Igår köpte jag mer Bonava och Investor


Få har nog missat att börsen backat den senaste veckan. Det mesta har backat och det rejält. Jag har köpt mer i omgångar utav bla Investor och Bonava. Jag köpte mer av dem bägge igår och bilden överst visar kursutvecklingen för Bonava och köpen jag gjort. Det är en stadig utförslöpa där. Mina köp har blivit billigare för varje gång. Kanske det blir än billigare idag.

Det ser nästan komiskt ut den där kursgrafen men man måste sätta saker i perspektiv. Det är bara en vecka och på så kort tid kan det gå lite hur som helst i aktiekursen helt frikopplat från bolagets prestanda. på lång sikt däremot kommer bolagets prestanda speglas i aktiekursen. De senaste dagarnas händelser är hot stuff just nu men förändrar inte mina bolags utsikter på riktigt lång sikt. Jag köper därför glatt mer aktier.

Bonava är ett projektbolag som utvecklar nya bostäder. Deras huvudmarknader är Tyskland och Sverige och deras verksamhet lär ha efterfrågan så långt jag kan spå i framtiden. Jag har inte ägt Bonava särskilt länge och håller på och bygger upp det innehavet. Det blir en köpstreak ytterligare så är jag uppe i en vikt kring 0,4-0,5 procent som jag siktar på.

Investor köper jag alltid mer aktier i. Det är ett fantastiskt bolag och en bra riskspridare i sig självt varpå jag valt att vikta det desto tyngre. Just nu väger det strax under 6 procent av väskan och jag har gärna betydligt mer än så.

Nedgången gasade på rejält igår kväll i USA och Stockholmsbörsen väntas öppna ned i samma anda idag. Fortsatt bred nedgång alltså. Då klipper jag nog till på än fler aktier. Som vanligt är jag alltid 100 procent investerad men köper mer för månadsspar och via kredit som jag i efterhand brukar beta ned till samma nivå. Jag håller mig till en belåning under 10 procent av portföljen och ligger just nu precis på den gränsen. En inte allt för försiktig nivå och långt ifrån för vågad.

3 kommentarer:

  1. På avanza står det att bonava bara delar ut 1.50 kr igår. Har dem två sådana och när i så fall delas andra hälften ut?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Fidde,
      Ja Bonava delar ut 1,5 kr även på hösten. Har för mig det är i november men du kan kolla datumet för utdelningen på hösten 2019. De delar ut ungefär samma datum 2020.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. För de som investerar främst för aktieutdelningar så är ju börsnedgångar värsta mellandagsrean ;)

    SvaraRadera

Jag köpte fler Cibus

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Igår köpte jag lite fler aktier i Cibus på en kurs strax över 125 kronor. Det är inte ...