnader. Det närmaste, vad jag vet, man kan komma är: totalkostnadsandelen (TKA). PS. Jag har även Nordnet Superfonden Sverige (0,00 % i årlig avgift). DS.

    SvaraRadera
  6. Funderar på varför du väljer Avanza Zero när det finns indexfonder som presterat bättre?? Nordeas Indexfond Sverige slår Avanza Zero ganska klart över 3 år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tobias,
      Det finns olika index att följa och avgifter gör stor skillnad. 3 år är för kort tid att avgöra vad som är bäst. Hör av dig om 20 år, det säger något.

      Mvh petrusko

      Radera
  7. Intressant det här med fonder kontra aktier. Var oxå mera mot fonder förut men nu valt att bara ha aktier. Med aktier får du nästan alltid samma utdelning vare sig aktiekursen är låg eller hög. Fondens pengavärde sjunker med index och har man ett behov att sälja fondandelar vid sämre tider då kanske index ligger lågt och då är fonden mindre värd vilket urholkar fonden mera jämfört med aktier. Hoppas du förstår. Sälja fondandelar är mera fördelaktigt vid stigande index, bullmarknad än att sälja vid en bearmarknad. Eller tänker jag fel?
    /Leva drömmen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Ja visst är det så att det kan uppstå tillfällen där det är mindre lyckat att sälja fondandelar för att få utdelningen. Det är en av flera anledningar varför jag gillar aktier och deras utdelning allra bäst.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Fast det här stämmer väl inte alls. Har du en fond med samma aktier du har i depån spelar det ju ingen roll. Fonden är ju värd aktievärdet+utdelningar(som återinvesteras i fler aktier), men om du säljer fondandelar för värdet motsvarande utdelningen så har du ju fortfarande kvar samma antal aktier i fonden som du hade haft på ditt eget aktiekonto.

      Radera
    3. Hej Anonym,
      Visst är det så att äga tex Avanza Zero eller alla dess underliggande innehav ger samma totalavkastning i slutändan. Att själv sälja fondandelar som utdelning fungerar utmärkt i de flesta fall men det kan uppstå tillfällen där tajmingen blir olycklig och ger sämre utfall.

      Mvh petrusko

      Radera
    4. Det är klart att det går att sälja andelar vid bättre eller sämre tillfällen, men om du håller reda på exakt när utdelningarna trillar in på fondens konto och då säljer av motsvarande så blir det ju precis som att få utdelning från aktien direkt och inte återinvestera den. Det kan ju vara smidigt med pengar direkt in på kontot utan att behöva sälja en viss procent beroende vad man vill göra just då med pengarna, men man väljer ju inte mellan bättre eller sämre avkastning jmf med motsvarande aktier.

      Radera
  8. Du skall alltså vänta 20 år innan du utvärderar ? Lycka till =)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det var inte innebörden av det jag skrev. På 20 års sikt kan man avgöra vad som egentligen är bäst. Det är en så lång period att tur osv kan uteslutas. Det som var bäst på 3 år kan kommande 3 år vara sämst.
      Det är vanligt att småsparare tittar och agerar så. Ofta resulterar det i att man köper dyrt och säljer billigt. Man köper det som redan har gått upp i tron att det är bäst.

      Mvh petrusko

      Radera
  9. Hej Petrusko.
    En liten fråga... jag trodde att fonder vanligtvis inte betalade ut någon utdelning, den brukar väl automatiskt återinvesteras i fonden?
    Förstår inte riktigt vad du menar med att man kan välja själv när den ska lämna utdelning och hur mycket? Jag antar att du menar att du säljer fondandelar?

    Tack för en bra blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Du läste nog inlägget för fort. Det står klart och tydligt där hur jag menar =) Läs igen och du finner ditt svar.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Hej igen!
      Det har du rätt i, jag hade för bråttom;)
      Just av den anledningen har jag väldigt lite pengar i fonder, även om det är mycket troligt att en indexfond presterar bättre än min egen stock-picking så har jag i alla fall kvar samma antal aktier i portföljen efter utdelning.
      Vill man däremot använda utdelningen i en fond så måste man sälja andelar, dvs antalet andelar krymper med tiden. Det gillar jag inte.
      Antalet aktier kan dessutom stiga om ett eller flera bolag gör en split.
      Oavsett detta så uppskattas inlägg om bra och billiga fonder så klart.

      Simma lugnt!

      Radera
  10. Jag är inne på samma idé men undrar om det går att se någonstans hur mycket man får i utdelning? Vi säger att jag har 1 miljon i Avanza zero, inköpt innan 2017, var/hur kan man se hur mycket utdelning jag fått under året när jag kollar den 31/12 2017? Ska man se ökande andelar som utdelning och räkna ut hur mycket man kan ta ut?
    Mvh/Jonas

    SvaraRadera
  11. Precis lagt till Spiltan global investmentbolag på mitt PPM. Blir ju ännu billigare där. Genom PPM 0,24%

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...