Äta ute på jobblunchen kostar dig miljonbelopp!


Att äta lunch "ute" kostar ofta kring 115 kronor och om du gör det varje dag summerar det till 2300 kronor på en månad. Det är ju en hygglig slant men lyssna noga nu för nu blir det riktigt spännande.
Antaget att du istället tar med dig matlåda hemifrån och att de kostar 15 kronor per styck så har du sparat 2000 kronor.
Gör detta varje månad och på ett år summerar det till 22.000 kronor givet att du tar en månad semester.
Slutklämmen nu då;
Om du sparar de här pengarna i avgiftsfria indexfonder och får 10 procent avkastning per år i snitt så blir detta en miljon kronor på 18 år! Ränta på ränta är kraftfullt och likaså är en miljon kronor. 

Skippa äta ute på lunchen, den kostar dig miljonbelopp!

39 kommentarer:

  1. Ett mycket enkelt spartips som alla klarar. Bra!

    Är inte ofta vi äter lunch ute, oftast är det när vi har besök av kunder men numera tar jag kvitto på det och låter företaget betala det som "representation" då jag hade ätit matlåda annars. Upplever det som att man blir tvingad av företaget att ta hand om våra kunder, vilket jag inte i sig har något emot, men det är inte då jag som ska stå för fiolen om mitt inköpsmönster rubbas ofrivilligt. Här kostar de flesta luncher mellan 100 och 120 kr och det man får motsvarar inte på långa vägar priset. 40-50 spänn är det värt i mitt tycke. Gör mycket godare mat själv. Finns dock en thai-vagn i närheten som är väldigt prisvärd, 60 spänn för mycket gott, den brukar vi ta när det ska lunchas på kontoret.

    Trodde restaurangmomsens sänkning skulle göra det billigare att äta ute men själv upplever jag motsatsen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj oj där kan jag verkligen relatera. När jag jobbade och åt ute så gick jag till ett thaiställe som hade god mat och det kostade likt ditt ställe 60 kronor.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Ja här finns mycket att spara! Dock, på vår sida av landet inte fullt så dyrt på de vanliga ställena, runt 90 - 95:-.
    10% avkastning på en fond över tid... Knappast men det är inte det viktiga, här kan man lätt spara ihop en semesterkassa eller något annat kul. Dessutom smakar den egna mat som sagt bättre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Ja det blir snabbt stora belopp även om man räknar med lägre avkastning och billigare luncher.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Man kan ju för skojs skull gå 18 år tillbaka i tiden och simulera mot verkligt utfall. Man kanske bör inflationsjustera lunchpriserna

      Radera
  3. Yes box! Matlåda varenda dag 2017 än så länge. Som en bonus slipper jag omsätta en massa plastlådor som utematen brukar fraktas i.

    SvaraRadera
  4. Min närmaste lunchrestaurang säljer 10-kort för 765 kr. 1530 kr för lunch ute varje dag i en månad ger mindre matkostnad i ensamhushållet. Men jag håller helt med dig. Stora pengar att tjäna på matlåda, och investeras de löpande blir det fin utväxling. Lätt att applicera på tobak, fika och annat onödigt som återkommer för många varje månad.

    SvaraRadera
  5. Tipsa inte finansmini(S)tern om detta goda knep bara. För då förmånsbeskattar och skönhetstaxerar hon er garanterat extra, med hänvisning till er ovilja till att bidra deras slöseri. Mvh http://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönstaxerar... ehh. Skatt på att vara snygg den var ny.

      Radera
  6. flytta till en grotta och slipp hyra så är du miljonär på några år:)

    SvaraRadera
  7. Betalar gärna 60-130 kr/dag för att slippa äta min egna mat 2 ggr/dag. Tror de flesta går in för hårt i sitt sparande här... och de kommer från mig som spar ca 40-50% av lönen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Din sparkvot är ointressant i detta fallet då vi inte vet din inkomst. Att du kan spara så mycket trots att du äter ute en gång varje dag, kan ju ha att göra med att du troligtvis tjänar över medel också.

      Faktumet kvarstår att du kan spara en hel del genom åren på att inte käka ute varje dag.

      Radera
  8. Jag bor själv och därför dyrare att laga olika mat varje dag och ha med mig massa olika sallader och bröd.
    För jag får en husmanslunch inkl stor salladsbar att ta hur mkt som helst, mjukt och hårt bröd för 70 kr/lunch.

    Så även om det är mkt pengar över tid, så prioriterar jag detta!

    SvaraRadera
  9. Ciao
    Här sparas det rejält. Bor i en mkt fin trappuppgång med underbara"grannar" som förser mig med matlåda gratis varje dag.
    Igår fick jag en ny lampa som givaren ville att jag skulle ställa vid hennes dörr då morgonen kom o jag gick för dagen. El får jag från en förlängningssladd från en annan snäll granne. Hygien sköter jag bra i ett helkaklat tvättrum.
    Till julen i år "flyttar" jag ut, då min nya bostad är färdig fullt betald. Då kommer jag att varje natt att sova ännu godare då jag som "första-tjing-ägare" vet att jag kan sälja den till högre pris och åter flytta in trappuppgången för vidare färd mot miljonerna.

    SvaraRadera
  10. Jag skrev om detta i helgen och drog samma slutsats. Jag räknade med 90 kr för utelunch, 10 kr för hemlagat och landade på 260000 kr på tio år. En usel investeringar hur man än räknar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 260000 kronor kan man göra något riktigt kul för =)

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Ja, som att käka ute på jobbet varje dag ;). Ne då, enig, varje dag är onödigt mycket.

