Bli rik med aktieutdelning


I cirka 20 år har jag investerat på börsen med min utdelningsstrategi och jag älskar det. Nu för tiden är det till och med så att jag lever på utdelningen från mina investeringar. Ja precis, jag pyntar min elräkning, mjölken på Willys osv med pengar jag får i utdelning från mina investeringar.

Jag säger inte att utdelningsaktier är bäst men det kan vara en bra och enkel strategi för helt vanligt folk. Ovan är två utdelningsgrafer, överst är byggbolaget Peab och under är investmentbolaget Latour. Jag äger dem bägge och deras historiska utdelning var en viktig del i min analys och val av bolagen. När jag investerar i bolag har jag en rad faktorer jag tittar på varav utdelningen är mycket viktig. Det finns så otroligt många bolag att välja mellan att det är inga problem att göra som jag gör att sålla bort de som inte pyntar utdelning. Jag investerar alltså bara i bolag som betalar utdelning och jag tittar bla på den historiska utdelningen.

Historisk utdelning är ingen garanti för framtiden men det är en bra fingervisning. Har man gjort övriga analysen väl så stämmer det ofta det här att "bra bolag tenderar att fortsätta vara bra".

Utdelningen ljuger inte. Medan man kan trixa med redovisning och få vinster att se bättre ut än verkligheten så går det inte att uthålligt pynta utdelning om inte bolaget genererar tillräckligt med pengar. Det är ju riktiga pengar de betalar ut till dig och det kan man inte trolla fram. Enstaka år kan bolag pynta mer pengar än de genererar men inte längre än så och där kommer utdelningshistoriken in. Bolag med utdelningshistorik likt de två ovan genererar pengar att dela ut till ägarna år efter år. De här två bolagen är dessutom så bra att de stadigt genererar mer och mer pengar. Utdelningen blir allt högre med tiden.

Bolag som genererar stigande vinster och utdelningar får också se sin aktiekurs stiga därefter. Aktiekursen baseras ju till stor del på de vinster bolaget genererar.

Om inte annat kan en utdelningsstrategi vara ett sätt att undvika de sämsta bolagen. De sämsta bolagen kan ofta vara sådana som ej pyntar utdelning och redan där har man filtrerat bort dem. De sämsta bolagen har sällan en lång och fin utdelningshistorik likt de två ovan och där kan man filtrera bort dem.

Utdelningar är inte idiotsäkert men det kan vara ett enkelt hjälpmedel för oss småsparare när vi investerar. Man kan som sagt inte enbart titta på utdelning utan man måste göra sin analys i övrigt också av bolaget. Det är också smart att sprida risken genom att äga många olika utdelningsaktier. På så vis svider det inte så värst om något enstaka visar sig vara mindre bra.

Vad du gör med din utdelning är upp till dig. Om du köper mer aktier för den så växer ditt spar ännu snabbare på lång sikt. Då får du ju fler aktier som pyntar utdelning som du kan köpa ännu fler för som pyntar ännu mer utdelning osv. Kanske vill du använda din utdelning som en extra bonuspeng i vardagen. I början kanske den pyntar en spaweekend och när du regelbundet köpt mer aktier över tid kanske utdelningen pyntar en årlig thailandsresa för hela familjen.

Två enkla saker att ta med sig:

Utdelningar ljuger inte.

Bra bolag tenderar att fortsätta att vara bra.

11 kommentarer:

  1. Hej,
    Du säger du har varit med utdelningar och sparande under senaste 20 åren. Mycket intressanta frågor träder fram och väldigt nyfiken veta om din erfarenhet och din strategi:
    - Hur gick det med utdelningar under finanskraschen 2008?
    - Hur många av dina bolag sänkte sina utdelningar? Hur påverkade dessa sänkningar på dig som försörjer på aktie-utdelningar? Om då hade inte varit beroende, hur tänker du nu och vilken strategi du har idag om kommande lågkonjunkturen som står vid dörren?
    - Det lär många idag lever på utdelningar och samtidig många av dessa har inte alls upplevt en lågkonjunktur eller finnaskrasch (av 2008-kaliber), hur ska man hantera när ev. utdelningar kommer att sänkas eller stoppas? Vilken strategi bör ta för att rida ut perioden?

    Som du säger, man bör självklart vara selektiv när valet av bolag och utdelningshistoriken men man ändå ha en plan B för när ändå händer för de valda bolaget. Jag själv förbereder för att leva på utdelningar kanske ett-två år framåt men har inte alla svar på plats.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Jag äger idag en rad olika bolag med mycket fin utdelningshistorik och flera av dem ägde jag igenom finanskrisen. Generellt sett sänkte de inte men några gjorde det och jag hade något enstaka som blev katastrof (Bank of America). Jag vill minnas att Pfizer sänkte en del och kanske att jag agerade genom att sälja dem då. Jag har ägt dem igen i omgångar men inte just nu. Axfood sänkte lite minns jag men var snabbt över tidigare utdelningsnivåer igen. Det finns många bolag som har flera decennier av utdelnningshöjningar och jag äger flera sådana. Castellum är ett exempel och Johnson & Johnson ett annat.

      Sammanfattningsvis gick mitt portföljvärde ned men utdelningarna tickade på ganska bra ändå.

