Jag släppte lite Volati preff här

 


Jag gillar Volati preferens och tycker den är en bra komponent om man investerar i preffar och D-aktier. Den sticker ut bland alla fastighetsbolag och tillför något bara genom att vara i en annan sektor. Bolaget har ett bra kassaflöde som backar upp preffutdelningen gott och väl.

Trots att jag gillar den här preffen så sålde jag en liten del här på 614 kronor. Utdelningen är på 40 kronor per år och betalas kvartalsvis om 10 kronor. Nästa utdelning är nu i maj. På kursen 614 kronor är direktavkastningen 6,5 procent. Det speglar riskbilden i den här preffen väl och är klart lägre än många utav fastighetsbolagens preffar och D-aktier. Det är en anledning att gilla den här, för den lite lägre risken.

Hur som helst tyckte jag det var ett okej tillfälle att släppa en del av mitt innehav och skifta över det till JGPI JPMorgan Global Equity Premium Income. Den har en direktavkastning kring 6 procent samtidigt som där finns viss kurspotential på sikt. I långa loppet borde den ge en högre totalavkastning eftersom den ger exponering i vanliga aktier som stiger i kurs på sikt. Att direktavkastningen är så pass hög ändå beror på att de också ställer ut indexoptioner och delar ut intäkterna från det. Man äger Volati preferens för man vill ha en hög utdelning och caset är det samma med den här JGPI, den är skapad för att generera hög utdelning.

JGPI pyntar utdelning varje månad och imorgon är X-dag för den senaste utdelningen. Eftersom jag köpte idag har jag rätt till utdelningen medan från och med imorgon har man inte rätt till den. Läs mitt inlägg med info om den senaste utdelningen i JGPI: https://petrusko.blogspot.com/2024/04/utdelning-for-april-spikad-i-jgpi-fran.html

Jag gillar Volati preferens för den lite lägre risken men den får lite mindre andel i portföljen av samma anledning. Den lägre risken gör att direktavkastningen är lägre i den här jämfört med andra preffar. Jag har tex väldigt mycket mer pengar i NP3 preferens och den är jag mindre benägen att minska i jämfört med Volati preff. Risken är högre i NP3 preff men den är ändå på en rimlig nivå varpå jag finner den mer attraktiv att ha ett större belopp i. NP3 preferens har en direktavkastning kring 7 procent i skrivande stund. Läs mitt inlägg om fastighetsbolaget NP3 med kommentarer kring dess bokslutsrapport: https://petrusko.blogspot.com/2024/02/np3-bokslutsrapport-2023.html

6 kommentarer:

  1. Ja det är ju oftast totalavkastningen som räknas, men man bör ju även ta i beaktande om man är i en situation där man hellre vill ha ett stabilt kassaflöde än att maximera avkastning (och behöva sälja vid en viss tidpunkt). JEPI/JGPI bör ju prestera bättre än volati pref på sikt då du utöver utdelningen har en potentiell värdeökning som extra krydda på moset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Snålgrisen,
      Tack för din kommentar. Ja det är olika vad investerare strävar efter och den här JGPI är för dem som vill ha stor utdelning samt de som vill ha lägre volatilitet. Det är viktigt att från start också ha med sig att man gör ett avkall för att få lägre volatilitet och stor utdelning. Man avsäger sig en del av kurspotentialen till kostnad för detta. Man skall inte förvänta sig att fonden skall slå index eller gå makalöst bra. Över tid kan den tänkas prestera lite sämre totalavkastning än globalindex samtidigt som den bjuder på en lugnare resa och pyntar stor utdelning.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Hej Petrusco
    Du skrev någon gång angående JGPI och QYLE.
    Något om att den senare fonden "äter" upp kapitalet.
    Har du lust att utveckla det?
    Jag förstod aldrig varför det skulle vara på det sättet.
    Är ägare till båda.
    Mvh //Stefan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Stefan,
      Tack för din kommentar. KOrtfattat så gör QYLE inget utav de bra sakerna jag lyfter fram. Däremot gör de en dålig sak som jag nämner.

      QYLE säljer optioner en gång per månad på hela sitt innehav. De gör det dessutom till aktuellt dagspris. Så här: Idag kostar mina indexportfölj 100 dollar. Betala mig några procent idag och du får köpa hela min portfölj för 100 dollar om 30 dagar.

      På det här viset har QYLE helt och hållet sålt bort all uppgång och är inte med upp någonsin. Om börsen alltid går upp så blir avkastningen positiv. Nu går ju inte börsen upp konstant utan den går ned och upp och ned igen. När börsen gått ned 10 procent och QYLE ställer ut optioner på hela sin portfölj så gör de det till aktuellt pris. De säger då efter nedgången att optionsinnehavaren får köpa hela portföljen om 30 dagar till det här låga priset som gäller nu efter att börsen rasat. QYLE är med på all nedgång men missar all uppgång. En del av optionsintäkterna använder de till att återinvestera i portföljen men det är en så liten del att det aldrig kan väga upp börsens stora rörelser ned.

      Det senaste året har QYLE presterat bra för börsen har råkat bete sig på ett sätt som är optimalt för den fonden.

      På 3 års sikt har QYLD som den heter i USA presterat en årlig totalavkastning om 4,6 procent. Så i runda slängar är det 12 procent utdelning och minus 7,4 procent i kurs per år.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Tack så mycket och snabbt svarat.
      Jag har inte ägt den så länge så jag sett någon nedgång. Ger en mycket bra utdelning varje månad men jag kommer inte låta mitt nysparande gå dit längre.
      Får bli JGPI istället.
      Tack igen //Stefan

      Radera
    3. Tjena Stefan,
      Det finns mycket annat att investera i än QYLE. Den har en bedrägligt hög direktavkastning den där QYLE. Den behöver inte vara helt oduglig men man måste vara medveten om det där med totalavkastningen och det tror jag många missar. Man tror att man får all den där direktavkastningen ovanpå en fast eller stigande andelskurs. Att andelskursen backar över tid och drar ned totalavkastningen till 3-5 procent per år missar nog många.

      För de som söker en alternativ investering, något som beter sig annorlunda än börsen och för den som accepterar en totalavkastning kring 3-5 procent så kan fonden ändå vara användbar. Den kan tex sänka volatiliteten. De flesta resonerar inte så utan är ute efter den höga utdelningen och då finns det andra alternativ som är bättre.

      Mvh petrusko

      Radera

Europa som investering

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Som investerare finns det många olika indelningar man kan göra på världens alla bolag....