Mina senaste aktieköp

Det är en händelserik börsvecka som passerat, Bokslutsrapporter och utdelningshöjningar har presenterats och en rejäl batch med utdelningar har kommit in på mina depåer främst från några preffar jag äger mycket i, Akelius och SAS preferens som är mina största preffinnehav.
Jag har också köpt en del i veckan och här kommer en kort redogörelse av mina köp.

Axfood släppte en rapport som inte föll marknaden i smaken. Det var väntat högre resultat och en starkare guidning för 2017. Aktien backade kring 6 procent och jag passade på att köpa fler på 134,4 kronor. Utdelningen höjdes till 6 kronor som jag hoppats på och på mitt köp ger det en direktavkastning om 4,4 procent.

Planen var att köpa mer Skanska i samma veva som jag ökade i Axfood men det visade sig att utdelningen från Volati kom senare än jag hade trott och mer Skanska inhandlades i torsdags. Jag pyntade 216,3 kronor och utdelningen till våren om 8,25 kronor ger en direktavkastning om 3,8 procent.

I onsdags slog jag till på fler VF Corp som backat rejält sedan en tid. Det blev ett knippe på $48,37 och med en utdelning om $1,68 ger det en direktavkastning om knappt 3,5 procent. Det är väldigt hög direktavkastning för en dividend aristocrat. Bolaget har tillfälliga bekymmer och det tycker jag är ett bra läge att köpa på. Jag skrev ett kort inlägg om varför VFC backar så. Länk till inlägget: https://petrusko.blogspot.se/2017/02/darfor-faller-vf-corp-vfc.html
I fredags passade jag på att stödhandla lite också.... Nya sneakers från VANS inför våren beställdes från bolagets egna hemsida. Jag har handlat flera gånger nu på både VANS och The North Faces hemsida och jag tycker det är toppen. Stort utbud av just det jag söker, jag vänder mig ju dit för jag vill köpa just de varumärkena och även om vissa ehandlare har bra sortiment så har de inte lika mycket som bolagens egna sajter. VF Corp äger alltså märken som VANS, The North Face, Lee, Wrangler, Timberland mfl.

Nästa vecka blir det nog inga köp utan jag får vänta till veckan efter då jag förmodligen får någon slant över. För tillfället är planen att öka i Skanska och något mer kanske. Det är ju ett par veckor till dess så jag har tid att slipa på det.

17 kommentarer:

  1. Hej Petrusko,
    Är du fullinvesterad atm?
    Dippen kan man sällan tajma men känns som en stabil kassa är lägligt i tider av osäkerhet och ath i USA som till stor del styr hur Sveriges börs går. Hur tänker du i dessa tider.

    Ha en trevlig lördag / Micke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes alltid fullinvesterad samt belåning har jag arbetat med dessutom i flera år. I långa loppet förlorar man mer på att försöka tajma. Statistik visar det att vi misslyckas tajma o istället är losers.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Hej!
    Använder du enbart dina utdelningar för att fylla på i portföljen i olika bolag numer? Eller är det andra investeringar också?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja som det ser ut nu. Januari blev lite undantag då jag drog in en extrapeng på att skriva på externt uppdrag.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Grattis till ett riktigt fint pris på VFC! Själv ökade jag vid 50,5 eftersom jag hade missat vid två tidigare tillfällen och hade under 48 som nivå för att öka ytterligare eftersom min portföljandel börjar bli ganska stor. Ser ut som att VFC nu har bottnat för den här gången.

    Ökade också ordentligt i Axfood och beskedligt i Skanska - bra tillfällen att fylla på långsiktiga innehav och ändå få en god utdelning redan om någon månad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra bolag du köper :)
      Nu hoppas jag få köpa en slurk till i VFC kring denna nivå när jag har pengar igen om några månader. På min kf...

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Bra timing i köpet av VFC, du träffade verkligen botten samtidigt som kursen har "rusat" senaste dagarna. Jag har också fyllt på kring dessa nivåer.

    Tack för stödköp!

