Så mycket utdelningar jag fick dubbelkolla att det stämmer


Idag är jag uppe innan tuppen. Vaknade en stund innan kl 04:00 och låg där i sängen och skruvade på mig tills jag insåg att jag var klarvaken och något mer sova var inte aktuellt. Smög ut i köket och satte på en kopp kaffe, likt en ninja var jag nästan helt ljudlös...
Haha, nej det var jag ju inte och ett av barnen vaknade och accepterade inte att det fortfarande är natt utan krävde att få se på Greta Gris på teven.

Nu sitter jag här och skriver och lyssnar på lite random grymtande från vardagsrummet =)

Jag har planerat att handla aktier idag då jag väntar utdelningar. Loggade in på min depå för att se om det registrerats ännu och mycket riktigt har utdelningarna kommit och jösses; får jag så mycket utdelning?! Jag fick öppna min Excel och jämföra så att det stämmer. Jodå det stämmer, kul!
Det råkar vara en månad då jag får utdelning från bland annat Volati pref, SAS pref och Akelius pref som jag krämat på ganska bra i, den sistnämnda har jag tagit i rejält och det är mitt näst största innehav efter Castellum.

Huvuddelen av utdelningarna går över till lönekontot men en liten slant går till att köpa mer aktier. Jag spanar på fler Investor bla. Skriver nog ett nytt inlägg eller twittrar när jag väl handlat.

27 kommentarer:

  1. Låter helt underbart med ett sådant utdelningsregn! 👍

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är det så och det enda som krävs är att spara regelbundet. Köpa mer aktier varje månad.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Härligt med utdelningar! Ja, Greta gris känner man igen :P Har en 2,5 åring som älskar det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett pedagogiskt och bra program men lite halvstörigt att höra i bakgrunden med grymtande osv =)

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Jag fick bara från akelius idag😢..
    Funderar på och öka på i preffar.
    Har akelius och balder i dagsläget.
    Har du nåt bra tips på nån mer preff?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Jag tycker preffar generellt är ganska högt i kurs nu och ställer mig lite avvaktande i förhoppning om att man skall kunna köpa lite billigare i närtid. Tex Akelius tycker jag att 320 kr är någon sorts övre svettig gräns och om man bara ger det tid kan man nog få in den för den kursen utan att behöva vänta allt för länge.

      Jag gillar Balder pref pga låga risken likt Akelius. 333 kr är nice men strax däröver kan man ju leva med.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. God morgon. Jag har precis delat upp mina portföljer i tre delar, varav en är en utdelningsportfölj, och just dem 3 preffarna har jag nyligen köpt in där.
    Tack för intressanta och stimulerande inlägg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Tack för din kommentar. Gött då har du fina utdelningar på ingång =)

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Hur ser du på Akelius pref vid nuvarande kurs? Jag har velat öka länge i Akelius och skala upp portföljandelen men den höga kursen skrämmer mig lite eftersom risken finns att den faller med räntehöjningar i framtiden. Samtidigt har Akelius levererat bra rapporter senaste månaderna som underbygger kursen bättre än tidigare. Ökar du på nuvarande nivåer eller avvaktar du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Rapporterna från Akelius har varit obetydliga för aktiekursen. Akelius har samma riskbild nu som för ett år sedan på ett ungefär.
      Risknivån och ränteläget är det som sätter kursen. Risknivån är låg.

      I dagsläget skulle jag lägga en order på 320 kronor med lång giltighet och förvänta mig att få avslut inom ett antal veckor. Jag skulle vilja undvika betala över 320 kr och tror man kan få den för det priset alltså.

      Mvh petrusko

      Radera
  6. Fick en liten slant idag jag också från Sas, Akelius, Volati och Oscar prop B. Det blir Investor, kinnevik och Ratos för den slanten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Andreas,
      Goa investmentbolag där. Jag äger inte Ratos men följer det med spänning. Ser fram emot rapporten nästa vecka 17/8

      Mvh petrusko

      Radera
  7. Haha, Greta Gris känner man igen från minstingen där hemma. Måste vara en drog för han är helt besatt av serien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha ja precis. Om och mo och om igen... =)

      Mvh petrusko

      Radera
  8. Preffarna har varit fantastiska i år. Många krossar index tom exklusive utdelningar. Akelius är min favorit! /Sigge

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Sigge,
      Ja preffarna har haft en tid med mäktig avkastning. För många år sedan kunde man köpa Sagax pref kring 22/23 kronor tex. Så småningom kommer en tid med raka motsatsen, riktigt sur prestanda för preffar. De högre räntorna kommer pressa ned aktiekursen i preffar. Den låga räntan kan dock vara kvar länge.

      Mvh petrusko

      Radera
  9. Alltid lika skön känsla att se utdelningar trilla ut till portföljen!

    SvaraRadera
  10. Är Greta Gris det nya inom barnakategorin alltså? :D Förut var det Teletubbies och nu Greta Gris :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jajjemen, nu är det all in Greta Gris. =)

      Mvh petrusko

      Radera
  11. Hej!

    Inte utan att man blir lite sugen på HUR mycket i utdelningar du har fått. Är du inte lite sugen på att redovisa i kronor och ören? Det är ju skitinspirerande tycker jag i alla fall :)

    1000 spänn från akelius pref fick jag i alla, för utdelningen blev det ett par acadian timber, tack för tippset förresten.

    Ha det gott nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej drommaren,
      Nej inte alls sugen på att redovisa kronor och ören. Jag håller mig till procent.

      Mvh petrusko

      Radera
  12. Fick från SAS pref nu för första gången, hela 188 kr 😃

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Visst känns det gött! =)

      Mvh petrusko

      Radera
  13. Kommer aldrig glömma när jag summerade all utdelning från året 2015 och sprängde 500 K i utdelning under det året. Nu har jag sålt alla aktier och gör mitt bästa för att bränna mina pengar innan jag lägger näsan i vädret.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kablam! Helrätt av dig, hoppas du gör massvis med roliga saker.

      Mvh petrusko

      Radera

Jag köpte fler Cibus

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Igår köpte jag lite fler aktier i Cibus på en kurs strax över 125 kronor. Det är inte ...