SPHD - PowerShares S&P 500 High Dividend Low Volatility Portfolio

Känn på den du, vilket härligt namn, SPHD - PowerShares S&P 500 High Dividend Low Volatility Portfolio. Det här är en indexfond med fokus på bolag i S&P500 med god direktavkastning. Det är en rad parametrar för bolagen som ingår i det här indexet och fonden och tanken är att man skall ha potential uppåt och inte hänga med lika mycket ner när det backar. Det är innebörden av "Low Volatility" i namnet, låg volatilitet står det för. På helt vanlig svenska är betydelsen att det inte rör sig lika mycket upp och ned, inte lika stora svängningar på resan uppåt. Börsens breda index går ju upp på sikt men vägen dit är väldigt svajig, ibland är det kraftigt ned och ibland upp.

Ticker: SPHD
Fondavgift: 0,3 procent
Direktavkastning: Cirka 3,8 procent på kurs $40,2
Utdelning: Betalas månadsvis med paydate den sista i varje månad.

Så här ser portföljen ut:
De tio största innehaven:
Generellt sett är det sunda bolag som ingår i indexet. Det är alltså en indexfond och namnet på det index den följer är S&P 500 Low Volatility High Dividend Index. Ungefär som namnet på fonden alltså.

Det här är alltså en ETF, en börshandlad fond på svenska. Den handlas som namnet antyder på börsen och det fungerar precis som att köpa aktier. Man betalar courtage som vid vanlig aktiehandel men det vägs oftast upp av låg fondavgift. Tänk på att det är en amerikansk ETF och att det dras 15 procent källskatt på utdelningen. Därför är det bäst att äga denna i en KapitalFörsäkring.
Courtaget blir således också USA-courtage vilket hos Avanza betyder 0,25%/$1 som lägst om man har Avanza mini.
Länk till SPHD hos Avanza (adlink).

Jag äger i skrivande stund inte den här fonden.

18 kommentarer:

  1. Hej Petrusko,

    Varför skriver du inte högst upp i inlägget att det är fråga om en adlink?

    "En grundläggande regel i marknadsföringslagen är att mottagaren av marknadsföring genast och enkelt ska kunna
    identifiera den som just marknadsföring" (källa: Konsumentverket)

    Diskuteras även här http://blogg.ng.se/bloggbevakning/2017/01/reklam-pa-bloggar

    MVH/Fotnoten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Fotnoten,
      Därför att det inte är marknadsföring. Det här är min blogg där jag skriver om börs och relaterat. I det här inlägget informerar jag om en fin fond som jag gillar. Det här inlägget har ingenting med marknadsföring att göra.
      Däremot är jag övertydlig och skriver ut att jag använder en adlink. Något jag ej är skyldig att göra och som väldigt många inte gör.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Hej Petrusko,

      Tack för svaret. Kan du hänvisa mig till en källa som styrker ditt påstående angående detta (att en adlink inte är någon form av marknadsföring eller reklam)? Är lite nyfiken på att veta mer om detta. Nöjesguiden är allstå fel ute enligt dig?

      MVH/Fotnoten

      Radera
    3. Tjena,
      Du kan enkelt reda ut begreppet genom att slå upp betydelsen marknadsföring. Ingenting marknadsförs i det här inlägget. Jag har ingen uppdragsgivare och jag försöker inte få någon att köpa något.
      Vill du lära dig mer får du göra det på eget bevåg. Jag har koll på läget för min egen del.

      Verkar som det är just ordvalet du hakat upp dig på. Kanske används det ordet annorlunda på andra bloggar. Jag ska fundera på att använda ordet affiliatelink istället. Det är vanligast tror jag.

      Mvh petrusko

      Radera
    4. Debatten kring adlinks tycks minst sagt vara kluven i bloggvärlden. Men enligt Nöjesguiden är adlinks bloggreklam:

      http://blogg.ng.se/bloggbevakning/2016/03/adlinks

      Jag är av samma åsikt (problem med trovärdigheten), men var lite frågande kring hur du resonerade kring det här. All heder att du besvarar inlägget, men din ton är avvisade och bygger inte på någon konkret källa. Men det är ju bra att du har "koll på läget". Har ens Konsumentverket koll? Själv tror jag att det är en gråzon. Tack för mig.

      mvh/fotnoten

      Radera
    5. Hej igen,
      Tack för dina kommentarer kring detta. Jag är nog lite avvisande för jag känner inte att jag har någon bevisbörda. Om inlägget var skrivet med syfte att få folk att köpa något då är det frågan om marknadsföring och det hade jag märkt ut som ett annonsinlägg. Och så har jag gjort vid några få tillfällen då jag skrivit ett sponsrat inlägg av en uppdragsgivare.

