Skanska rapport för kvartal 2 2019

Idag rapporterade byggbolaget Skanska och det var ganska trevlig läsning för oss som följt bolaget en tid. De senaste åren har bolaget kämpat med diverse problem och åtgärdsprogram. Under 2019 har bolaget visat att de åtgärder de vidtagit börjat ge frukt.

I rapporten bjöd Skanska på högre rörelseresultat och högre intäkter än analytikernas snittförväntningar.

VD Anders Danielsson ser hyggligt ljust på marknaden för bolaget framöver i sitt VD-ord. Flera olika delar inom Skanska presterar riktigt bra och Danielsson beskriver dem kort i VD-ordet i positiva ordalag. Projektutvecklingsportföljen är en utav dessa väl presterande delar han nämner och jag gillar denna lite extra. Här skapar Skanska stort värde över tid i de projekt de tar sig an i egen bok och sedan avyttrar till ett långt högre värde än det kostat dem. Sedan årsskiftet har orealiserade vinster ökat med 1 miljard kronor i projektportföljen. Trots att de realiserat vinster om 2,5 miljarder kronor i perioden. Det är också den här delen som bidrar till att analytiker har vida skild syn på Skanska och motiverat värde. Vissa ser den här delen som engångsposter och räknar mycket försiktigt på framtida vinster härifrån. Skanska själva har i många år påpekat för marknaden att det här är en viktig del i deras business och något de arbetar med löpande. Inte engångskaraktär alltså.

En sak som nämns i rapporten är att man vunnit ett par tvister vilket bidragit några hundra miljoner kronor till resultatet. Bolaget har fler sådana här tvister där de har goda förhoppningar om att gå vinnande ur striden. Byggbolaget NCC sitter i samma sits med en rad olika sådana här tvister de också. Gemensamt har de bägge byggbolagen bla att de haft bristande rutiner och kontroll i sin anbudsprocess. Något de arbetat intensivt med att skärpa upp på sistone. Det kommer leda till bättre lönsamhet och min egna spekulation är att det åtminstone inte är sämre med bättre kontroll osv i aspekten kring ev framtida tvister. Förhoppningsvis kan det bli  någon tvist färre i framtiden när bolagen nu har bättre rutiner/processer.

Vinst per aktie i kvartalet blev 3,98 kronor och för de första 6 månaderna blev den 6,09 kronor. Det är rejält högre än året innan. Förvisso svänger det en del mellan kvartalen normalt sett för Skanska men nu presterar de bättre också.

Avkastning på eget kapital var 17,4 procent.

Orderstocken uppgick till 184 miljarder kronor.

Skanska uppvisar en rad positiva faktorer i rapporten. Det är uppenbart att de presterar bättre nu och att de inte längre är nere i den där värsta svackan som de var i för en tid sedan. Det har ju inte gått någon nöd på Skanska på något vis men de kan så mycket bättre. De har presterat väldigt svagt en tid och både marknaden och de själva har varit tydliga med att de kan och förväntas prestera bättre än så.

Jag har stått vid sidan av Skanska en tid. Jag gillar bolaget och tror på dem. Egentligen vill jag ju ha dem i portföljen och vara en långsiktig ägare men jag har haft utmaningar med Skanska de senaste åren. Den svaga prestandan har tärt på tålamodet men främst kanske är det förtroendet för bolaget och dess ledare som tog en törn när det de sade inte alls stämde med vad de faktiskt visade upp i rapporter. Efter det har de gjort rejäla ändringar och satsningar och nu har de gjort mig nöjd på den fronten i de senaste rapporterna.

Den här rapporten gillar jag och Skanska verkar vara på rätt väg nu. Det kommer nog inte bli en raket som överpresterar börsen vida på sikt men jag tror att det här är en bra sektor att ha exponering i. Konjunkturen går upp och ned men oavsett kommer det alltid finnas efterfrågan på nya broar, sjukhus, kontor osv. Det är ett bra utgångsläge för en verksamhet, att ha en långsiktig efterfrågan.

Just nu äger jag inte Skanska men jag vill ha dem i väskan och förr eller senare tar jag in dem igen.

Länk till Skanska hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

4 kommentarer:

  1. Håller med dig Petrusko! Har haft Skanska i min portfölj i ungefär 1.5 år och det är idag som det känns lite bättre. Bra sektor långsiktigt att ha exponering mot.

    Tack för bra inspirerande blogg. Hade varit intressant att se en uppdaterad branschfördelning utav din portfölj!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Dennis,
      Tack för din kommentar och kul att du gillar min blogg. Ja men det är nog rimligt för mig att knåpa ihop ett sådant inlägg snart igen. Med fördelning och lite tankar kring det. Inga stora förändringar sedan sist men ändå bra med uppdatering.

      Ha det gott

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Hej
    Vilken analys av rapporten du gjort, spännande läsning!

    Är långsiktig i Skanska, skönt att de fått skjutan på rätt håll!
    Det betyder för mig att jag ligger kvar i Skanska!

    Gobb

    SvaraRadera
  3. Jag har faktiskt passat på att köpa in mig i Skanska i svackan.
    Mvh investera-pengar.blogspot.se

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...