      Radera
    3. Hur tänker du nu?
      Konsumtion är väl aldrig en investering?

      Radera
  11. Man ska inte glömma att pengar i sig är värdelösa, det är först när man byter de till något som man får ut värdet. Jag har hellre lite vardagslyx än att ha en miljon extra om 18 år.

    SvaraRadera
  12. En annan infallsvinkel som inte kanske (bara) ger något tillbaka i fickan, är chansen man har att äta nyttigt och ge sin kropp maximal chans att hålla hela livet, med optimal funktionalitet.

    Detta torde ju vara värt mer än pengar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Mycket bra input. Lagar man sin egen mat väljer man råvaror och ingredienser efter eget tycke och hälsoambition.

      Mvh petrusko

      Radera
  13. Lunch ute för 80:-, husmanskost med salladsbuffe. Bra mat med grönt därtill, det är det absolut värt! Att snåla med att ta med mackor, äta ensidigt, utan grönt. Det är verkligen att vara dumsnål!

    SvaraRadera
    Svar
    1. För enda alternativet till utelunch är ensidig kost bestående av mackor utan grönt till? Saknar du eget kök eller är du händelsevis lam?

      Radera
    2. Micke Larsson
      Synpunkter och feedback, i all ära.
      Men skippa personliga nedvärderingar/påhopp!!

      Radera
    3. Tog du det som påhopp kanske det här med internet inte är för dig. Min fråga om du såg ensidig mackkost som enda alternativet till utelunch var helt uppriktig. Men tydligen för svår.

      Radera
  14. Tidigare så åt jag alltid matlåda och nästan hånade mina kollegor som gick ut och åt på lunchen och berättade gärna om hur mycket pengar de förlorade. Sen kom en period då jag började gå ut mer och mer och nu gör jag det i stort sett varje dag. Jag tycker att känslan av att gå iväg från kontoret en timme, snacka skit med kollegorna, äta precis det som jag är sugen på och att aldrig behöva tänka tanken på matlåda (varken att den finns, ska transporteras eller diskas etc.) överträffar känslan och den faktiska nyttan av att ha byggt en något större förmögenhet om 10 - 20 år.

    SvaraRadera
  15. Stora frågan är väl vad man gör om 18 år. Att sitta med gårdagens makaroner fram tills dess för att sedan inte göra något med pengarna känns meningslöst. Då äter jag hellre god mat lagad av en kock här och nu och njuter. Sparande är viktigt men glöm inte leva lite undertiden.

    SvaraRadera
  16. Du glömmer den sociala biten, Petrusko. Man blir lite utanför, om käkar matlåda på en arbetsplats där de flesta går ut och äter. Jag vet, ty jag har provat. Det blir naturligtvis lite skitsnack men det diskuteras också jobbrelaterat som man missar om man sitter inne och käkar matlåda på kontoret.

    Ha en bra dag

    //Krusse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Krusse,
      Ja det är en viktig bit naturligtvis. Beroende på var man jobbar kanske man har kollegor att äta matlåda med.

      Mvh petrusko

      Radera
  17. Nu utgår du ju ifrån att det inte finns någon vinst i att äta med sina kollegor. Att gå ut och äta kan vara socialt och ge en kontakter som i sin tur gynnar en i karriären.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp det skall man inte helt förringa.

      Mvh petrusko

      Radera
  18. Fascinerande hur många nedlåtande kommentarer det kommer om "rättigheten" att få äta ute varje dag! Man undrar, kan alla dessa inte laga egen mat..?

    SvaraRadera
  19. Jag skrev ett inlägg om samma ämne för ett tag sen. Sparar man in en tusenlapp på maten och investerar så kommer man om 13-14år sannolikt att få en tusenlapp i utdelning varje månad.

    Att äta egen mat är livskvalitet, visst finns det mycket bra restaurangmat men mycket dålig också. Det handlar om vanor, sen väljer alla själva. Som någon nämnde så blir det ofta nyttigare mat om man gör det själv också.

    SvaraRadera
  20. Äter du pasta med ketchup kommer du ha näringsbrist efter en måndag också

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vem säger att man äter makaroner med ketchup? Äter faktiskt mina med senap vissa dagar och andra lyxar jag till det med riven ost.
      Nej men skämtosido, har jag lite mer fantasi i mina matlådor än bara makaroner med ketchup :)

      Radera
  21. Helt galet att bli miljonär på 18 år bara genom att spara in luncherna.

    Är det optimistiskt att tro att index ska gå upp med 10% per år generellt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hello,
      HIstoriskt har börsen avkastat kring 10% i snitt per år men från de här nivåerna med låga avkastningskrav i spåren av låga räntan är det aningen optimistiskt.

      Mvh petrusko

      Radera
  22. Hmm, i helgen så blev det plankstek på riktigt med några feta tournedos som gick färdigt på en ekplanka i ugnen, till det var det potatisgratäng och rödvinssås och lättstekt sparris....
    Några extra puckar och svansen i bitar samt några skivor bacon som vart över efter att jag lindat puckarna blev tre matlådor, två till kocken och en till tigern,,
    Oerhört näringsfattigt och eländigt på jobbet idag...... 😉

    SvaraRadera
  23. Ja! Matlåda är ett enkelt sätt att få ner utgifterna. Dessutom mindre stressigt än att springa iväg till en restaurang.

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...