      Det finns inga hinder att använda affiliatelinkar och tjäna pengar på dem. Däremot finns det starkt konsumentskydd i Sverige och där i finns det regler att förhålla sig till när det kommer till marknadsföring. Mitt inlägg är inte marknadsföring och det är ej skrivet i syfte att någon skall köpa något.

      Mvh petrusko

      Radera
    6. Göteborg inc: följt petrusko ett bra tag och några av de få bloggare som upplyst iaf mig i mitt sökande efter ren kunskap. Petrusko är oberoende och marknadsför absolut ingenting för den som ifrågasätter det har tydligen inte följt Petrusko under någon nämnvärd tid. Själv tackar jag petrusko för all information i ämnet börs osv så att jag själv kan leta vidare och helt själv avgöra vad jag vill göra med informationen.

      Radera
  2. Jag är skeptisk till dylika ETFer. Amerikanska utdelningsbolag kommer kollapsa i en framtid, med take på extremt höga värderingar överlag. Jag skulle vilja påstå att det är en utdelningsbubbla på många håll, speciellt i usa.
    Mvh http://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Jag är skeptisk till din påstådda bubbla =). Så värst hög är inte värderingen på utdelningsbolagen Johnson & Johnson, Emerson Electric, Consolidated Edison mfl. Jag ser absolut ingen kollaps i korten för de amerikanska utdelningsbolagen. Det är ju de största och stabilaste bolagen i världen.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Hej, Bra blogg! Har lärt mig en del, och du har intressanta resonemang. Hur tänker du kring valutarisken när du köper fonder/aktier i USA? Det blir ju ett extra moment av osäkerhet kring investeringen tänker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej anonym,
      Jag vill inte att min exponering i dollar sticker iväg allt för mycket. detta då jag inte vill att min utdelning i kronor skall svaja stort från gång till annan. För övrigt är jag inte rädd att göra långsiktiga placeringar i dollar. Den går upp och ned över tiden men det jämnar ut sig.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Hello,
    Tack för din kommentar och feedback =)

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  5. Hej Petrusko!
    Har följt din blogg sedan långt tillbaka. Tack för tips om denna ETF. Precis vad jag var på väg att fråga om!
    Hoppas att du är seriös och inte enbart skriver inlägg för att samla klick!?

    SvaraRadera
  6. Verkligen jättefin fond! Tack för att du hittat den. Vad jag kan se så har den i snitt ökat utdelningen med 16% sedan 2013. Vet du om den är äldre än så? Vet du i så fall hur utdelningsökningen ser ut sen start?

    Allt gott!
    Michael

    SvaraRadera
  7. Jag har också sneglat mot ETF:er på senare tid - och till sist blev det köp av andelar i Guggenheim Invest S&P Global Water Index ETF (som långsiktigt alternativ till guldinnehav). Tror du att det generellt sett kommer att bli ett ökat intresse för ETF:er även i Sverige (de har ju redan blivit ganska stora i USA, om jag har förstått saken rätt)? Och vad säger du förresten om vatteninriktade investeringar som komplement till indexfonder och (visst) guldinnehav?

    SvaraRadera
  8. Tjena Petrusko,

    Tack för ännu ett bra inlägg!
    En dum fråga kanske, men vad är anledning till att ha denna fonden i kapitalförsäkring? Istället för ISK? Har nämligen SPFF & SDIV i ISK nu. Kanske dags att flytta över?

    Allt gott, Filip

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Filip,
      Är man 100% obelånad kan man ha en liten del utländska innehav i ISK och det funkar okej. Om inte är det Kapitalförsäkring som gäller. Fördjupa dig här: http://petrusko.blogspot.se/2014/11/utlandska-aktier-i-isk-eller-kf.html

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Och med 100% obelånad menar jag din ekonomi i helhet. bolån, billån, konsumentkrediter osv.

      Mvh petrusko

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...