Pimco sänker utdelning på flera ETFer

Utöver PCN som jag äger så följer jag även PMF från Pimco, en municipal bond ETF. Flera kurslarm i en trappa nedåt plingade in idag på den varpå jag började gräva efter vad som föranledde detta. Jag såg en utdelningssänkning som trolig anledning och visst var det så.
Pimco sänker utdelningen på flera ETFer, i huvudsak sådana med municipal bonds (obligationer från kommun o dyl). Blackrock sänkte på sina muni ETFer förra året medan Pimco körde på. Även om de kör med cirka 40 procent gearing på dem är det ändå en ganska hög nivå de vidhållit på direktavkastningen.
PMF ägde jag men sålde och behöll PCN som jag alltså äger än idag. PCN innehåller företagsobligationer av olika risknivå, delvis långt ut på riskskalan varpå deras innehav ger en betydligt högre ränta än municipal bond ETFerna.
Utdelningen har varit oförändrad i PCN genom flera kriser men jag är ändå försiktig till den och viktar den inte högre än knappa 2 procent. Hade jag genuint vågat tro på att utdelningen är uthållig så hade jag satsat något kolossalt tungt i PCN som gav mig kring 12 procent direktavkastning under 2016.
Länk till PCN hos Avanza (adlink).

Sänkningen de gör på PMF är ganska rejäl, från $0,0812 till $0,059670 per månad. En sänkning med över 25 procent och på kursen $14 ger det 5,1 procent i direktavkastning. Beaktat att PMF är gearad (belånad) med 40 procent så är det ingen lockande placering. PCN däremot som jag äger är ju riktigt nice så länge de inte sänker utdelningen även på den. Får väl se hur länge det håller.

4 kommentarer:

  1. Tack för bra information. Skönt att se att PCN ligger kvar med sin utdelning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var skönt. Jag är ju lite nojig över att de skall sänka. :)

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Om man surfar in på pimco hemsidan så presenterar de en lista en gång per månad med NAV för alla fonder, de som värderas över nav ligger ju närmast till för ett div cut. PCI är den fonden som värderas med en rabatt just nu och är troligt mest köpvärd. Många värderas över nav och då är de troligen inget bra långsiktigt köp. Med vänlig hälsning, Frank

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Frank,
      Värderingen varierar över tid och flera har faktiskt till och från haft ptemievärdering och ändå presterat uthållig bra avkastning. Men visst kan det vara en bra riktlinje att inte betala över NAV.

      Mvh Petrusko

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...