Latours värdering nu och historiskt

 


Investmentbolaget Latour är för tillfället väldigt högt värderat. Förvisso var värderingen än högre relativt nyligen men den behöver gå ned ytterligare för att anses rimlig. Det var inte längesedan aktien handlades med en premie kring 60 procent. Familjen Douglas som är storägare i Latour kunde inte motstå tillfället att sälja av ett knippe aktier. Jag förstår dem, de fick helt knasigt bra betalt. Sedan dess har värderingen gått ned till nuvarande cirka 29 procent substanspremie.

Grafen ovan visar Latours substansvärdering de senaste 10 åren. Trenden visar en sakta men säkert högre värdering över tid. Anledning till det är att Latour blivit mer transparenta och tydliga med värdet i den onoterade delen samt att de presterar väldigt bra och förtjänar en högre värdering. Vid 2019/2020 skedde dock en snabb och kraftig förändring i värderingen där den gick till tiotals procent i premie. Rent fundamentalt är det svårt att motivera värderingen men det är så mycket mer som påverkar. Latours aktie är inte så likvid och är lite känslig för stora flöden. De har blivit upptagna i diverse index som medför att indexfonder köper oavsett värdering. Vi får se hur det spelar ut men jag tror inte att Latour kommer ligga stadigt på en skyhög värdering. Tids nog kommer det nog normaliseras.

Jag har köpt upp till cirka 5 procent premievärdering där jag satt gränsen för vad jag tycker är rimligt. Det har inte blivit några köp det senaste året då den varit så högt värderad men jag får nog köpt mer förr eller senare.

Latour rapporterar substansvärde i samband med kvartalsrapporter. Du kan följa utvecklingen av substansvärdet via sajten Ibindex. De utgår från det rapporterade substansvärdet och justerar det sedan dagligen för utvecklingen av den börsnoterade delen.

Mina Latouraktier behåller jag trots den höga värderingen. På riktigt lång sikt tror jag på bolaget och vill inte försöka tajma någon sorts trading i aktien. Det kan snabbt bli både dyrare och billigare. Jag väntar dock med att köpa mer aktier till dess den handlas kring 5 procent premie igen.

Länk till Latour hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

5 kommentarer:

  1. Som du säger blir man ordentligt sugen på att sälja av när premienivåerna blir rent löjliga, men då sätter man ju sig samtidigt i en situation där man måste bestämma sig för vilken nivå man vill börja köpa in sig igen om man vill äga bolaget långsiktigt. En nivå som kanske aldrig inträffar, hur länge du än väntar.

    Om man dessutom har som investeringsfilosofi att alltid ligga fullinvesterad behöver pengarna under tiden placeras någon annanstans. Då blir det genast ytterligare ett beslut (sälj av något annat) som krävs när du skall in i Latour igen. Jag gör som du och behåller trots hög värdering.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många som anser att det är dyrt överhuvudtaget nu på aktiemarknaden och tycker man ska sälja. Men då tror jag man strirrar sig blind på USA. Riktigt höga värderingar där på sina ställen. Tror det bästa att göra nu för tillfället är att även börja leta efter marknader med lägre värderingar. Större bolag med ett säkert kassaflöde tror jag klarar sig hyfsat för trots allt kommer denna pandemi ta slut någon gång och då vill säkert ingen stå utanför och bara titta på.

      Radera
  2. Jag gör precis likadant. Det var längesedan jag köpte mer även om jag gärna skulle vilja vikta upp den mer. Men inte till vilket pris som helst. Så tillsvidare får den bara ligga kvar i portföljen :)

    SvaraRadera
  3. Jag gör tvärtom - säljer vid löjligt höga värderingar. Latour är helt borta, mycket bure är borta och nu senast är det VNV som fått stryka på foten. I fallet VNV så är det dock svårt att investera kapitalet i de (kontra investmentbolaget) rabatterade aktierna :) så VNV byttes mot Prosus.

    SvaraRadera
  4. Man undrar om det är något galet med börsen just nu? Rekordhöga kurser och värderingar mitt under en pandemi där i princip alla utvecklade länders ekonomier krymper. Samtidigt har vi alla dessa premier på investmentbolag som är rent utav ologiska. Särskilt ologiskt i de fall det går att kopiera huvuddelen av investmentbolaget genom direkta inköp av börsnoterade innehav. För mig är det ett mysterium.

    Men obalanser brukar jämnas ut med tiden. så jag gör som du och ligger still på köpknappen för tillfället.

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...