Pfizer höjer utdelningen 7 procent


Idag meddelade Pfizer att de höjer utdelningen till $0,32 per kvartal, upp från $0,3. Helt i linje med mina förväntningar och rimligtvis övriga marknaden också. De har höjt kvartalsutdelningen med 2 cent i flera år nu.
Aktien är i skrivande stund upp över 2 procent men det är nog inte utdelningen som ligger bakom det. Flera bolag i sektorn är upp ungefär lika mycket, Johnson & Johnson tex är upp 2,49 procent vilket nästan är på pricken lika som Pfizer.

Pfizer står nu i $32,51 och med utdelningen om $1,28 är direktavkastningen 3,93 procent.
Utdelningshöjningen gäller från utdelningen i mars och den har X-date i början av februari.
Länk till Pfizer hos Avanza (Adlink).

Disclaimer: Jag äger Pfizer.

Annons:
Allt om utdelningsaktier. Köp boken på svenska hos Adlibris
Hernhags nya bok, Bli rik på Aktieutdelning. En suverän bok på svenska om sunda aktieinvesteringar. Det mesta man behöver veta om att investera i utdelningsaktier.

6 kommentarer:

  1. Hej Petrusko,

    Precis som du håller jag på att bygga upp en utdelningsportfölj. Vad tror du om dom så kallade "enfastighetsaktierna"? Självklart är jag medveten om risken med att ha en fastighet och en hyresgäst. Men är det troligt att ICA lämnar Saltängens lager i Västerås eller att SAAB överger lokalerna i Kallebäck?

    SvaraRadera
  2. Tjena anonym,
    Har du tur går det vägen med enfastighetsbolagen men de finns av en anledning. Det är riskabla fastigheter att äga. HAde det varit en bra attraktiv tillgång så hade de där bolagen inte funnits, då hade de stora fastighetsbolagen äkt kåkarna. Nu gör de sig istället av med möget.

    Jag vet att det är sunkiga bolag och vet jag att det är sunk så avstår jag. Det finns så mycket bra grejer att äga istället.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  3. Du har både Pfizer och JNJ? Likviktad på dem?

    SvaraRadera
  4. Låter som ett bolag som man kanske ska läsa på lite mer om, verkar intressant :)

    Hur länge ungefär har du ägt Pfizer?

    SvaraRadera
  5. Hej David,
    JNJ är ett viktigt innehav för mig och mitt top pick i sektorn. Den väger kring 5% av min portfölj. Pfizer däremot är oviktigt, jag tog in den relativt nyligen och har under 1% med sikte på att komma upp i just 1%.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  6. Hej Kronantillmiljonen,
    Jag ägde Pfizer i flera år men sålde kring finanskrisen då de sänkte sin utdelning. Nu har jag relativt nyligen tagit in en liten slurk och siktar på att vikta den 1%.
    Pfizer är en jätte och inom läkemedel är storleken en enorm fördel. De har god outlook och en rimlig värdering. Jag hoppas den blir ett bra komplement till mina JOhnson & Johnson.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...