      Vid millennieskiftet/IT-krisen rycktes jag med och köpte en del IT-bolag men köpte i huvudsak utdelningsaktier. IT-aktierna hade jag tur med och gjorde bra pengar på samtidigt som jag fick otroligt mycket utdelning för pengarna i utdelningsaktierna som jag köpte. Det fanns gott om bolag som handlades jättebilligt och 9-13% direktavkastning var inget konstigt.

      Jag håller mig till sunda bolag. De tenderar att fortsätta vara bra och de kan ta en kris här och där.

      Beträffande utdelningssänkningar så har jag låg acceptans för sådana. I normalläget avyttrar jag sådana innehav medan jag i en händelse av riktigt tuffa tider kan ha viss förståelse. Jag tar det case by case.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Tack Petrusko för ditt svar och att du tog din tid. Jag gillar din kommentar:

      "Sammanfattningsvis gick mitt portföljvärde ned men utdelningarna tickade på ganska bra ändå."

      Och det är det som är viktigast, det spelar ingen roll kursen och värdering för att vi vill inte sälja utdelningsaktier, utan själva utdelningar är viktiga.

      Mvh

      Radera
    3. Jag kan komplettera med ett 30-årigt perspektiv på utdelningar. Min värsta utdelningssänkning var 1992-1993 när det var bankkris i Sverige. Mina utdelningar sjönk med 80%! Jag hade en hel del bank- och fastighetsaktier då, och många slopade sin utdelning helt. Fast redan 1995 var mina utdelningar tillbaka på 1992 års nivå, och sedan fortsatte de upp under 90-talet.

      När IT-bubblan sprack i början av 00-talet klarade jag mig bra, jag hade inte så mycket teknikaktier då. Det blev en sänkning 2002-2003, men bara med ca 5%.

      Vid finanskrisen kom nästa större smäll. Mina utdelningar sjönk med ca 45% från 2008 till 2009. Dock hade de ökat mycket åren före, så bottennoteringen 2009 var ändå på samma nivå som 2005. Efter två dåliga år (2009 och 2010) var mina utdelningar tillbaka på 2008 års nivå redan 2011.

      Min lärdom av detta är att det kan ske rejäla sänkningar i kristider, men att utdelningarna från en diversifierad portfölj sällan går ner till noll. Dessutom har utdelningarna under min tid på börsen repat sig ganska fort, och svackorna har varit kortvariga.

      Min plan är att kliva av och leva på utdelningarna om ca 5 år. Då tänker jag ha 3-4 årsinkomster som buffert på bankkonto för att kunna ta till vid utdelningssvackor. Eller rättare sagt, jag ska ha så att jag kan överleva i minst 3 år när jag har dragit ner utgifterna till ett minimum. Även om det osannolika inträffar att alla mina utdelningar ställs in under en period.

      //PA

      Radera
    4. Tack "PA" för ditt svar, mycket värdefullt dina kommentar! Det ger en hel del info och vad man bör tänka om man ska leva på utdelningar. Som skrev i första jag är ganska säkert att många som idag lever på utdelningar har de inte varit med en riktigt börskris eller krasch. Det där i 90-talet och 80-talet kan man säga en riktig kris som kan komma igen. Jag räknar närmaste vi har ha en fastighetsbubbla som kommer att spricka och en räntehöjning till minst 5-6% som kommer att ske, båda någongång i närmaste framtid och man bör ta detta i beräkning om man ska leva bara på utdelningar.
      Du bör väldigt klok strategi med 3-års överlevnad som buffert.
      Mvh

      Radera
  2. Hej,Intressant och kul läsning. Har hållt på med aktier i 6-7år nu och insett väret av långsiktighet. Har lyckats få ca 215% under dessa år. Fråga mej inte hur :-), har haft mest investmentbolag, åter investerat utdelningarna. Har idag Investor, Lundbergs, Latour, Svolder, Diös, Fast Partner, Peab och Xact High dv.(Förslag på komplettering ?) Sparar ca 50% av lönen, hälften i amotering på hus(lågt belånad men ser det som ett buffertspar med låg risk). Resten sparas i aktier. Målet är att ta pension vid 63 år och som det ser ut nu är det inga problem. Finns trevligare och viktigare saker i livet än arbete.
    Trevlig helg !
    Peter

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Peter,
      Tack för din kommentar. Grattis till dina framgångar, bra gjort hörru. Det låter som du är på god väg mot dina mål. Kör på.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. "Utdelningar ljuger inte" - jag är lite rädd att få med bolag som är av typen "kissa-i-byxorna" i min portfölj, dvs i början är det varmt och skönt men sedan känns det inget bra.

    Det är alltså bolag som delar ut bra men egentligen går dåligt och har svag värdeförändring. Ratos har väl varit ett sådant exempel. Men sådana företag faller ju bort i andra punktens "Bra företag tenderar att fortsätta vara bra".

    SvaraRadera
  4. Hej Peter
    Jag delar din uppfattning och har själv samma strategi. Men om det är direktavkastning du avser finns flera bolag som historiskt över tid delar ut mer än bolagen du nämner. Från 4 % och uppåt.
    Rangbasse

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Inspirerande inlägg.

    Här sparas det för att utdelningarna ska täcka utlandssemestrar i framtiden.
    Det är en bra motivation till att spara 😉

    Pappa betalar? Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...