Industrivärden rapport kvartal 2 2020


Investmentbolaget Industrivärden har lämnat rapport för det andra kvartalet 2020. Bolagets aktieportfölj består till 100 procent av börsnoterade bolag varpå det inte är några stora överraskningar i rapporten. Det är ju inte svårare att följa Industrivärden än att titta på kursutvecklingen för de olika bolagen i portföljen. Volvo, Handelsbanken, Sandvik, Essity mfl. Alla innehaven syns i bilden ovan där andelen av portföljen också framgår.

Substansvärdet var per 30 juni 245 kronor per aktie. Idag är det cirka 255 kronor enligt sajten ibindex.se. I skrivande stund handlas aktien i 219 kronor vilket ger en värdering om 14 procent rabatt mot substansvärdet.

Totalavkastningen de 6 första månaderna är för Industrivärdens C-aktie -7 procent medan breda börsindex (SIXRX) presterade -4 procent. Lite sämre än index hittills i år alltså och förklaringen är främst att värderingen sjunkit, att substansrabatten har ökat.

På lite längre sikt har Industrivärdens C-aktie presterat bättre avkastning än breda börsindex medan den lägre värderingen på senaste tiden lett till en svagare avkastning på kort sikt.

Skuldsättningsgraden är nere på 5 procent vilket är en bra bit under maxgränsen som de nu har satt till 10 procent efter att förr om åren tillåtit en långt högre nivå än så. Under det första halvåret har Industrivärden köpt mer aktier i befintliga innehav och påpekar i rapporten att nuvarande skuldsättning ger dem ett stort köputrymme. Personligen skulle jag gärna se lite nytt i Industrivärdens portfölj och de har på senare år uttalat ett sådant intresse. I vanlig ordning tar de det lugnt och sansat.

Det kan låta tråkigt att Industrivärden gått sämre än index på sistone men jag ser det snarare som att man nu har möjlighet att köpa in sig i bolaget till ett bättre pris än tidigare. Jag gillar Industrivärden och tycker det är en bra komponent i en långsiktig portfölj. Jag tror mer på Investor och Latour men min risk skulle vara väldigt mycket högre om jag enbart ägde de två. Min portfölj har en bred diversifiering och Industrivärden väger strax över 3 procent.

Länk till Industrivärden hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

4 kommentarer:

  1. Tror inte Industrivärden har köpt ett nytt bolag på sex sju år va? Långsiktighet är ju bra men upplever industrivärden som tråkigt och ospännande. Bättre med Investor eller Latour där man får deras onoterade delar också

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Näe det är verkligen inte mycket action. Tror det senaste förvärvet var ICA men det har de ju redan avyttrat. De gjorde en riktigt smart kapitalanskaffning med ICA som konvertibel och gjorde på den vägen upp en exitplan flera år på förhand (tror det var 5 år).

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Jag ser IV som en riskspridare i min tråkiga portfölj, och det var glädjande att du också betraktar IV som det. Som Hejsan ovan tycker jag de onoterade i Investor är mer spännande. Tack för informationen och trevlig sommar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hello,
      Ja verkligen. Investor har en helt klart mer intressant portfölj och inte minst den onoterade delen.

      Mvh petrusko

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...