    //Humankapitalisten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jag tror inte den droppar värst lägre än så men vem vet. Kanske rapporten nästa vecka gör marknaden besviken o bjuder på än lägre kurs.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Jag har också köpt mkt Axfood nu. GAV 133,95 inkl courtage 9100st.
    Nu kom de en kille i DI och sälrekade aktien, men jag håller inte med.
    Axfood är ett företag som växer och har höjt lönsamheten konstant och detta är ingen slump.
    Jag har studerat bolaget mkt noga.
    De förbättrar sina varumärken och säljer mer och mer premiumprodukter de själva tillverkar, så de köper in mindre och mindre "Heinz" "Fazer" u namet it och ersätter mer och mer med sina varumärken bl.a Garant går mkt bra!

    På detta sätt kommer deras lönsmahet succesivt förbättras såsom den gjort hela tiden hittills.

    Aktien är inte dyr på dessa nivåer, inte på sikt no way!
    Med vänlig hälsning Gunnar Samuelsson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Axfood gillar jag det vet du Gunnar :)
      Tack för din kommentar. De gör ett toppenjobb med egna varor.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Hej
      Långsiktig ägare i Axfood. Jag har i drygt två månader handlat via Hemköps e-handel och fått det levererat till dörren. Tyvärr är jag inte nöjd.
      - I snitt saknas (slut i butik) 3 varor vid varje tillfälle. Man kan välja att få ersättningsvara men inget för mig som kräsen KUND.
      - Jag ser ingen förbättring i användarvänligheten för mig som KUND. Finns stor potential.
      - Senaste gången saknades en hel kasse i leveransen. Snabb respons från kuntjänst och pengar tillbaka men det är inte detta jag vill behöva lägga tid på.
      - Vid ett tillfälle följde två medarbetare från Axfood med vid leveransen till min dörr. Jag utgick från att de ville höra hur KUNDEN upplevde den nya tjänsten med e-handel och leverans till dörr. Den frågan fick jag inte..

      Jag pausar min handel hos Axfood. Kanske provar jag en konkurrent ett tag. Mina aktier behåller jag dock.

      Johan

      Radera
    3. Hej
      Långsiktig ägare i Axfood. Jag har i drygt två månader handlat via Hemköps e-handel och fått det levererat till dörren. Tyvärr är jag inte nöjd.
      - I snitt saknas (slut i butik) 3 varor vid varje tillfälle. Man kan välja att få ersättningsvara men inget för mig som kräsen KUND.
      - Jag ser ingen förbättring i användarvänligheten för mig som KUND. Finns stor potential.
      - Senaste gången saknades en hel kasse i leveransen. Snabb respons från kuntjänst och pengar tillbaka men det är inte detta jag vill behöva lägga tid på.
      - Vid ett tillfälle följde två medarbetare från Axfood med vid leveransen till min dörr. Jag utgick från att de ville höra hur KUNDEN upplevde den nya tjänsten med e-handel och leverans till dörr. Den frågan fick jag inte..

      Jag pausar min handel hos Axfood. Kanske provar jag en konkurrent ett tag. Mina aktier behåller jag dock.

      Johan

      Radera
  6. Vad hände med Xact utdelande? Skulle du inte vikta upp den?

    SvaraRadera
  7. Hej petrusko jag är 15 år och har en budget på 320 tusen som jag ska investera i en portfölj. Detta är företagen det lutar åt just nu:
    H&M, SEB, Nordea, industrivärden, investor, Axfood, castellum, Skanska och hexagon.
    Något jag bör lägga till eller ta bort ge mig ditt goda råd.

    SvaraRadera
  8. Hej, Jag är ny och har en enkel fråga; Har något av dina utländska innehav 0% i skatt? På isk/ips är det ju 15% i regel och har nu hört om någon fonf typ Blackrock? som skall ha 0% i utländs skatt. Stämmer det? Och har du någon sådan i dina väskor? /Vänligen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Municipal Bonds är befriade från källskatt i USA. Jag ägde tidigare BLE från Blackrock och PMF från Pimco, två ETF:er som innehöll Municipal Bonds och var befriade från källskatten.

      Mvh petrusko

      Radera
  9. Axfood är billig nu, köp!

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...