I torsdags höll Volvo kapitalmarknadsdag i USA och den startade kl 14:30 svensk tid. Presentationen streamades på Volvos sajt varpå jag satt vid min dator och följde den. Den höll på i flera timmar och jag missade en dryg halvtimma då jag behövde ge mig iväg och fixa en snabb grej.
Anyhow, jag följde den här kapitalmarknadsdagen och kortfattat kan man säga att inget nytt presenterades egentligen. Den största grejen var nog att de yppade en målsättning om en betydligt högre marknadsandel på lastbilar i USA samt kort varför de ansåg de hade god potential att lyckas. I Dagsläget har Volvo och MACK tillsammans kring 15 procent och de siktar på att nå 25 procent inom några år.
Jag tror Volvo har goda möjligheter att lyckas med detta. De har en helt ny lineup med lastbilar och fantastiska produkter. Under en tid har MACK hållits tillbaka av att de inte kunnat producera det som efterfrågats. Det har varit tjorvigt i leveranskedjan men blickar vi framåt nu så är det där under kontroll. MACK kan gasa och trycka ut fler lastbilar. De kan möta efterfrågan framöver.
Självklart var gubbarna på Volvopresentationerna positiva som tusan. Det är en del av deras jobb att sälja in bolaget på en sådan här presentation. Jag gillar siffrorna i Volvo och jag gillar caset, läget och potentialen. Transporter på väg estimeras växa kraftigt fram till år 2050 och det betyder en växande marknad för Volvo på sikt. Utöver det stiger ju även priset på Volvos lastbilar över tid. Tar de även en större del av marknaden blir det rejält högre omsättning.
Vissa är skitnödiga över att Volvo inte presenterade nya mål och feta utdelningar. Jag tar det med ro och ser den stora kassan som en del i att Volvo är så rackarns bra som de är nu. Backar man bandet 15-20 år så presterade inte Volvo lika effektivt och de hade inte en stor kassa. När det blev sämre tider så var det djup kris i Volvo. Nu är bolaget effektivare och parerar ändringar i konjunktur/efterfrågan bättre. De har en rejäl kassa som stöttar dem. De investerar kraftigt i utveckling osv samtidigt som de genererat än mer cash. Utan den stora kassan är det inte lika plättlätt att satsa på utveckling, parera svagare efterfrågan osv. Jag vill se Volvo hålla en rejäl kassa framledes. De genererar ett rejält kassaflöde varpå de kommer kunna pynta god utdelning ändå. Blir det avsevärt sämre tider är det bättre att skippa bonusutdelningen och behålla stor kassa. Jag gillar den feta utdelningen men är beredd på att det kommer tider när det inte blir någon bonusutdelning.
Igår klippte jag in fler aktier i Volvo på kurs strax under 270 kronor. Utdelningen var totalt 18 kronor i år och nästa vår väntas den bli något liknande (estimaten är kring 19 kronor). Direktavkastningen är hög i Volvo med bonusutdelningen inräknad. 6,6 procent räknat på utdelningen nu i år och cirka 7 procent på en antagen utdelning om 19 kronor våren 2025.
Länk till Volvo hos Avanza (reklamlänk).
Man kan handla JEIP och JEQP på Avanza nu, trodde du skulle meddela oss mindre vetande om det?
SvaraRaderaTjena,
RaderaJag har skrivit om det på Twitter och i någon kommentar på bloggen. De kom igång nu på morgonen. Jag skriver om det på bloggen under dagen.
Mvh petrusko
Hej Petrusko. Bra kommentar, jag håller med om vartenda ord. Noterar också att Martin L förde ett väldigt klokt resonemang ang. varför den stora kassan är gynnsam för bolaget.
SvaraRaderaOm jag finge önska mig något ytterligare så skulle ju en kvartalsutdelning vara smakfullt.
Tjena Knocker,
RaderaJa det vore rimligt att dela upp utdelningen. Normalt sett kan man argumentera för att det då inte gör ett lika stort intryck i kassaflöde/kassan men nu är det ju Volvo vi snackar här och de kan dunka ut sin fetingutdelning utan att det besvärar dem öht. =)
Mvh petrusko