Odd Molly och fina skor

Häromdagen var jag och fru petrusko ute på en promenad. Vi gick förbi en bekant och stannade en stund och pratade. Efteråt kommenterade min fru vilken fin tröja vår bekant hade och att den var av märket Odd Molly. Själv noterade jag inte tröjan utan hade istället checkat in hennes fina skor av märke UGG.
Hon hade jättefina kläder helt enkelt.
På vägen hem hade min fru en lång utläggning om varumärket Odd Molly och någon annan bekant som hade en annan jättefin Odd Molly-tröja. Jag snappade upp känslan av premium min fru har kring varumärket och tänkte för mig själv att det där är börsnoterat.


I hemmets lugna vrå har jag tagit mig en snabb titt på bolaget och jag är inte det minsta imponerad.

Jag vill ha stadigt stigande utdelning men Odd Molly bjuder dessvärre på en stadigt sjunkande utdelning. Inget roligt alls!
Oavsett anledning till den sjunkande utdelningen kan man ju av den få tankar kring ledningen och dess kompetens. Inget seriöst bolag med duktig ledning gör så här. Dela ut 4,5 kronor för att året efter det dela ut 3 kronor och sedan 1,5 kronor. Sunkigt värre.

En snabb titt på diverse nyckeltal ger ingen rolig bild av bolaget. De verkar ha kämpat att nå lönsamhet. För fem år sedan omsatte de mer än idag (enligt morningstar.com).  Senaste året har de dock fått upp lönsamheten och försäljningen från året innan. Om det är ett trendbrott får framtiden utvisa. De har en riktigt dålig historik i vart fall.

Jag gillar starka varumärken som kunder har en tydlig uppfattning/känsla om. När jag spanar runt lite verkar det som att Odd Molly är riktigt fina grejer och har sin plats i någon sorts premiumsegment.

Varumärket Odd Molly verkar bra, kanske bolaget och aktien kan bli det också på sikt?
Länk till Odd Molly hos Avanza.

Disclaimer: Jag äger inte Odd Molly.


3 kommentarer:

  1. 2014 verkar utdelning varit inställd dessutom, ifall du inte noterade det.
    Off-topic, får man önska ett uppdaterat tårtdiagram över portföljen? Du har skyfflat om mycket sen sist :)

    SvaraRadera
  2. Har du tittat på VF corp? Är historiskt sett undervärderat just nu. Till skillnad mot Odd M så har VF en bred portfölj med kvalitet. Mvh

    SvaraRadera
  3. Tror lite tvärtom att Odd Molly var mest trendigt för fyra-fem år sedan och nu inte är så inne längre och därav de lägre vinsterna (och utdelningarna)

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...