Ett knippe preffar


Jag förvaltar min portfölj med målsättning att den skall generera att kassaflöde till mig att leva på. Jag lever på utdelningar och en del av min portfölj utgörs av preferensaktier just för det pålitliga kassaflödet. Preffarna är konstruerade på sådant sätt att bolagen har incitament att pynta utdelningen in i det sista. Därför kan man lita på att utdelningen tickar in så länge bolaget håller sig hyggligt sunt och klarar av att pynta sin utdelning.

Vad jag vill säga är att preffar inte på något sätt är "säkra" pengar. Det är ett pålitligt kassaflöde men inte säkra pengar. Oscar Properties och Eniro är två exempel på preffar som blivit katastrof för investerarna.

Igår köpte jag mer NP3 preferens, Corem preferens samt Fastpartner D. Den sistnämnda är ju ingen preff men den funkar i princip likadant. Medan jag tyckte att alla tre de där var fantastiska fynd för ett par månader sedan till betydligt lägre kurs tycker jag att de fortfarande är attraktiva. De handlas till över 6 procent direktavkastning, bortåt 6,5 procent till och med. Det är nice. De betalar utdelningen kvartalsvis. Corem hade en utdelning nu precis i början av juli medan de andra två betalar nästa utdelning i början av augusti.

Sådana här preferensaktier har en begränsad potential och lär avkasta sämre än vanliga aktier i långa loppet. För den som behöver ett kassaflöde kan de vara en intressant komponent. Man kan även se på dem som ett sätt att förändra riskbilden i portföljen. Hur man än vrider och vänder på det lär totalavkastningen bli sämre på riktigt lång sikt. Det skall man känna till innan man investerar i dem.

Jag gillar preffarna både för de pålitliga utdelningarna och för att risken är lägre i dem. På sikt borde jag prestera sämre än index men jag gör det till ett lägre risktagande och jag får mina utdelningar som jag behöver. Så är min strategi och det finns många andra. En populär sådan är 4-procentregeln som går ut på att man har pengarna i superbilliga indexfonder och säljer 4 procent per år. Tanken är att fonderna över tid genererar såpass avkastning att de täcker upp de där 4 procenten samt årliga höjningar i takt med inflationen.

Länk till NP3 preferens hos Avanza (affiliatelänk).

Länk till Corem preferens hos Avanza (affiliatelänk).

Länk till Fastpartner D hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

13 kommentarer:

  1. Är inte ETF:er ett bättre alternativ? De har mer riskspridning och kan ge ökande utdelning. Vet att du har skrivit om några, vad gör att du väljer preffar och inte ETF? /Mvh Jonas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jonas,
      ETFer är ett väldigt brett begrepp. Det är en fond och sådana kommer i alla dess former. Det finns ingen ETF med inriktning mot svenska preferensaktier. Det finns ETFer med amerikanska preferensaktier men sådana finner jag ointressanta. Fixed income med valutarisk på det.

      ETFer med inriktning vanliga aktier är en helt annan grej och är irrelevant för den som bestämt sig investera i preferensaktier/fixed income.

      Som alternativ till vanliga aktier är sådana vanliga ETFer ett intressant alternativ. Jag äger några stycken olika.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. En följdfråga, vad gör att du valde just dessa preffar (och D), varför t ex inte klövern eller volatis pref alt Sagax D? Sist, finns ytterligare preffar än de tre du köpte nu du planerar att ta in i närtid? / chris

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Chris,
      De tre jag köpte i den här gången äger jag sedan tidigare och de väger inte värst tungt medan de har en attraktiv värdering i mina ögon. Jag äger även Akelius och Sagax men de väger väldigt mycket tyngre och jag är inte lika benägen att öka i dem.

      Det finns ju fler alternativ som kan se mer eller mindre attraktiva ut och Klövern som du nämner kan jag tänka mig att äga parallellt med Corem som också är Rutger Arnhults sfärbolag.

      Sagax D som nämndes tycker jag mycket om. Bra bolag och låg värdering.

      Volati är ett speciellt case. Jag föredrar att äga preffar i bolag som har en substans som tex fastigheter. Det är något att luta sig emot om det går söder ut. Medan en verksamhet som att sälja böcker i fysiska butiker inte lämnar ett korvöre efter sig om det går åt fanders.

      Utöver det där så har ju Volati också ställt in utdelningen på preffen. De har för ambition att komma igång och pynta igen så snart de kan. Vi får se hur det blir med det. Jag bevakar den nu med anledning av detta och tittar efter lägre kurs än nuvarande 590 spänn.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Anledningen till den nu inställda utdelningen i Volati Preff är väl endast pga att man mottagit pengar för permitteringar i samband med Corona och är genom detta osäkra på regelverket gällande om man får lämna utdelningar om man mottagit pengar? Pengarna lär komma så fort detta är utrett (med ränta)?

      Radera
    3. Helt rätt, de tror själva att årets utdelningar kommer så småningom, de valde att skjuta upp vårens i väntan på klara besked.

      Radera
    4. Instämmer Beroende på hur mycket man tror på Volati kan det bli en bra affär att sitta på preffen nu.. 10,5% ränta på innestående utdelning om jag inte missminner mig..

      Radera
  3. Hej P

    Genova pref och Sbb d, hur ser du på dem?

    Mvh Erik

    SvaraRadera
  4. Kanske dum eller redan besvarad fråga, men hur tänker du på inflation och preffar mtp den fasta utdelningen? Ska man undvika att hålla dem för länge?
    Tack för en bra blogg!
    Charlie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Använd utdelningen du får till att köpa ännu mer preffar. På sätt skapar du din egen 'ränta-på-ränta' effekt.

      Radera
  5. Hej Petrusko
    funderar på att ta ett lån och köpa nån aktie eller pref
    med bra utdelning.
    då jag får låna till 1.5% sen dra av 0.5 i deklarationen
    så till 1 % lån då..måste ju vara lätt tjänta pengar och få 5-6% i vinst.
    klart det finns risk..men känns som det kommer fortsätta att gå upp. funderar lite på akelius d. eller sbb d
    vad hade du satsat på?

    SvaraRadera
  6. Jag är nyfiken på din ranking 1-10 svenska preffar & D aktier, fokus fastigheter och vad du anser just nu med lång sikt, oavsett ditt innehav just nu. Tack för en grymt bra blogg!

    SvaraRadera
  7. Tja Petrusko! Uppskattar bloggen enormt - tack för dina ständigt intressanta inlägg.
    Jag är intresserad av hur du ser på bostadsrätt vs hyresrätt, har du något inlägg om det? Jag följer en del amerikanska börsprofiler, som alla är överens om att man bör amortera bort hela sitt lån innan man ens börjar ge sig in på börsen. I Sverige, och mer specifikt Stockholm, är ju det så gott som omöjligt att göra om man lånat sig till en bostadsrätt.
    Hur ser du på detta? Jag har än inte belånat någonting, men tycker att det skulle vara superintressant att få läsa ett inlägg med dina resonemang.

    Allt gott!

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...