Mina senaste aktieköp 24/2

Inlägget innehåller affiliatelänkar.
Idag fick jag en slant över på depån och den sattes i arbete direkt. Jag ökade i tre portföljbolag.

Skanska som är en bra utdelningshöjare och med en mycket god outlook nu i spåren av allt som skall byggas här i norden och satsningar i USA. Trump har ju utlovat stora satsningar på infrastruktur och det är ett skriande behov av det i USA så det lär inte skjutas upp mycket mer nu. Bra bolag i en bransch som lär ha goda tider i flera år framöver.
Länk till Skanska hos Avanza (affiliatelänk).

Latour Investmentbolaget som gett kring 80.000 procent totalavkastning sedan mitten av 80-talet. Jag tror de kommer fortsätta prestera bra. De noterade innehaven är riktigt fina bolag generellt såsom Tomra och Assa Abloy. Den onoterade delen presterar mycket bra och bidrar till god avkastning.
Länk till Latour hos Avanza (affiliatelänk).

Investor tycker jag är ett bra basinnehav i portföljen. Det bjuder på riskspridning i sin egenskap av investmentbolag men har ändå presterat strået bättre än index på lång sikt. De noterade bolagen är stora fina bolag och i den onoterade delen finns flera pärlor som genererar gott kassaflöde.
Länk till Investor hos Avanza (affiliatelänk).

Jag har fortsatt en försiktig hållning till att öka i mina USA-innehav då jag vill ha ner min dollarexponering ytterligare. Just nu är den kring 13 procent och anledningen att jag vill hålla den nere är att jag inte vill att utdelningen i kronor räknat skall svaja för mycket. Jag lever ju delvis på mina utdelningar och jag har en tight budget, således vill jag inte att utdelningen i kronor avviker allt för mycket från plan.

Fixed income har jag en väldigt hög viktning om 40 procent och även om jag inte är obekväm med det vill jag på sikt att den skall väga mindre. Anledningen till det är att utdelningstillväxt är viktig för mig och ju mer fixed income jag har desto sämre är ju tillväxtmöjligheten för portföljen totalt sett.
Mina utdelningar måste öka för att parera inflation och för att jag skall få en större budget framöver.

Risken vill jag försöka hålla nere ordentligt i köpen jag gör varpå det passar utmärkt att köpa just investmentbolag som i sig minskar bolagsrisken och risken att underprestera mot index.

Annons:
Bli grymt rik på aktier. 
Köp den mycket populära boken av Anders Haskel och läs hur just du kan lyckas med att spara ihop miljonbelopp på börsen. Lär dig hur man bygger en bra portfölj och hur man undviker dåliga bolag.

13 kommentarer:

  1. Jag gillar alla dina 3 val. Känns som stabila bolag och bra investeringar för framtiden.

    Din "Fixed income" på 40%, vad består den av?

    //AktieFamiljen.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena AktieFamiljen,
      I huvudsak svenska preferensaktier och en liten slurk amerikanska obligationer.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Tre fina bolag som är kvalitet rakt igenom. Lycka till i fortsättningen.
    Mvh
    Bearfighter Investment

    SvaraRadera
  3. Du tycker inte att Investor/Latour känns lite dyra nu? Hur resonerar du där?
    /Daniel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Substansrabatten är historiskt låg i dem men jag sväljer det och ser dem likt indexinvesteringar och köper för att behålla på mycket lång sikt. Värderingen från gång till annan kan variera en del men det viktiga är att de fortsätter att prestera god värdetillväxt varje år. I det långa loppet resulterar det i en god avkastning till mig.

      Så... Ja, de är "dyra" men jag köper dem ändå hellre till denna värderingen jämfört med att köpa indexfonder.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Tack för bra svar. Jag måste lära mig att våga köpa även på dyrare nivåer. Inte så psykologiskt lätt som man kan tro!
      /Daniel

      Radera
  4. Jag ökade också i Skanska idag. Gillar att öka när aktiekursen faller trots nyheter som bör innebära nya intäkter.

    SvaraRadera
  5. Jag gillar dina val! ^__^
    /Inte1Tia

    SvaraRadera
  6. Varför är det bättre att köpa investor än indexfonder? Undrar då jag har ett långsiktigt sparande i en fond som följer SIX Return Index med 0,4% avgift?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Därför att Investor har gett bättre avkastning än indexfonder på kort och lång sikt. Fortsätter sannolikt göra så.

      Mvh petrusko

      Radera
  7. Investor känns väldigt mycket som en sådan där aktie som alltid känns dyr men som ändå blir ännu dyrare. Lite likväl att hoppa på nu för det lär kännas ännu värre om ett halvår...

    SvaraRadera

Jag köpte fler Cibus

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Igår köpte jag lite fler aktier i Cibus på en kurs strax över 125 kronor. Det är inte ...