What makes a great company? - NBIM 2025

 

Norska oljefonden höll igår sin årliga konferens. Jag hade för avsikt att se live-streamen men det var mycket annat igår varpå det får bli att se den i efterhand. Årets talare är sannolikt fantastiska allihop men de är inte lika inspirerande på förhand som tidigare år. Hur som helst är jag på förhand mest taggad på att lyssna till David Solomon från Goldman Sachs samt Erika H. James från Wharton School. Med lite tur blir det någon annan talare som överraskar mig och är min favorit i efterhand.

Årets tema är: "What makes a great company". 

Mycket intressant tema och jag har höga förväntningar.

Spela videon direkt i rutan ovan eller klicka på den för att komma till Youtube och se den där. Man kan även se den på NBIMs sajt i länken här: https://www.nbim.no/en/investments/annual-investment-conference/

1 kommentar:

  1. God morgon Pertsuko och godmorgon till alla som läser Petruskos blogg!Jag kan berätta lite snabbt för er vad det är som gör ett företag till ett bra företag.För egen del hade jag ett lönsamt åkeri i ca 21 år.När det gäller transporter och logistik som jag verkade i så är det en bransch med låga vinstmarginaler och stora investeringar och dessutom så är det de stora kunderna med finansiella muskler som bestämmer hur mycket de vill betala för sina transporter.Det gäller att erbjuda kunden mer än vad kunden förväntar sig.Man behöver inte vara det företaget som är billigast däremot skall man se till att de tjänsterna eller produkterna som man erbjuder/säljer till sina kunder att de är prisvärda genom att kunderna får valuta för sina pengar.Jag nischade in mig på att utföra transporter som de flesta andra inte ville göra.När jag hade semester så var det ofta två kollegor/anställda chaufförer från andra större åkerier som skulle sköta det som jag skötte ensam då jag jobbade så mycket som behövdes, men det brukade bli ca 60-70 tim/vecka.De två chaufförerna som utförde transporterna för de kunderna som jag hade direktkontakt med för att avlasta mina tre transportledare så att de kunde åta sig mer arbete åt de andra åkeriernas chaufförer så brukade de två chaufförerna gnälla över att det var svårt att hinna med.Vad då svårt att hinna med sa en av de tre transportledarna, det här klarar ju Peter av ensam genom att arbeta 60-70 tim/vecka då borde väl ni två klara av det genom att arbeta 40 timmar var och kanske några timmar övertid de dagarna som det är mycket.Då har ni ju tillsammans minst 80 timmar i veckan att utföra det Peter brukar klara av ensam.När jag hade semester så blev det väldigt mycket mer arbete för mina 3 transportledare och för kontorspersonalen hos mina kunder så det var flera stycken hos mina kunder som redan i början på året brukade frågade mig när jag skulle ha semester så kunde de ha semester samtidigt som mig.När den största kunden som jag hade direktkontakt med skulle flytta till en annan del av Göteborg så fick jag reda på det när de sa upp sitt hyreskontakt på sin terminal.(De hade tre års uppsägningstid av hyresavtalet.)Då jobbade jag i tre år för att maximera min omsättning och mina vinster då lönsamheten skulle bli sämre på grund av att det vara samma fasta pris på mina transport trots att jag på det gamla stället hade ca 4 km en väg mellan hamn och terminal medan det blev ca 12 km enkel väg från det nya stället.I och med att jag var den som skapade rutiner och avancerade transport-upplägg för mina kunder så var det väldigt svårt för andra att konkurrera ut mig även om de skulle erbjuda ett lägre pris än mig.När det kom en ny VD till min största kunden så var jag väldigt orolig för att jag skulle bli ersatt av någon som var billigare än mig, men som väl var så var det en som jag kände väldigt väl då han hade varit en av mina tre transportledarna och han hade jobbat som transportledare hos en konkurrent i några år innan han handplockades till min största kund för att öka omsättningen och vinsten genom att skaffa fler kunder till terminalen.Min tidigare transportledare som blev VdD för min största kund frågade de anställda vem som skötte transporterna.Det är fortfarande Peter sa de anställda.Bra då vet jag att det fungerar sa den nya VD.Man skall se till att alltid ha fullt upp att göra och så låter man andra hjälpa dig vid toppar när du inte har en chans att hinna med det ökar till t.ex det 2-3 gånger så många transporter som behöver utföras på en dag eller en under en vecka när mycket gods hade deadline samtidigt inom kort tid.Nu fick ni er en liten inblick i vad som gör att bra företag.Ha en trevlig första maj!
    Mvh Peter Jansson

    SvaraRadera

1 september 2025 tas den höga gränsen bort i Storebrands fonder

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till SAVR. Nu är allting äntligen spikat och klart! Den 1 september tas den höga gränsen för initia...