Se över dina avtal och spara tusenlappar

Häromdagen tipsade jag om att spara in på plastpåsar i mataffären och nu kommer jag med ännu ett tips om hur man kan spara ett par slantar. Jag skriver ju egentligen främst om investeringar men det här tror jag många kan ha nytta/glädje av och det är något jag själv gjort nyligen så let´s roll with it.. =)

Det kan låta som en klyscha eller man kan tro att det rör sig om småpengar men det finns mycket att spara på dina olika abonnemang och avtal. För drygt ett år sedan pressade jag ned priset på mitt bredband och nu var det dags igen. 12 månader har gått och priset på mitt bredband steg till nära 500 kronor per månad. Jag gjorde som förra året, ringde till Comhem och sade att jag vill säga upp mitt avtal om jag inte får behålla det låga priset. Denna gången fick jag inte riktigt som jag ville utan landade på en månadsavgift på 299 kronor för mitt bredband 250 mbit. Femtio kronor mer än tidigare men ett par hundra lägre än "ordinarie" pris.

Min elräkning från Fortum har även den blivit drastiskt högre varpå jag använde en prisjämförelsesajt för att söka fram bästa dealen. Fördelen med detta är att man får en specialdeal. Utöver att man får extra lågt elpris kan man under 12 månader slippa diverse avgifter som annars tillkommer varje månad. Förra året mynnade det ut i Fortum och även i år erbjuder Fortum den bästa dealen men det gäller ju bara nya kunder så jag valde Vattenfall som erbjöd en nästan lika bra deal.

Uppskattningsvis har dessa två åtgärder besparat mig kring 4000 kronor per år.

Länk till Compricer prisjämförelse för elavtal.

Som aktieägare hade jag ju helst velat stanna kvar hos Fortum men de kunde ej matcha dealen så jag får vara otrogen 12 månader och välja dem nästa gång. Jag äger alltså Fortum.



6 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Detta är bra. Tack P. Sen brukar jag gå över försäkringar varje år. Bilar, hus, djur etc. Blir otroligt mycket sparat. Ibland är compricers tjänster bra, men inte alltid.
    Sedvanliga högaktningsbetygelser,
    Dan

    SvaraRadera
  3. Hej Petrusko! Hur stor andel av din totala portfölj är utländska innehav och hur stor andel utländska innehav vill du långsiktigt ha totalt? Vilka länder har du representerade i portföljen och på samma sätt är det några länder du saknar & i så fall vilka länder samt har du några aktier du tänker långsiktigt du vill äga i dessa länder? Hälsar Lars D

    SvaraRadera
  4. Tjena Lars,
    Just nu har jag 12% noterat i USD och 2% i Euro. Jag är ganska nöjd med det. Tidigare hade jag bortåt 20% i USD men nu när dollarn stigit så kraftigt och jag är mer känslig för variationer i utdelningens storlek i kronor så har jag antagit denna lägre viktning.

    I dollarposten om 12% ingår två globalfonder SDIV och IDV. Det är ju ingen ren exponering i USD på samma sätt som tex Realty Income med fastigheter i USA.

    Sverige har en fasligt massa fina bolag så man klarar sig hyggligt här egentligen. Efter att jag läst flertalet amerikanska böcker har jag fått upp ögonen för en rad fina USA-bolag varpå jag äger en del där men i övrigt har jag ingen ambition att ha direkt exponering i något visst land. Det är ju mer av en spekulation i valutan och just det landet. Det kan ju vara en grej det också, om man tex tror på Vietnam kan man köpa fonder med expo i det landet.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  5. Jag uppskattar alla Dina spartips, även om det inte handlar om investeringar, t.ex. så skaffade jag ett PREEM kort i maj, mest p.g.a Ditt inlägg och är jättenöjd med kortet. Fick bl.a. ett presentkort på 100kr som jag kunde använda som jag ville. Även för tankning. Dessutom 1% återbäring på alla kortköp. Tack Petrusko

    Ha en bra dag

    //Krusse

    SvaraRadera
  6. Skaffade precis som Krusse ett Shell kort! Väntar på första återbäringen!

    Mitt spartips,
    Vill man ha billig fast telefoni, köp en Siemens Gigaset C530IP plugga in mot routern o ett kontantabonnemang hos Cellip! Ställ handenheten med laddare där du passerar varje dag så visar den dagens och kommande väder! Abonnemanget kostar 69:- per månad som man får ringa för....ringer man inte för det sätts det tillbaka till ditt konto hos Cellip!

    //Gobb

    SvaraRadera

OMX Stockholm Banks

  De svenska storbankerna har gått bra det senaste året i spåren av ett normaliserat ränteläge. Hittills i år har de presterat en god totala...