Monday, December 12, 2016

Jag luktar gött och äter apelsin


Rapport från dagens handling på Willys. Apelsiner för 8,9 kronor per kilo och Axe luktagött spray för 16 kronor var mina främsta fynd. Mitt bästa köp var en liten limpa vörtbröd för 30 kronor, mmm så god den var.

Apelsinerna och sprayen är inga stora intjänare för Willys under en sådan här kampanj. Ibland kan det till och med vara förlust på vissa varor och strategin är som vanligt i handeln: gungor och karuseller... Kvittot slutade på cirka 1200 kronor och då är det värt att kränga 3 burkar spray med dålig marginal. Hänger ni med mig? Tjänar man okej på det övriga är det värt att annonsera riktigt vassa erbjudanden för att få kunden att välja just din butik. Väl inne i butiken vet handlaren att kunden köper fler grejer. Om butiken dessutom gör ett bra jobb med exponering osv lyckas de trycka på kunden än fler varor.
Det är ju enkelt att driva affär. Näe nu sansar jag mig, jag tar tillbaka det och fokuserar på att äga affären. Det är jag som äger Willys.

Inga aktier blev köpta idag, Balder pref var nära men nära brygger ingen trolldryck. Jag får nöja mig med mina fynd i mataffären idag. 
Kuriosa på det: AXE ägs av Unilever som är en jätte i dagligvaruhandeln med en lång rad fina varumärken såsom: YES, Flora, Ben & Jerrys mfl. De har god utdelningshistorik och direktavkastningen är kring 3,5 procent. Ett fint bolag IMO (In My Opinion).



7 comments:

  1. Du bar väl med dig kvittot hem?

    Läste idag om digitalt kvitto inom Axfood Närlivs butikerna! Bra initiativ! Man slänger ju ändå bara det där kvittot! När kommer det till Willys/andra butiker?

    "Förbrukningen av papperskvitton i Sverige motsvarar årligen ca 60 000 träd så det är definitivt en positiv utveckling för miljön när Axfood Närlivs nu är först ut inom dagligvarubranschen med den här tekniska och enkla lösningen."

    ReplyDelete
  2. Hej,
    UL och JNJ mfl verkar många ha ögonen på, men det är väldigt sällan man ser kommentarer kring Nestle', trots att det är ett gigantiskt företag med massor av starka varumärken. Vad är dina tankar kring Nestle' vid en jämförelse med UL exvis?

    ReplyDelete
  3. Hej Anonym,
    Jag såg det pressmeddelanden också, riktigt coolt. Grymt att de är först ut med det där.

    Mvh petrusko

    ReplyDelete
  4. Hej Anonym,
    Nestle har aldrig fastnat på mina screeners där flera parametrar kring utdelningen sannolikt är det som sållar bort bolaget.

    Mvh petrusko

    ReplyDelete
  5. Som parfymallergiker är Axe rena döden, speciellt frustrerande då folk kränger på sig en halv burk direkt efter träning. Bara för mig att lämna omklädningsrummet direkt :(

    Äger både Axfood och Unilever hehe.

    ReplyDelete
  6. Yes är P&G varumärke! Fortsätt med en bra blogg! /Jimmy

    ReplyDelete
  7. 90-talet ringde nyss och ville ha tillbaka sin deo...

    ReplyDelete