Idag köpte jag mer Investor


Nordens största investmentbolag Investor har presterat bra historiskt likt investmentbolagen som grupp. Jag gillar dem av bägge dessa anledningar, det är ett investmentbolag som presterat bra och de är stora. Storlek kan ha både för och nackdelar. En nackdel kan vara att det är svårare att generera avkastning ju större kapital man rör sig med. Eller omvänt så kan inte Investor göra en investering i de minsta bolagen där potentialen kanske är som störst. Well.. Kan kan de ju men det blir ju inte värst meningsfullt om en yttebytte pyttliten investering går som en raket i denna koloss. Många bäckar små förvisso. Äh vad jag surrar mycket om motsatsen till det jag främst tänker på; fördel med storlek.
 En fördel med att vara stor är att man har finansiella muskler. Muskler att rädda sig själv men också att finnas där för portföljbolagen om och när de så skulle behöva det.

Ja det finns flera anledningar att gilla Investor och ytterligare en av mina är att jag tycker det dessutom är en bra exponering inom hälsovård och megatrend som längre levnadsålder, ökat välstånd osv. Kring en fjärdedel av Investor är verksamt i denna sektor med bla Permobil, Mölnlycke och AstraZeneca.

Utdelningsinvesterare som jag är så gillar jag naturligtvis Investor för den fina utdelningstillväxten. I många år har de nu höjt utdelningen med en krona per år. Förvisso blir utdelningstillväxten procentuellt sett lägre för varje år som går men än så länge är det fortfarande klart godkända nivåer. Under 2018 pyntade Investor totalt 12 kronor i utdelning och under 2019 är det klart tänkbart att de höjer med en krona till 13 kronor.

Jag köpte mer Investor idag och betalade 382,5 kronor vilket på en antagen utdelning om 13 kronor ger en direktavkastning om  3,4 procent. Utdelningstillväxten landar på 8,3 procent om de höjer till 13 kronor. Inget spektakulärt men klart godkänt. Under 2018 delade Investor upp utdelningen på två tillfällen varav 8 kronor på våren och resterande 4 kronor på hösten. Hur de gör i år återstår att se men man skall inte ta för givet att fördelningen blir den samma. Jag tror de håller fast vid att betala vid två olika tillfällen men storleken på utdelningen vid de två tillfällena kan komma se annorlunda ut i år. Investor har själva pekat på det faktum att de får utdelning från sina portföljbolag vid flera tillfällen under året och valde därför att dela upp sin utdelning. Kanske blir fördelningen lite jämnare i år? Vi får se den 24:e januari då bolaget presenterar sin bokslutsrapport. I samband med den lämnar de förslag till utdelning.

Länk till Investor hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

9 kommentarer:

  1. Dags att Investor höjer med 1,50/1,75/2,00 SEK närmaste åren. Alternativt en 2->3 split med bibehållen 1 SEK inkrement.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Anonym,
      TAck för din kommentar. Ja det blir väl så till slut.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Off Topic

    Investor är vad det är. Ett bolag som du har haft i portföljen är Acadian Timber. Kan nu handlas till 15 CAD och ger en direktavkastning kring 7,5%. Något du funderat kring. Håller på att kolla på bolaget.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Lars,
      Tack för din kommentar. Japp, jag gillar Acadian men de har en del motvind nu där både tullfrågor och svalare housingmarket går emot dem. Jag har inte spanat närmre på dem de senaste månaderna och senaste rapporten. Kan vara så att den är ett fynd på de här nivåerna. För stunden har jag inte för avsikt att spana på den igen.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Off Topic

    Fick du något svar angående BPY?

    Med vänlig hälsning

    Ulf



    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Ulf,
      Mja jo jag fick svar och det är det vanliga standardsvaret att det tar lite längre tid pga utdelningen ofta är uppdelad i olika delar med olika skattesatser. Lustigt dock att de lyckats mata ut utdelningen från andra BRookfield-bolag som hade paydate samtidigt.
      Ja ja man får väl ge sig till tåls.
      Mvh petrusko

      Radera
  4. Hej,

    som jag förstår så äger du ju Investor både enskilt och i Xact. Är detta en medveten dubbelexponering och i så fall varför?
    Ps Fin extrautdelning i Cohen & Steers idag förresten! DS

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Micael,
      Tack för din kommentar. Ja den där extrautdelningen satt ju fint, kursen har dessutom gått starkt senaste dagarna i Cohen & Steers Infrastructure.

      Ja det här med Investor och extra exponering i Xact Högutdelande. Investor är ju en pyttebytte liten del av Xact Högutdelande så det är ju inget att tala om. Jag får även exponering via mina indexfonder Avanza Zero och Skandia Sverige Exponering.
      Exponeringen i de här fonderna är dock så liten att den extra potentialen i Investor blandas ut med alla andra innehav i de där fonderna och landar på ett snitt som är klart lägre än vad Investor presterat historiskt.

      Att få 3% Investor via en indexfond är ju index och är det vad man är ute efter så är ju det gött. Jag vill ha förträffligheten, den extra potentialen i Investor och då måste man äga just Investor för att få full fräs.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Grattis till bra inköp. Bolaget är verkligen en fin klenod i var mans portfölj. Har själv fyllt på lite under senaste månaden. Det blir spännande och se vad de säger om utdelningen den 24 januari när deras bokslutskommunike kommer.

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...