Rapportbesvikelse från Skanska

Idag presenterade Skanska sin 9 månaders rapport och den kom in klart under förväntningarna. Både omsättning och vinst låg under analytikers och marknadens förväntningar.
Orderingången var stark, riktigt stark men det räckte inte för att hindra aktien falla cirka 6 procent i skrivande stund.
Marknaden hade förväntat sig en stark orderingång och den kom in stark. Sätter man siffror på det så var väntat 42,9 miljarder kronor och den kom in på 46,4 miljarder kronor. Starkt blev väldigt starkt kan man säga.
Den starka orderingången vittnar om god business framöver för Skanska. En sak jag reagerade på under presskonferensen var hur VD Johan Karlström poängterade den starka svenska bostadsbyggarmarknaden. Han sade det med inlevelse och upprepade det direkt med kraft i både stämma och kroppsspråk.
Jag får känslan att vi får se en hel del orders till Skanska framöver gällande bostadsbyggnad i Sverige. Just nu har Skanska byggstartat aningen färre bostäder jämfört med samma perioden förra året 2926 vs 3051 st.

Rapportreaktionen på minus 6 procent vill jag inte kalla en överreaktion, den speglar dock inte min långsiktiga syn på Skanska varpå jag valde att köpa fler aktier idag. Jag tog in ett knippe på 192,5 kronor. Räknat på en oförändrad utdelning ger det en direktavkastning om cirka 3,9 procent. Skanska är en stadig höjare varpå man till våren kan förvänta sig en lite högre utdelning än så. Analytikers och bankers snittestimat för skanskas utdelning till våren är 7,79 kronor.
Länk till Skanska hos Avanza.

I bilden längst upp är en sammanställning över Skanskas finansiella mål och dess affärsmodell. Ganska käck bild som ger mycket info i ett svep.

Disclaimer: Jag äger Skanska.

Annons:
The Single Best Investment creating wealth with dividend growth. Boken av Lowell Miller som av flera lyfts fram som en av de bästa om att spara i aktier och utdelningsaktier specifikt. Läs hur du hittar de bästa utdelningsaktierna och hur du bygger en pengamaskin.

11 kommentarer:

  1. Plockade på mig några extra aktier jag med. Tror verkligen på bolaget!

    Trevlig helg

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
  2. Skrämmande. Nu ska det svenska bostadsbyggandet rädda världen. Det ger mig kalla kårar. Redan idag byggs det för fulla muggar och det verkar vara svårt att få tag på arbetskraft. Inte bara de stora jättarna utan även alla mindre me-too-bolagen hamrar allt de orkar. Skanska ska bygga i Nacka där även andra bygger. Kommer de att få allt sålt? Inom tullarna ja, men utanför som Nacka och andra områden utanför. Folk tycker ju att Liljeholmen är bakom varggränsen.
    Skanska betraktas som ett amerikanskt bolag och har fått order på infrastruktur som borde ta ordentligt fart nu då penningpolitiken gjort sitt. Men amerikanerna är betalar inte något extra. De vet att upphandla så det blir ingenting över till aktieägarna. Order kommer säkert in men ger de något över till aktieägarna? Och den svenska marknaden där byggbolagen kan ta vilka priser de vill (eller nästan) är för liten. Känns inte rätt nivåer för mig att gå in nu då jag kommit ur med bra avkastning.

    SvaraRadera
  3. "Han sade det med inlevelse och upprepade det direkt med kraft i både stämma och kroppsspråk."

    Confirmation bias, någon?

    SvaraRadera
  4. Håller med 160 kr är rimligt att börja ta position. Men Petrusko gillar att gå in högt med förhoppning om att snitta ner sig över tid. Går bra om man är långsiktig.

    SvaraRadera
  5. "Skanska skall finnas i varje välkomponerad börsportfölj" sa en duktig investerare till mig för ca 15 år sedan. Jag följer det rådet än idag. Känns inte fel trots dagens kalldusch!/Gunilla

    SvaraRadera
  6. Alltså helt galet vilken rea det blev!
    Nästan som om att Willys skulle sälja kycklingfilé för 25 kronor kilot :)
    Självklart handlade jag på mig ett knippe jag också.
    Bra summering av det viktigaste i rapporten

    SvaraRadera
  7. Hej! Själv shoppade jag Ahsell idag, var väldigt märklig reaktion första timmen.
    Fick inte alls den tilldelnigen jag önskade , men med tanke på att priset blev billigare än jag räknat med (50 kr) och sedan kunde man handla den billigare på rätt konto, isk ,blev det hela ändå väldigt bra.

    Har köpt på mig lite TR i sagax nya D aktie.. skulle vara intressant om du petro hade något bra beräknings exempel hur den ska värderas.. själv kom jag fram till att rabatten jämfört med preffen bör vara drygt 15%.

    Vänligen JFG

    SvaraRadera
  8. Hej JFG,
    När teckningsrätten handlades kunde man ju räkna bakvägen vad aktien värderas till men nu handlas den ju via BTA. 27-27,5 kronor har den handlats för idag.

    Det är en väldigt speciell skapelse den här aktien. Jag tycker den skall handlas en bra bit under preffen. På 26,5 kronor är den attraktiv i rådande marknad men så mycket mer än så passar jag nog på den.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  9. Sluta gnälla och köp bara Lpo

    SvaraRadera
  10. Vad händer med Realty Income?
    Den tycks vara i fritt fall!

    SvaraRadera
  11. Jag ökade också lite. Huvudanledningen till det var att jag en längre tid grämt mig över att jag inte tidigare tagit en större position och sedan länge bestämt mig för att jag ville öka innehavet. Nu kom ett läge att öka mitt långsiktiga innehav till 192,40 kronor per aktie när den handlas till 3,9 procent mot årets utdelningsnivå. Handlar i detta skede mest om att behålla en jämn portföljandel - en större ökning väntar jag dock med - finns risk att aktien faller ytterligare.

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...